Štvrtok, 18. august, 2022 | Meniny má Elena, Helena

Od prvého februára je v Brezne nové autobusové nástupište

Niektorí sú spokojní, niektorí nie

Sprevádzkovanie nového autobusového nástupišťa 1. 2. 2007 prinieslo niekoľko zásadných zmien do dlhodobo zaužívaného systému autobusovej dopravy v našom meste. No nevymýšľali sme vymyslené, lepšie povedané, prevzali sme model fungovania autobusovej dopravy z iných miest na Slovensku, porovnateľných s mestom Brezno.

Tento model spočíva v tom, že MHD dopravne obsluhuje územie mesta a prímestská autobusová doprava obsluhuje dopravné spojenie obcí, tzv. spádovej oblasti s mestom. V našom prípade obcí okresu Brezno s mestom Brezno. Prímestské linky autobusovej dopravy spravidla nezastavujú na zastávkach v tzv. centrálnej mestskej zóne a na druhej strane majú povolené zastavovať na zastávkach v mestských častiach. V prvom prípade preto, aby centrálna časť bola dopravne odľahčená, v druhom prípade, aby obyvatelia mestských častí mali zabezpečené ľahšie spojenie s centrom a plynulejšie cestovanie v príslušnom smere prímestských liniek. Spravidla všetky spoje prechádzajú cez hlavnú autobusovú stanicu tak, aby cestujúci mali umožnené prestupovanie na ďalšie prímestské a diaľkové linky. Píšem spravidla, lebo donútiť nikoho nemôžeme, a tak je to len a len na zvážení prevádzkovateľa príslušnej linky, teda prepravcu. Dnes musím s poľutovaním konštatovať, že nie všetky linky SAD B. Bystrica prechádzajú cez hlavnú autobusovú stanicu a cestujúci na týchto linkách tak nemajú možnosť plynule pokračovať v preprave.
Prímestskú autobusovú dopravu sme vylúčili len z piatich autobusových zastávok, a to na námestí M. R. Štefánika, Rázusovej ul., ul. ČSA, ul. Švermovej a na ul. ČSA – Tesco, Lidl. Na námestí preto, že hlavným cieľom zmeny systému autobusovej dopravy v našom meste bolo „odľahčiť“ zaťaženie námestia a jeho hlavnej križovatky. Ostatné preto, že ležia na štátnych cestách, ale hlavne preto, že tieto zastávky nie sú technicky spôsobilé na súčasné zastavovanie dvoch a viac autobusov a ich prípadné väčšie sústredenie na zastávke bráni v plynulosti cestnej premávky a vytvára zvýšené nebezpečie pre účastníkov cestnej premávky. Áno, niekto by mohol povedať, že tomu tak bolo aj doteraz, treba si však uvedomiť, že premiestnením autobusovej stanice z námestia k hlavnej železničnej stanici by sa v prípade neobmedzeného výstupu a nástupu cestujúcich na všetkých tade prechádzajúcich linkách veľká časť cestujúcich premiestnila z námestia práve na tieto zastávky, čo predstavuje riziko pre bezpečnosť ich samotných. Najviac ohrozené budú deti a starší ľudia, treba si spomenúť na množstvo kolízií a dopravných nehôd na týchto úsekoch a žiaľ aj na obete týchto nehôd.
Dnes ťažko povedať, či výnimky z takto nastaveného systému sú v jeho prospech či neprospech, ale v našom meste sme ich spravili hneď niekoľko. Verili sme, že v záujme cestujúcej verejnosti. Umožnili sme všetkým prímestským linkám zastavovať na vyššie uvedených zastávkach (mimo námestia) na výstup cestujúcich a na výstup aj nástup cestujúcich v tzv. robotníckych a žiackych spojoch v smere do práce, prípadne do školy. O ktoré linky a spoje išlo, to si určili opäť prevádzkovatelia liniek, teda príslušná dopravná spoločnosť, lebo prepravcovia by najlepšie mali vedieť, v ktorom spoji koho vezú. Ďalej, všetky linky prímestskej autobusovej dopravy prechádzajúce ul. Cesta osloboditeľov dostali možnosť zastavovať na zastávke na ul. 9. mája a vybrané spoje „zachádzajú“ až na zastávku Sídlisko–otočka. Je na prepravcoch, ako túto možnosť využili či využívajú. Oni rozhodli, ktorý spoj tam bude či nebude zastavovať, my sme to umožnili všetkým spojom. Mazorník má tak svoju „malú“ autobusovú stanicu.
