Nedeľa, 7. august, 2022 | Meniny má Štefánia

Pozor, idú staré autá!

V najdrahších veteránoch sa vozili politici i prezident

Ako mladý pretekal na motokárach. Celých šestnásť rokov, z toho osem profesionálne. „Skončil som v roku 1989 a dal som sa na podnikanie. No motorizmus mi ostal veľmi blízky, i keď už nemám kondíciu ako za mladých čias,“ hovorí zberateľ veteránov a pretekár Ján Horňák. Rozhodol sa pre staré autá. Prvým bola Škoda Felícia z roku 1960. Zrekonštruoval ju. Tam, kde chýbali diely, vyrobil nové. „Bola to náročná práca, no stálo to za to. Auto je krajšie, ako keby ho vyrobili vo fabrike. Odborníci hovoria o jednej z najkrajších Felícií tohto typu v bývalom Československu.“ Postupne pribúdali ďalšie vozidlá. Medzi nimi Ford z roku 1936, ktorý naposledy prešiel opravou pred tridsiatimi rokmi. „Spojazdnil som ho a jeden a pol roka na ňom jazdil. No potreboval kompletnú generálku.“

SkryťVypnúť reklamu

Tá trvala celý nasledujúci rok, kým auto nevyzeralo ako nové. Potom si z Dánska priviezol Packard, ročník 1925. Dostalo sa tam z USA, kde bolo dovtedy v múzeu v štáte Ohio. Zberateľ áut v októbri 2005 vycestoval na najväčšiu burzu veteránov do Ameriky. „Trvá celý týždeň a je taká obrovská, že Piešťany by jej svojou rozlohou nestačili. Ak človek nemá dobré topánky a oblečenie, nemá šancu absolvovať ju.“ Jej súčasťou sú aj dražby, kde sa vyvolávacie ceny pohybujú od päť tisíc až po milión dolárov. Pred burzou sa však zastavil u jedného amerického zberateľa starých áut. Tam objavil Packarda z roku 1935. „Sľúbil, že mi ho predá. No šiel som ešte na burzu, kde som sa nevedel rozhodnúť, čo mám kúpiť. Tak som sa vrátil domov.“ V januári však bol späť v Amerike, aby Packarda kúpil. V apríli mu ho priviezli a v máji s ním už jazdil po cestách.

SkryťVypnúť reklamu

Staré auto má vždy svoju hodnotu
Ján Horňák je jeho tretím majiteľom. Pôvodne auto patrilo istému farmárovi, ktorý mal syna. Ten ho zdedil. Potom ho predal obchodníkovi, ktorý ho mal od roku 1978 odložené v garáži. Až v roku 2006 sa opäť dostalo na cesty. Sklo pri zadných sedadlách má poškodené, pravdepodobne od streľby. „Auto je veľmi vzácne, aj lak má pôvodný. Iba pneumatiky sú nové, s bielym pásom, ktoré sa robia na zákazku a dodávajú autu neodolateľnú charizmu.“ Piatym autom v Horňákovej zbierke je americká klasika, športová verzia Mustang z roku 1966. Už v tej dobe mal 280 koní. V súčasnosti ho čaká veľká generálka.
„Na tomto aute sa chcem zúčastňovať pretekov v americkom štýle,“ hovorí.
Podľa bývalého pretekára je zbieranie a opravovanie veteránov veľmi drahý koníček. „Sú to však dobre investované peniaze. V banke nemáte takú istotu. Staré auto na rozdiel od nového každým dňom naberá na hodnote. A to bez ohľadu na to, či je zrekonštruované alebo nie.“ Ďalším veteránom, ktorého by chcel získať pre svoju zbierku, je Disenberg. „Vyrábali ho rôzne firmy v USA. Je to veľmi excelentné a krásne auto. V súčasnosti je pre mňa finančne nedostupné, no nevylučujem, že v budúcnosti ho kúpim.“ Objaviť sa so starým autom na ceste býva zvyčajne problém. Pokiaľ je na aute biela značka, auto sa môže bežne používať. „Tieto autá majú už slabé svetlá a brzdy. Stalo sa mi, že som išiel pohodlne rýchlosťou osemdesiat kilometrov za hodinu a obdivovateľ sa za mňa natlačil. Potom ma zase predbehol a musel som rýchlo zastaviť. Skončil som v priekope s vystrašenými očami,“ spomína. Hoci je pohľad zo starého kabrioletu nádherný, využívanie starých áut v bežnej premávke nemá úspech. „Šofér vníma všetko inými očami a ušami, celá krajina sa premení. Najkrajšie chvíle však zažívam na domácich i svetových súťažiach. Človek sa tam cíti ako doma. Veľmi pekné preteky bývajú na Morave. Organizátori ich spájajú s návštevou vínnych pivničiek, čo im dodáva ďalšie čaro.“

