Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Pozor, idú staré autá!

V najdrahších veteránoch sa vozili politici i prezident

Ako mladý pretekal na motokárach. Celých šestnásť rokov, z toho osem profesionálne. „Skončil som v roku 1989 a dal som sa na podnikanie. No motorizmus mi ostal veľmi blízky, i keď už nemám kondíciu ako za mladých čias,“ hovorí zberateľ veteránov a pretekár Ján Horňák. Rozhodol sa pre staré autá. Prvým bola Škoda Felícia z roku 1960. Zrekonštruoval ju. Tam, kde chýbali diely, vyrobil nové. „Bola to náročná práca, no stálo to za to. Auto je krajšie, ako keby ho vyrobili vo fabrike. Odborníci hovoria o jednej z najkrajších Felícií tohto typu v bývalom Československu.“ Postupne pribúdali ďalšie vozidlá. Medzi nimi Ford z roku 1936, ktorý naposledy prešiel opravou pred tridsiatimi rokmi. „Spojazdnil som ho a jeden a pol roka na ňom jazdil. No potreboval kompletnú generálku.“

Skryť Vypnúť reklamu

Tá trvala celý nasledujúci rok, kým auto nevyzeralo ako nové. Potom si z Dánska priviezol Packard, ročník 1925. Dostalo sa tam z USA, kde bolo dovtedy v múzeu v štáte Ohio. Zberateľ áut v októbri 2005 vycestoval na najväčšiu burzu veteránov do Ameriky. „Trvá celý týždeň a je taká obrovská, že Piešťany by jej svojou rozlohou nestačili. Ak človek nemá dobré topánky a oblečenie, nemá šancu absolvovať ju.“ Jej súčasťou sú aj dražby, kde sa vyvolávacie ceny pohybujú od päť tisíc až po milión dolárov. Pred burzou sa však zastavil u jedného amerického zberateľa starých áut. Tam objavil Packarda z roku 1935. „Sľúbil, že mi ho predá. No šiel som ešte na burzu, kde som sa nevedel rozhodnúť, čo mám kúpiť. Tak som sa vrátil domov.“ V januári však bol späť v Amerike, aby Packarda kúpil. V apríli mu ho priviezli a v máji s ním už jazdil po cestách.

Skryť Vypnúť reklamu

Staré auto má vždy svoju hodnotu
Ján Horňák je jeho tretím majiteľom. Pôvodne auto patrilo istému farmárovi, ktorý mal syna. Ten ho zdedil. Potom ho predal obchodníkovi, ktorý ho mal od roku 1978 odložené v garáži. Až v roku 2006 sa opäť dostalo na cesty. Sklo pri zadných sedadlách má poškodené, pravdepodobne od streľby. „Auto je veľmi vzácne, aj lak má pôvodný. Iba pneumatiky sú nové, s bielym pásom, ktoré sa robia na zákazku a dodávajú autu neodolateľnú charizmu.“ Piatym autom v Horňákovej zbierke je americká klasika, športová verzia Mustang z roku 1966. Už v tej dobe mal 280 koní. V súčasnosti ho čaká veľká generálka.
„Na tomto aute sa chcem zúčastňovať pretekov v americkom štýle,“ hovorí.
Podľa bývalého pretekára je zbieranie a opravovanie veteránov veľmi drahý koníček. „Sú to však dobre investované peniaze. V banke nemáte takú istotu. Staré auto na rozdiel od nového každým dňom naberá na hodnote. A to bez ohľadu na to, či je zrekonštruované alebo nie.“ Ďalším veteránom, ktorého by chcel získať pre svoju zbierku, je Disenberg. „Vyrábali ho rôzne firmy v USA. Je to veľmi excelentné a krásne auto. V súčasnosti je pre mňa finančne nedostupné, no nevylučujem, že v budúcnosti ho kúpim.“ Objaviť sa so starým autom na ceste býva zvyčajne problém. Pokiaľ je na aute biela značka, auto sa môže bežne používať. „Tieto autá majú už slabé svetlá a brzdy. Stalo sa mi, že som išiel pohodlne rýchlosťou osemdesiat kilometrov za hodinu a obdivovateľ sa za mňa natlačil. Potom ma zase predbehol a musel som rýchlo zastaviť. Skončil som v priekope s vystrašenými očami,“ spomína. Hoci je pohľad zo starého kabrioletu nádherný, využívanie starých áut v bežnej premávke nemá úspech. „Šofér vníma všetko inými očami a ušami, celá krajina sa premení. Najkrajšie chvíle však zažívam na domácich i svetových súťažiach. Človek sa tam cíti ako doma. Veľmi pekné preteky bývajú na Morave. Organizátori ich spájajú s návštevou vínnych pivničiek, čo im dodáva ďalšie čaro.“

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Magazín SME Ženy už v predaji
  2. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  5. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  6. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 729
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 24 009
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 541
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 277
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 552
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 462
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 301
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 321
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 303
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 10 602
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Poklady sa vrátia

Vzácne archeologické artefakty by sa k nám mohli vrátiť. Ak nie ako originál, tak aspoň ako repliky.

Časť bronzového pokladu sa nachádza v Ždániciach

Do Banskej Bystrice mieria cez virtuálne brány internetu umelci z celého sveta

Projekt Mladí sú budúcnosť Online: Zatancuj si spolu s uznávanými tanečníkmi z krajín V4, Fínska, či USA.

Banskobystričania sa môžu otestovať na 66 odberných miestach

K dispozícii budú v meste pod Urpínom aj dve mobilné odberové jednotky.

Ilustračné foto.

Ako sa bude testovať v obciach na Horehroní?

Neustále sa meniace informácie nútia jednotlivé obce improvizovať. Testovať sa bude aj na tržnici, tenisových kurtoch, či v areáli biatlonu.

Slovensko sa pripravuje na celoplošné testovanie.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce, niektoré však dostali informáciu o pričlenení ich odberových miest k susedným obciam.

Vodič autobusu náraz neprežil. Cesta je neprejazdná

Dôvody, pre ktoré vodič náhle zmenil smer jazdy, polícia preveruje.

Situácia na Liptove sa zhoršuje, oba okresy zaznamenali rekord v počte pozitívne testovaných

Za jediný deň pribudlo na Liptove 254 ľudí, ktorým potvrdili nákazu koronavírusom.

Zoznam odberných miest v liptovských mestách

Pozrite si, na akých miestach sa bude konať celoplošné testovanie na Covid-19 v liptovských mestách.

Už ste čítali?