Niečo sme spustili, povolili, obmedzili a na strane druhej dali výnimku či súhlas. Spolu s prevádzkovateľmi sme si dali 10 dní na pozorovanie a doladenie systému a na jeho prípadné korekcie. Pozorne sledujeme aj dodržiavanie hore uvedených zásad a samotných cestovných poriadkov prepravcami. Stalo sa, že vodiči nezastavovali na zastávkach určených len na výstup, aj keď to bolo možné, a odviezli cestujúcich až na hlavnú autobusovú stanicu. Naschvál z trucu či nevedomosti, ťažko povedať, ale na pohode to cestujúcim určite nepridalo. Zaznamenali sme pripomienky aj k dodržiavaniu cestovných poriadkov a zastavovaniu na jednotlivých zastávkach. Tak napríklad niektorí vodiči spojov, ktoré majú v cestovnom poriadku zastávku Brezno – nemocnica, jednoducho vyložili cestujúcich pri Tescu so zdôvodnením, že hore (rozumej k Nemocnici) nepôjdu. Snaha uľahčiť si povinnosti, alebo zámer? Pripomienky odzneli aj k tomu, že cestujúci, hlavne pacienti, návštevníci a zamestnanci nemocnice nemôžu nastupovať na niektoré prímestské linky pod nemocnicou na zastávke pri Lidli. Ale my sme chceli a umožnili sme prepravcom, aby všetky prímestské linky prechádzajúce ulicou ČSA „popod“ nemocnicu v oboch smeroch „zachádzali“ k nemocnici, a tak mohli pacienti, návštevníci a zamestnanci nemocnice nastupovať priamo tam. Žiaľ, túto možnosť prepravcovia plne nevyužili. Zaznamenali sme pripomienky aj k načasovaniu spojov, tieto sme priebežne „posúvali“ dopravcom, lebo toto je plne v ich rukách, toto si musia vyladiť oni.
Chcem sa ešte raz vrátiť k podstate problému a zdôrazniť, že prevažná časť zastávok nespĺňa technické parametre na súčasné zastavovanie viac autobusov. V prípade, že na zastávkach zastavuje súčasne viac autobusov vytvárajú problém pre plynulosť cestnej premávky a bezpečnosť cestujúcich a ďalších účastníkov cestnej premávky. V neposlednej miere sústredenie autobusov na jednom mieste znamená zvýšenú hladinu hluku a výfukových exhalátov. Je však na nás, čomu dáme prednosť, či zdravšiemu životnému prostrediu a väčšej bezpečnosti cestujúcich, alebo tomu, že nám budú všetky autobusy stáť na každej zastávke ! Ak dáme prednosť tomu druhému, musíme riešiť problém plynulosti a bezpečnosti cestnej premávky na úsekoch ciest, kde sú tieto zastávky umiestnené.
Na vyriešenie tohto problému bude potrebné najmä: 1. „Donútiť“ prepravcov, aby upravili svoje cestovné poriadky tak, aby sa na zastávke súčastne nestretali viac ako dva autobusy. Čo je vzhľadom na hustotu spojov v jednotlivých smeroch pracná úloha a navyše plne závisí od ochoty prepravcov dohodnúť sa. Predpokladáme, že by to prinieslo aj mnohé zásahy do cestovných poriadkov. 2. Investovať z rozpočtu mesta do stavebných úprav zastávok tak, aby spĺňali technické podmienky a mohli tam súčasne a bezpečne zastavovať minimálne dva autobusy. I toto riešenie si vyžiada čas a nemálo finančných prostriedkov mesta.
Je však aj iná možnosť: nechať všetko tak ako doteraz a tváriť sa že sa nič nedeje. Ale dokedy? Už dnes si musíme uvedomiť, že dopravná situácia v meste sa bude s pribúdajúcimi časom a autami v nasledujúcich rokoch len a len zhoršovať. Konečným riešením bude snáď len vybudovanie obchvatu mesta. Netvrdíme, že sa nám spolu s prepravcami autobusovej dopravy tento systém podarilo nastaviť ideálne, ale ako všetko nové aj tento systém prináša isté nezrovnalosti a chyby, ktoré budeme a chceme postupne odstraňovať. Potrebujeme čas a Vašu trpezlivosť.

