Štvrtok, 29. júl, 2021 | Meniny má MartaKrížovkyKrížovky

Od prvého februára je v Brezne nové autobusové nástupište

Niektorí sú spokojní, niektorí nie

Sprevádzkovanie nového autobusového nástupišťa 1. 2. 2007 prinieslo niekoľko zásadných zmien do dlhodobo zaužívaného systému autobusovej dopravy v našom meste. No nevymýšľali sme vymyslené, lepšie povedané, prevzali sme model fungovania autobusovej dopravy z iných miest na Slovensku, porovnateľných s mestom Brezno.

Tento model spočíva v tom, že MHD dopravne obsluhuje územie mesta a prímestská autobusová doprava obsluhuje dopravné spojenie obcí, tzv. spádovej oblasti s mestom. V našom prípade obcí okresu Brezno s mestom Brezno. Prímestské linky autobusovej dopravy spravidla nezastavujú na zastávkach v tzv. centrálnej mestskej zóne a na druhej strane majú povolené zastavovať na zastávkach v mestských častiach. V prvom prípade preto, aby centrálna časť bola dopravne odľahčená, v druhom prípade, aby obyvatelia mestských častí mali zabezpečené ľahšie spojenie s centrom a plynulejšie cestovanie v príslušnom smere prímestských liniek. Spravidla všetky spoje prechádzajú cez hlavnú autobusovú stanicu tak, aby cestujúci mali umožnené prestupovanie na ďalšie prímestské a diaľkové linky. Píšem spravidla, lebo donútiť nikoho nemôžeme, a tak je to len a len na zvážení prevádzkovateľa príslušnej linky, teda prepravcu. Dnes musím s poľutovaním konštatovať, že nie všetky linky SAD B. Bystrica prechádzajú cez hlavnú autobusovú stanicu a cestujúci na týchto linkách tak nemajú možnosť plynule pokračovať v preprave.
Prímestskú autobusovú dopravu sme vylúčili len z piatich autobusových zastávok, a to na námestí M. R. Štefánika, Rázusovej ul., ul. ČSA, ul. Švermovej a na ul. ČSA – Tesco, Lidl. Na námestí preto, že hlavným cieľom zmeny systému autobusovej dopravy v našom meste bolo „odľahčiť“ zaťaženie námestia a jeho hlavnej križovatky. Ostatné preto, že ležia na štátnych cestách, ale hlavne preto, že tieto zastávky nie sú technicky spôsobilé na súčasné zastavovanie dvoch a viac autobusov a ich prípadné väčšie sústredenie na zastávke bráni v plynulosti cestnej premávky a vytvára zvýšené nebezpečie pre účastníkov cestnej premávky. Áno, niekto by mohol povedať, že tomu tak bolo aj doteraz, treba si však uvedomiť, že premiestnením autobusovej stanice z námestia k hlavnej železničnej stanici by sa v prípade neobmedzeného výstupu a nástupu cestujúcich na všetkých tade prechádzajúcich linkách veľká časť cestujúcich premiestnila z námestia práve na tieto zastávky, čo predstavuje riziko pre bezpečnosť ich samotných. Najviac ohrozené budú deti a starší ľudia, treba si spomenúť na množstvo kolízií a dopravných nehôd na týchto úsekoch a žiaľ aj na obete týchto nehôd.
Dnes ťažko povedať, či výnimky z takto nastaveného systému sú v jeho prospech či neprospech, ale v našom meste sme ich spravili hneď niekoľko. Verili sme, že v záujme cestujúcej verejnosti. Umožnili sme všetkým prímestským linkám zastavovať na vyššie uvedených zastávkach (mimo námestia) na výstup cestujúcich a na výstup aj nástup cestujúcich v tzv. robotníckych a žiackych spojoch v smere do práce, prípadne do školy. O ktoré linky a spoje išlo, to si určili opäť prevádzkovatelia liniek, teda príslušná dopravná spoločnosť, lebo prepravcovia by najlepšie mali vedieť, v ktorom spoji koho vezú. Ďalej, všetky linky prímestskej autobusovej dopravy prechádzajúce ul. Cesta osloboditeľov dostali možnosť zastavovať na zastávke na ul. 9. mája a vybrané spoje „zachádzajú“ až na zastávku Sídlisko–otočka. Je na prepravcoch, ako túto možnosť využili či využívajú. Oni rozhodli, ktorý spoj tam bude či nebude zastavovať, my sme to umožnili všetkým spojom. Mazorník má tak svoju „malú“ autobusovú stanicu.
Niečo sme spustili, povolili, obmedzili a na strane druhej dali výnimku či súhlas. Spolu s prevádzkovateľmi sme si dali 10 dní na pozorovanie a doladenie systému a na jeho prípadné korekcie. Pozorne sledujeme aj dodržiavanie hore uvedených zásad a samotných cestovných poriadkov prepravcami. Stalo sa, že vodiči nezastavovali na zastávkach určených len na výstup, aj keď to bolo možné, a odviezli cestujúcich až na hlavnú autobusovú stanicu. Naschvál z trucu či nevedomosti, ťažko povedať, ale na pohode to cestujúcim určite nepridalo. Zaznamenali sme pripomienky aj k dodržiavaniu cestovných poriadkov a zastavovaniu na jednotlivých zastávkach. Tak napríklad niektorí vodiči spojov, ktoré majú v cestovnom poriadku zastávku Brezno – nemocnica, jednoducho vyložili cestujúcich pri Tescu so zdôvodnením, že hore (rozumej k Nemocnici) nepôjdu. Snaha uľahčiť si povinnosti, alebo zámer? Pripomienky odzneli aj k tomu, že cestujúci, hlavne pacienti, návštevníci a zamestnanci nemocnice nemôžu nastupovať na niektoré prímestské linky pod nemocnicou na zastávke pri Lidli. Ale my sme chceli a umožnili sme prepravcom, aby všetky prímestské linky prechádzajúce ulicou ČSA „popod“ nemocnicu v oboch smeroch „zachádzali“ k nemocnici, a tak mohli pacienti, návštevníci a zamestnanci nemocnice nastupovať priamo tam. Žiaľ, túto možnosť prepravcovia plne nevyužili. Zaznamenali sme pripomienky aj k načasovaniu spojov, tieto sme priebežne „posúvali“ dopravcom, lebo toto je plne v ich rukách, toto si musia vyladiť oni.
Chcem sa ešte raz vrátiť k podstate problému a zdôrazniť, že prevažná časť zastávok nespĺňa technické parametre na súčasné zastavovanie viac autobusov. V prípade, že na zastávkach zastavuje súčasne viac autobusov vytvárajú problém pre plynulosť cestnej premávky a bezpečnosť cestujúcich a ďalších účastníkov cestnej premávky. V neposlednej miere sústredenie autobusov na jednom mieste znamená zvýšenú hladinu hluku a výfukových exhalátov. Je však na nás, čomu dáme prednosť, či zdravšiemu životnému prostrediu a väčšej bezpečnosti cestujúcich, alebo tomu, že nám budú všetky autobusy stáť na každej zastávke ! Ak dáme prednosť tomu druhému, musíme riešiť problém plynulosti a bezpečnosti cestnej premávky na úsekoch ciest, kde sú tieto zastávky umiestnené.
Na vyriešenie tohto problému bude potrebné najmä: 1. „Donútiť“ prepravcov, aby upravili svoje cestovné poriadky tak, aby sa na zastávke súčastne nestretali viac ako dva autobusy. Čo je vzhľadom na hustotu spojov v jednotlivých smeroch pracná úloha a navyše plne závisí od ochoty prepravcov dohodnúť sa. Predpokladáme, že by to prinieslo aj mnohé zásahy do cestovných poriadkov. 2. Investovať z rozpočtu mesta do stavebných úprav zastávok tak, aby spĺňali technické podmienky a mohli tam súčasne a bezpečne zastavovať minimálne dva autobusy. I toto riešenie si vyžiada čas a nemálo finančných prostriedkov mesta.
Je však aj iná možnosť: nechať všetko tak ako doteraz a tváriť sa že sa nič nedeje. Ale dokedy? Už dnes si musíme uvedomiť, že dopravná situácia v meste sa bude s pribúdajúcimi časom a autami v nasledujúcich rokoch len a len zhoršovať. Konečným riešením bude snáď len vybudovanie obchvatu mesta. Netvrdíme, že sa nám spolu s prepravcami autobusovej dopravy tento systém podarilo nastaviť ideálne, ale ako všetko nové aj tento systém prináša isté nezrovnalosti a chyby, ktoré budeme a chceme postupne odstraňovať. Potrebujeme čas a Vašu trpezlivosť.

Najčítanejšie na My Bystrica

Inzercia - Tlačové správy

  1. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  2. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  3. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  4. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  5. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  6. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  7. Lenivý brunch s Muchom
  8. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  9. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  1. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  2. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  3. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  4. Do portfólia Proxenty pribudol projekt na Šancovej
  5. 60 rokov tradície s ekologickým srdcom a modernou víziou
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  7. Keď ekológia spája
  8. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  9. Na zmenu zdravotnej poisťovne vám po novom stačia 3 minúty
  10. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 11 275
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 138
  3. Od Česka až po Jadran 3 888
  4. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 417
  5. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 268
  6. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 151
  7. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 115
  8. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 2 968
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 2 723
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny 2 194
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

V nemocnici strávil viac ako dva mesiace.


12 h
Relácia MY Športujeme denne prináša dynamický prehľad športových aktualít, exkluzívne rozhovory a aj rady a tipy nielen pre športovcov.

Dozviete sa aj akú posilu zo zámoria dotiahol HKM, čo čaká na kabínu Vionu po úspešnej sezóne, prejdeme si aj účinkovanie Slovákov v Tokiu a pozrieme sa aj na to, či bude Ronaldo pokračovať v Juventuse.


22 h
Múzeum SNP.

Verejnosť bude môcť podľa riaditeľa Mičeva nahliadnuť do útrob múzea a uvidí predmety, ktoré doteraz boli prístupné iba hŕstke odborníkov.


SITA 27. júl
Ján Nosko a maskot podujatia.

Maskotom športového podujatia sa stal banský škriatok.


MOJ 26. júl

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Šelma ležala neďaleko kontajnera.


a 1 ďalší 17 h

K machináciám malo prísť v súvislosti s výstavbou parkovacích domov.


21 h

Občianske združenie dostalo za stavebný delikt pokutu. Predseda hovorí, že boli presvedčení o tom, že neporušujú stavebný zákon.


27. júl

Rušňovodič bol podrobený dychovej skúške na alkohol, výsledok bol negatívny.


TASR 21 h

Už ste čítali?