Najčítanejšie na My Bystrica

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kde vybavíte žiadosť o hypotéku bez návštevy pobočky?
  2. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  3. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  4. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať
  6. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha
  7. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila
  8. Pozrite si, kedy hrá futbalové zápasy vaše mesto či dedina
  1. Za vysokou spotrebou sa často skrýva zlá kondícia motora
  2. Ktoré regionálne projekty podporí Nadácia COOP Jednota?
  3. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  4. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  5. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  6. Tetovanie a piercing - aké zdravotné riziká môžu spôsobiť?
  7. Aké sú vízie slovenských vodičov a architektov?
  8. Toto sú vízie slovenských vodičov a architektov
  1. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 8 900
  2. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 6 764
  3. Pozrite si, kedy hrá futbalové zápasy vaše mesto či dedina 6 178
  4. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 5 281
  5. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 5 155
  6. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články 3 982
  7. First moment: Maldivy, Maurícius či Mexiko na dosah jedným letom 2 819
  8. Dobrá správa pre pacientov s cukrovkou 2 487

Blogy SME

  1. Otilia Horrocks: Voliči si zaslúžia viac...
  2. Ján Škerko: Kolibríky a ruskí orkovia
  3. Marián Kozák: Festival "Európskeho ľudového remesla" v Kežmarku 2022
  4. Matúš Grznár: Výzva Igorovi Matovičovi k sebareflexii a odstúpeniu.
  5. Štefan Vidlár: Bola jedna rodina
  6. Andrea Ostrihoňová: Ave Danuvina Alacris
  7. Rastislav Jusko: Konflikt Matoviča a Sulíka ukazuje zhubnosť stavu demokracie na Slovensku.
  8. Miroslav Galovič: Cykloleto 2022 alebo 500 km za 5 týždňov. Prológ, časť záverečná. Týždne štvrtý a piaty. Záverečný sumár.
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 42 998
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 24 762
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 9 354
  4. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 6 115
  5. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 5 068
  6. Jana Žilková: Výchova detí v Mongolsku 4 449
  7. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 4 123
  8. Jana Melišová: Investovať či neinvestovať? 3 840
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  2. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  3. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Brány festivalu sa pre prvých návštevníkov festivalu otvoria už o desiatej ráno. Hlavný program tvoria viaceré bloky, v ktorých si nájde to ,,svoje“ každý milovník tanca.


5. aug
Ilustračná fotografia.

Susedské spory môžu narobiť mnoho nepríjemností, veľa ľudí zažíva so susedmi doslova peklo. V poradni MY novín prezradíme, ako ich riešiť


4. aug
Aneta Parišková sa cíti dobre aj v USA, kde pracuje a vychováva dcéry jej manžel Miroslav.

Na konkurz do Markízy ju dotlačili rodičia.


2. aug
Novinky z MY regióny.

Prinášame prehľad najzaujímavejších informácií a najčítanejších správ z MY Regióny v uplynulom týždni.


a 1 ďalší 29. júl

Blogy SME

  1. Otilia Horrocks: Voliči si zaslúžia viac...
  2. Ján Škerko: Kolibríky a ruskí orkovia
  3. Marián Kozák: Festival "Európskeho ľudového remesla" v Kežmarku 2022
  4. Matúš Grznár: Výzva Igorovi Matovičovi k sebareflexii a odstúpeniu.
  5. Štefan Vidlár: Bola jedna rodina
  6. Andrea Ostrihoňová: Ave Danuvina Alacris
  7. Rastislav Jusko: Konflikt Matoviča a Sulíka ukazuje zhubnosť stavu demokracie na Slovensku.
  8. Miroslav Galovič: Cykloleto 2022 alebo 500 km za 5 týždňov. Prológ, časť záverečná. Týždne štvrtý a piaty. Záverečný sumár.
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 42 998
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 24 762
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 9 354
  4. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 6 115
  5. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 5 068
  6. Jana Žilková: Výchova detí v Mongolsku 4 449
  7. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 4 123
  8. Jana Melišová: Investovať či neinvestovať? 3 840
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  2. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  3. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu