Piatok, 19. august, 2022 | Meniny má Lýdia

Nádejný cyklista by si mal najprv premyslieť, ako chce bicykel využívať

Odborník radí: Základom je dobrý rám

Slnečné dni priam lákajú vymaniť sa zo štyroch stien bytu, vybrať sa von, na čerstvý vzduch. Slniečko vytiahlo aj priaznivcov dvoch kolies poháňaných ľudskou silou – cyklistov. Tým, ktorí ešte len rozmýšľajú nad tým, či rozšíria ich rady, sme sa rozhodli prispieť niekoľkými malými radami, aký bicykel si kúpiť a ako bicykel kupovať. Po skúsenosti sme zašli za majiteľom predajne Profibike na Hornej ulici v Banskej Bystrici Zdenom Tomšejom.

S čím začať? Podľa Zdena Tomšeja najprv tým, aby sme zvážili, aké skúsenosti máme s bicyklovaním a ako chceme bicykel využívať. Názor, že horský bicykel je akýmsi všeliekom, vhodným pre všetko, už dávno padol. „Horský bicykel“ – vysvetľuje Zdeno Tomšej – „by si mal kupovať len ten, kto bude jazdiť najmenej z dvoch tretín jazdy po nespevnenom povrchu. Kto menej, mal by uvažovať skôr nad crossovým bicyklom.“
Jednou z motivácií, ktorá potencionálneho kupca ovplyvňuje, je cena. Koľko dať za bicykel? Podľa skúseností možno kúpiť bicykel najlacnejšie v obchodných reťazcoch. V akcii ho tam dostanete za pár tisíc. Tu ale odborníci upozorňujú: takéto bicykle nie sú od známych, uznávaných výrobcov a náhradné súčiastky pre ne zvyčajne nie sú kompaktibilné. Nehovoriac a záručnom a pozáručnom servise. Tak sa môže stať, že za súčiastky vydá ten, kto si taký bicykel kúpi, oveľa viac, ako stál bicykel samotný. Životnosť takého akciového bicykla je pritom pomerne obmedzená.
„Vždy záleží od toho, na aký účel bicykel chcete“ – hovorí Zdeno Tomšej. „Pomerne slušný môžete kúpiť už za nejakých osem tisíc, ale pri úvahe, že ho chcete používať len niekoľko sezón. Taká kúpa je ideálna pre dieťa, ktoré z bicykla aj tak zakrátko vyrastie.“
Cena slušného velocipédu pre toho, kto nie je príliš náročný a chce ho využívať povedzme len na to, aby sa previezol do práce, prípadne do záhradky za mestom, sa pohybuje medzi desiatimi a pätnástimi tisíckami. Samozrejme, so stúpajúcimi nárokmi cena rastie. Pravda, aj medzi bicyklami sú stroje, ktoré pôsobia ako Rols Roys medzi autami. Ale tu opäť platí kto chce bicykel na čo používať. Niekto neváha zaplatiť za takúto mašinku i šesťcifernú čiastku. Ale musí vedieť prečo!
Jednou z najdôležitejších častí bicykla je rám. „Dnes patrí k dobrému bicyklu jednoznačne hliníkový rám“ – radí Zdeno Tomšej. „Je ľahký a zároveň dostatočne pevný. Rám je zároveň aj najdrahšou časťou bicykla. Preto napríklad môžete vidieť dva rovnako vybavené bicykle, ale cenový rozdiel medzi nimi je niekoľko tisíc korún. Tento rozdiel robí práve rám.“
Údajne sa celkom ľahko môže stať, že ak kupujete u neautorizovaného výrobcu, rám pozostáva iba zo zvarených rúrok, ktoré časom zmäknú, takže celá „mašinka“ zostane nepoužiteľná.
Kúpiť si bicykel, to je len začiatok. K nemu potrebujete výbavu. Bez prilby by v súčasnosti nemal nikto na jednostopé vozidlo, hoci i poháňané ľudskou silou, ani len vysadnúť. Platí totiž, že kto sa bicykluje, ten aj padá. Pádom sa vyhnúť nedá. Zem je tvrdá, asfalt ešte tvrdší a hlava je to najcennejšie, čo človek má. Preto si ju treba chrániť. V predajni Profibike sme videli celkom slušné prilby v cene už od tisíc dvesto korún. K bicyklu ďalej neodmysliteľne patria okuliare. Nielen kvôli imidžu. Nečistota v oku či zablúdená muška môžu cyklistovi narobiť veľmi veľké nepríjemnosti.
„Treba počítať i s náhradnými dušami, súpravou na lepenie defektov“ – pokračuje v radách Zdeno Tomšej. „Cyklista nikdy nevie, s čím bude musieť počítať a tlačiť bicykel päť–desať kilometrov k najbližšej asfaltke nie je nič príjemné.“ K tomu je vhodné pribaliť si aj nejaké „montpáčky“ na snímanie a nasadzovanie plášťa a nejaký multifunkčný kľúč na pritiahnutie uvoľnených skrutiek. Tí, ktorí plánujú na sedadle bicykla stráviť dlhší čas, by mali myslieť aj na špeciálne cyklistické nohavice. Vložka, ktorá je v nich všitá, totiž nielen zmäkčuje sedenie, ale je napustená antibakteriálnymi látkami a saje pot. Nie je nič príjemné, ak máte sedieť na úzkom, nie práve najmäkšom sedadle, na prepotenom pozadí. To uzná každý, kto už mal skúsenosti so zdravotným postihnutím, ktorému ľudová slovesnosť pririekla pomenovanie „vlk“.
A ešte niečo je pre nádejného cyklistu dôležité – pitný režim. Bicyklovanie patrí medzi športy, pri ktorých sa človek zapotí a cyklista musí myslieť aj na pitie. Najjednoduchším riešením je namontovať si na rám košík pre fľašu, no sú aj iné možnosti. Napríklad zaobstarať si špeciálny batoh s hydratačným zariadením. Taký batoh umožňuje nielen pribrať si na cestu väčší objem tekutín, ale môžete si do neho pribaliť mnoho potrebných vecí.
Keď máte to všetko, môžete sa vybrať na cestu. Ale ešte jedna dôležitá rada: Pokiaľ chcete jazdiť po cestách, nezabudnite na osvetlenie. Dôležité totiž nie je len vidieť, ale najmä byť videný. Šoférovi auta sa ináč v šere či za tmy celkom ľahko môže stať, že vás aj s bicyklom prehliadne. Aké to môže mať následky, radšej nechceme rozvádzať...
Kto chce o bicykloch a cyklistickej výbave vedieť viac, môže si kliknúť na adresu: www.profibike.sk