Najčítanejšie na My Bystrica

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  3. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  4. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  6. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  7. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  2. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  3. Agrokomplex 2022
  4. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  5. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  6. Nadácia COOP Jednota pomáha dlhodobo chorým pacientom
  7. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  8. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 35 962
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 23 787
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 13 058
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 6 445
  5. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 4 171
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 148
  7. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 3 993
  8. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou 2 010

Blogy SME

  1. Martin Majzlan: Mestá krvi, otrokov a obchodu
  2. Jozef Sitko: Tajomstvo môjho dlhého veku (3.)
  3. Jan Pražák: Mezi matkou a partnerkou
  4. Martin Greguš: Aký je vývoj skutočných realizačných cien nehnuteľnosti podľa katastra? Hypotéky a úvery na bývanie. VEĽKÉ POROVNANIE. Kto a koľko ich poskytol?
  5. Štefan Vidlár: Nevidzíte, šašci?
  6. Ján Šeďo: Odstavené elektrolyzéry v Slovalcu - omyl štátu, nemalo sa to stať.
  7. Helena Michlíková: Disciplína ? O nej tu nemôže byť ani reči
  8. Miriam Studeničová: Výstraha veriacim i ateistom! Druhé prikázanie
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 17 320
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 559
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 122
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 094
  5. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 903
  6. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 865
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 801
  8. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 653
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Kliešte sú v prírode nepríjemným spoločníkom

Ochorenie môže mať vážne a trvalé následky.


56m
Ivan ďatelinka už nebude nosiť kapitánske céčko - ilustračné foto

Zamerali sme sa na augustové dianie v tíme HC ’05 Banská Bystrica.


2 h
Premiéra filmovej novinky bude už 18. augusta.

Scenár horúcej letnej komédie je založený na skutočných udalostiach.


17. aug
Novinky z MY regióny.

Máme pre vás dve veľmi žiadané novinky, ktoré aktuálne spúšťame na regionálnych weboch MY.


16. aug

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Väčšina nezvestných sa skrýva, pretože je na nich vydaný príkaz na zatknutie.


16. aug

Mladý Sihelňan mal novú motorku len tri dni.


17. aug

Páchateľa zadržali niekoľko hodín po čine.


17 h

Jedna z hľadaných osôb uniká pred spravodlivosťou od roku 1999.


21 h

Blogy SME

  1. Martin Majzlan: Mestá krvi, otrokov a obchodu
  2. Jozef Sitko: Tajomstvo môjho dlhého veku (3.)
  3. Jan Pražák: Mezi matkou a partnerkou
  4. Martin Greguš: Aký je vývoj skutočných realizačných cien nehnuteľnosti podľa katastra? Hypotéky a úvery na bývanie. VEĽKÉ POROVNANIE. Kto a koľko ich poskytol?
  5. Štefan Vidlár: Nevidzíte, šašci?
  6. Ján Šeďo: Odstavené elektrolyzéry v Slovalcu - omyl štátu, nemalo sa to stať.
  7. Helena Michlíková: Disciplína ? O nej tu nemôže byť ani reči
  8. Miriam Studeničová: Výstraha veriacim i ateistom! Druhé prikázanie
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 17 320
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 559
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 122
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 094
  5. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 903
  6. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 865
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 801
  8. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 653
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu