Sobota, 19. jún, 2021 | Meniny má AlfrédKrížovkyKrížovky

Nádejný cyklista by si mal najprv premyslieť, ako chce bicykel využívať

Odborník radí: Základom je dobrý rám

Slnečné dni priam lákajú vymaniť sa zo štyroch stien bytu, vybrať sa von, na čerstvý vzduch. Slniečko vytiahlo aj priaznivcov dvoch kolies poháňaných ľudskou silou – cyklistov. Tým, ktorí ešte len rozmýšľajú nad tým, či rozšíria ich rady, sme sa rozhodli prispieť niekoľkými malými radami, aký bicykel si kúpiť a ako bicykel kupovať. Po skúsenosti sme zašli za majiteľom predajne Profibike na Hornej ulici v Banskej Bystrici Zdenom Tomšejom.

S čím začať? Podľa Zdena Tomšeja najprv tým, aby sme zvážili, aké skúsenosti máme s bicyklovaním a ako chceme bicykel využívať. Názor, že horský bicykel je akýmsi všeliekom, vhodným pre všetko, už dávno padol. „Horský bicykel“ – vysvetľuje Zdeno Tomšej – „by si mal kupovať len ten, kto bude jazdiť najmenej z dvoch tretín jazdy po nespevnenom povrchu. Kto menej, mal by uvažovať skôr nad crossovým bicyklom.“
Jednou z motivácií, ktorá potencionálneho kupca ovplyvňuje, je cena. Koľko dať za bicykel? Podľa skúseností možno kúpiť bicykel najlacnejšie v obchodných reťazcoch. V akcii ho tam dostanete za pár tisíc. Tu ale odborníci upozorňujú: takéto bicykle nie sú od známych, uznávaných výrobcov a náhradné súčiastky pre ne zvyčajne nie sú kompaktibilné. Nehovoriac a záručnom a pozáručnom servise. Tak sa môže stať, že za súčiastky vydá ten, kto si taký bicykel kúpi, oveľa viac, ako stál bicykel samotný. Životnosť takého akciového bicykla je pritom pomerne obmedzená.
„Vždy záleží od toho, na aký účel bicykel chcete“ – hovorí Zdeno Tomšej. „Pomerne slušný môžete kúpiť už za nejakých osem tisíc, ale pri úvahe, že ho chcete používať len niekoľko sezón. Taká kúpa je ideálna pre dieťa, ktoré z bicykla aj tak zakrátko vyrastie.“
Cena slušného velocipédu pre toho, kto nie je príliš náročný a chce ho využívať povedzme len na to, aby sa previezol do práce, prípadne do záhradky za mestom, sa pohybuje medzi desiatimi a pätnástimi tisíckami. Samozrejme, so stúpajúcimi nárokmi cena rastie. Pravda, aj medzi bicyklami sú stroje, ktoré pôsobia ako Rols Roys medzi autami. Ale tu opäť platí kto chce bicykel na čo používať. Niekto neváha zaplatiť za takúto mašinku i šesťcifernú čiastku. Ale musí vedieť prečo!
Jednou z najdôležitejších častí bicykla je rám. „Dnes patrí k dobrému bicyklu jednoznačne hliníkový rám“ – radí Zdeno Tomšej. „Je ľahký a zároveň dostatočne pevný. Rám je zároveň aj najdrahšou časťou bicykla. Preto napríklad môžete vidieť dva rovnako vybavené bicykle, ale cenový rozdiel medzi nimi je niekoľko tisíc korún. Tento rozdiel robí práve rám.“
Údajne sa celkom ľahko môže stať, že ak kupujete u neautorizovaného výrobcu, rám pozostáva iba zo zvarených rúrok, ktoré časom zmäknú, takže celá „mašinka“ zostane nepoužiteľná.
Kúpiť si bicykel, to je len začiatok. K nemu potrebujete výbavu. Bez prilby by v súčasnosti nemal nikto na jednostopé vozidlo, hoci i poháňané ľudskou silou, ani len vysadnúť. Platí totiž, že kto sa bicykluje, ten aj padá. Pádom sa vyhnúť nedá. Zem je tvrdá, asfalt ešte tvrdší a hlava je to najcennejšie, čo človek má. Preto si ju treba chrániť. V predajni Profibike sme videli celkom slušné prilby v cene už od tisíc dvesto korún. K bicyklu ďalej neodmysliteľne patria okuliare. Nielen kvôli imidžu. Nečistota v oku či zablúdená muška môžu cyklistovi narobiť veľmi veľké nepríjemnosti.
„Treba počítať i s náhradnými dušami, súpravou na lepenie defektov“ – pokračuje v radách Zdeno Tomšej. „Cyklista nikdy nevie, s čím bude musieť počítať a tlačiť bicykel päť–desať kilometrov k najbližšej asfaltke nie je nič príjemné.“ K tomu je vhodné pribaliť si aj nejaké „montpáčky“ na snímanie a nasadzovanie plášťa a nejaký multifunkčný kľúč na pritiahnutie uvoľnených skrutiek. Tí, ktorí plánujú na sedadle bicykla stráviť dlhší čas, by mali myslieť aj na špeciálne cyklistické nohavice. Vložka, ktorá je v nich všitá, totiž nielen zmäkčuje sedenie, ale je napustená antibakteriálnymi látkami a saje pot. Nie je nič príjemné, ak máte sedieť na úzkom, nie práve najmäkšom sedadle, na prepotenom pozadí. To uzná každý, kto už mal skúsenosti so zdravotným postihnutím, ktorému ľudová slovesnosť pririekla pomenovanie „vlk“.
A ešte niečo je pre nádejného cyklistu dôležité – pitný režim. Bicyklovanie patrí medzi športy, pri ktorých sa človek zapotí a cyklista musí myslieť aj na pitie. Najjednoduchším riešením je namontovať si na rám košík pre fľašu, no sú aj iné možnosti. Napríklad zaobstarať si špeciálny batoh s hydratačným zariadením. Taký batoh umožňuje nielen pribrať si na cestu väčší objem tekutín, ale môžete si do neho pribaliť mnoho potrebných vecí.
Keď máte to všetko, môžete sa vybrať na cestu. Ale ešte jedna dôležitá rada: Pokiaľ chcete jazdiť po cestách, nezabudnite na osvetlenie. Dôležité totiž nie je len vidieť, ale najmä byť videný. Šoférovi auta sa ináč v šere či za tmy celkom ľahko môže stať, že vás aj s bicyklom prehliadne. Aké to môže mať následky, radšej nechceme rozvádzať...
Kto chce o bicykloch a cyklistickej výbave vedieť viac, môže si kliknúť na adresu: www.profibike.sk

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  3. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  4. Crème de la crème po slovensky
  5. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Po Slovensku na motorke
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  10. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  1. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  2. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  3. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  5. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  6. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  7. Správna strava po tréningu: Siahnite po 100 % smoothie a šťavách
  8. Zázračná škola so zelenou strechou
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Crème de la crème po slovensky
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 28 133
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 11 855
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 8 275
  4. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 7 682
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 6 797
  6. Po Slovensku na motorke 6 367
  7. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 298
  8. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 4 729
  9. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 4 637
  10. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 4 617
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Dobré správy z MY

V tomto článku nájdete: Cukrovku úspešne liečia bez liekov. Obnovujú viac ako storočný zámok. Dva tipy na výlety s deťmi, nádherné fotky, ktoré dobyli svet a mnoho iného ;)


3 h
Ilustračné foto.

Mesto Banská Bystrica, ktoré postúpilo do druhého kola v rámci kandidatúry na titul Mesto kultúry 2022, robí všetko pre to, aby ho získalo.


TASR 18 h
Súbor Ensemble Thesaurus Musicumm.

Do synagógy sa opäť vracia život. Mesto Brezno 19. a 26. júna pozýva na dva koncerty v komornom duchu.


MONIKA DOLŇANOVÁ 20 h
Ilustračné foto.

Do troch základných škôl v Brezne zapísali 193 detí, z toho 50 na Mazorníkove, 73 v ZŠ s MŠ Karola Rapoša a 70 na Pionierskej 2.


MONIKA DOLŇANOVÁ 21 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Mladý medveď navštevuje v dedine včelára.


18. jún

Starohaličana zavalila slama. Neprežil.


23 h

Tragická dopravná nehoda sa stala dnes(18. jún) popoludní.


20 h

Spustili práce na tuneli Čebrať aj zo západnej strany od Hrboltovej. Zostáva vyraziť posledných približne 300 metrov. Termín dostavby úseku zostáva na rok 2023.


18. jún

Už ste čítali?