Najčítanejšie na My Bystrica

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  6. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  7. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  2. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  3. Shell myslí na slovenské komunity
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  6. Agrokomplex 2022
  7. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  8. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 38 321
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 24 206
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 12 160
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 6 732
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 4 484
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 204
  7. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 3 646
  8. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou 2 486

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Zasek zle
  2. Olívia Lacenová: Priplatíme si za letenky? Šéf Ryanairu v tom má jasno
  3. Michala Guľasová: Anna Metisová – Daj každému dňu šancu – knižná recenzia
  4. Věra Tepličková: Ďalšia bomba alebo Keď Matovič už ani nespí...
  5. Helena Smihulova Laucikova: Kufor
  6. Peter Slamenik: Panelákoví psíčkari
  7. Martin Majzlan: Mestá krvi, otrokov a obchodu
  8. Jan Pražák: Mezi matkou a partnerkou
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 13 801
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 624
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 555
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 146
  5. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 957
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 939
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 874
  8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (12. - 18.8.1922) 3 434
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Ilustračné foto.

Novinár Miroslav Pejko sa venoval závažným ekonomickým témam. Z bytu odišiel bez mobilu a dokladov. Už sa nevrátil.


2 h
Kliešte sú v prírode nepríjemným spoločníkom

Ochorenie môže mať vážne a trvalé následky.


13 h
Ivan ďatelinka už nebude nosiť kapitánske céčko - ilustračné foto

Zamerali sme sa na augustové dianie v tíme HC ’05 Banská Bystrica.


14 h
Premiéra filmovej novinky bude už 18. augusta.

Scenár horúcej letnej komédie je založený na skutočných udalostiach.


17. aug

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Väčšina nezvestných sa skrýva, pretože je na nich vydaný príkaz na zatknutie.


16. aug

Jedna z hľadaných osôb uniká pred spravodlivosťou od roku 1999.


17. aug

Páchateľa zadržali niekoľko hodín po čine.


17. aug

Mladý Sihelňan mal novú motorku len tri dni.


17. aug

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Zasek zle
  2. Olívia Lacenová: Priplatíme si za letenky? Šéf Ryanairu v tom má jasno
  3. Michala Guľasová: Anna Metisová – Daj každému dňu šancu – knižná recenzia
  4. Věra Tepličková: Ďalšia bomba alebo Keď Matovič už ani nespí...
  5. Helena Smihulova Laucikova: Kufor
  6. Peter Slamenik: Panelákoví psíčkari
  7. Martin Majzlan: Mestá krvi, otrokov a obchodu
  8. Jan Pražák: Mezi matkou a partnerkou
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 13 801
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 624
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 555
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 146
  5. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 957
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 939
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 874
  8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (12. - 18.8.1922) 3 434
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu