Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Nádejný cyklista by si mal najprv premyslieť, ako chce bicykel využívať

Odborník radí: Základom je dobrý rám

Slnečné dni priam lákajú vymaniť sa zo štyroch stien bytu, vybrať sa von, na čerstvý vzduch. Slniečko vytiahlo aj priaznivcov dvoch kolies poháňaných ľudskou silou – cyklistov. Tým, ktorí ešte len rozmýšľajú nad tým, či rozšíria ich rady, sme sa rozhodli prispieť niekoľkými malými radami, aký bicykel si kúpiť a ako bicykel kupovať. Po skúsenosti sme zašli za majiteľom predajne Profibike na Hornej ulici v Banskej Bystrici Zdenom Tomšejom.

S čím začať? Podľa Zdena Tomšeja najprv tým, aby sme zvážili, aké skúsenosti máme s bicyklovaním a ako chceme bicykel využívať. Názor, že horský bicykel je akýmsi všeliekom, vhodným pre všetko, už dávno padol. „Horský bicykel“ – vysvetľuje Zdeno Tomšej – „by si mal kupovať len ten, kto bude jazdiť najmenej z dvoch tretín jazdy po nespevnenom povrchu. Kto menej, mal by uvažovať skôr nad crossovým bicyklom.“
Jednou z motivácií, ktorá potencionálneho kupca ovplyvňuje, je cena. Koľko dať za bicykel? Podľa skúseností možno kúpiť bicykel najlacnejšie v obchodných reťazcoch. V akcii ho tam dostanete za pár tisíc. Tu ale odborníci upozorňujú: takéto bicykle nie sú od známych, uznávaných výrobcov a náhradné súčiastky pre ne zvyčajne nie sú kompaktibilné. Nehovoriac a záručnom a pozáručnom servise. Tak sa môže stať, že za súčiastky vydá ten, kto si taký bicykel kúpi, oveľa viac, ako stál bicykel samotný. Životnosť takého akciového bicykla je pritom pomerne obmedzená.
„Vždy záleží od toho, na aký účel bicykel chcete“ – hovorí Zdeno Tomšej. „Pomerne slušný môžete kúpiť už za nejakých osem tisíc, ale pri úvahe, že ho chcete používať len niekoľko sezón. Taká kúpa je ideálna pre dieťa, ktoré z bicykla aj tak zakrátko vyrastie.“
Cena slušného velocipédu pre toho, kto nie je príliš náročný a chce ho využívať povedzme len na to, aby sa previezol do práce, prípadne do záhradky za mestom, sa pohybuje medzi desiatimi a pätnástimi tisíckami. Samozrejme, so stúpajúcimi nárokmi cena rastie. Pravda, aj medzi bicyklami sú stroje, ktoré pôsobia ako Rols Roys medzi autami. Ale tu opäť platí kto chce bicykel na čo používať. Niekto neváha zaplatiť za takúto mašinku i šesťcifernú čiastku. Ale musí vedieť prečo!
Jednou z najdôležitejších častí bicykla je rám. „Dnes patrí k dobrému bicyklu jednoznačne hliníkový rám“ – radí Zdeno Tomšej. „Je ľahký a zároveň dostatočne pevný. Rám je zároveň aj najdrahšou časťou bicykla. Preto napríklad môžete vidieť dva rovnako vybavené bicykle, ale cenový rozdiel medzi nimi je niekoľko tisíc korún. Tento rozdiel robí práve rám.“
Údajne sa celkom ľahko môže stať, že ak kupujete u neautorizovaného výrobcu, rám pozostáva iba zo zvarených rúrok, ktoré časom zmäknú, takže celá „mašinka“ zostane nepoužiteľná.
Kúpiť si bicykel, to je len začiatok. K nemu potrebujete výbavu. Bez prilby by v súčasnosti nemal nikto na jednostopé vozidlo, hoci i poháňané ľudskou silou, ani len vysadnúť. Platí totiž, že kto sa bicykluje, ten aj padá. Pádom sa vyhnúť nedá. Zem je tvrdá, asfalt ešte tvrdší a hlava je to najcennejšie, čo človek má. Preto si ju treba chrániť. V predajni Profibike sme videli celkom slušné prilby v cene už od tisíc dvesto korún. K bicyklu ďalej neodmysliteľne patria okuliare. Nielen kvôli imidžu. Nečistota v oku či zablúdená muška môžu cyklistovi narobiť veľmi veľké nepríjemnosti.
„Treba počítať i s náhradnými dušami, súpravou na lepenie defektov“ – pokračuje v radách Zdeno Tomšej. „Cyklista nikdy nevie, s čím bude musieť počítať a tlačiť bicykel päť–desať kilometrov k najbližšej asfaltke nie je nič príjemné.“ K tomu je vhodné pribaliť si aj nejaké „montpáčky“ na snímanie a nasadzovanie plášťa a nejaký multifunkčný kľúč na pritiahnutie uvoľnených skrutiek. Tí, ktorí plánujú na sedadle bicykla stráviť dlhší čas, by mali myslieť aj na špeciálne cyklistické nohavice. Vložka, ktorá je v nich všitá, totiž nielen zmäkčuje sedenie, ale je napustená antibakteriálnymi látkami a saje pot. Nie je nič príjemné, ak máte sedieť na úzkom, nie práve najmäkšom sedadle, na prepotenom pozadí. To uzná každý, kto už mal skúsenosti so zdravotným postihnutím, ktorému ľudová slovesnosť pririekla pomenovanie „vlk“.
A ešte niečo je pre nádejného cyklistu dôležité – pitný režim. Bicyklovanie patrí medzi športy, pri ktorých sa človek zapotí a cyklista musí myslieť aj na pitie. Najjednoduchším riešením je namontovať si na rám košík pre fľašu, no sú aj iné možnosti. Napríklad zaobstarať si špeciálny batoh s hydratačným zariadením. Taký batoh umožňuje nielen pribrať si na cestu väčší objem tekutín, ale môžete si do neho pribaliť mnoho potrebných vecí.
Keď máte to všetko, môžete sa vybrať na cestu. Ale ešte jedna dôležitá rada: Pokiaľ chcete jazdiť po cestách, nezabudnite na osvetlenie. Dôležité totiž nie je len vidieť, ale najmä byť videný. Šoférovi auta sa ináč v šere či za tmy celkom ľahko môže stať, že vás aj s bicyklom prehliadne. Aké to môže mať následky, radšej nechceme rozvádzať...
Kto chce o bicykloch a cyklistickej výbave vedieť viac, môže si kliknúť na adresu: www.profibike.sk

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  4. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  5. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  6. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  7. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  8. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  9. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  2. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  3. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  4. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  5. Aplikácia, kde z pohodlia domova zlikvidujete škodovú udalosť?
  6. Škola môže vyzerať aj inak!
  7. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  8. Využite dovoz tovaru do 24 hodín a zadarmo
  9. Dopad krízy na firmu zmierni strednodobý prenájom vozidla
  10. V Košickom kraji máme more aj neviditeľnú izbu: Objavte ich!
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 33 941
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 24 334
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 22 510
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 123
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 745
  6. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 11 816
  7. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 11 478
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 425
  9. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 561
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 541
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Od nedele príde k zmenám cestovných poriadkov na prímestských linkách

Od 1. novembra budú prímestské spoje premávať v rozšírenom prázdninovom režime.

V Rooseveltovej nemocnici pribudli dve úmrtia na COVID - 19

Vo Fakultnej nemocnici v Banskej Bystrici zomreli 70-ročný muž a 82-ročná žena.

Testy odhaľujú čoraz viac infikovaných.

Pre dušičkový trh vypestovali tisícky chryzantém. Teraz môže veľká časť z nich skončiť ako kompost

Starostlivosť o chryzantémy sa začína už na jar, trvá niekoľko mesiacov.

Opakovaný test potvrdil, že primátor Nosko je pozitívny na nový koronavírus

Pozitívny test má aj poslanec NR SR a mestský poslanec Igor Kašper.

Pozitívni na ochorenie sú primátor Ján Nosko aj poslanec NR SR a mestský poslanec Igor. Kašper. Zatiaľ čo Ján Nosko má iba mierne príznaky, Igor Kašper ( vľavo) musel bojovať s vážnejšími príznakmi ochorenia.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na štyroch miestach v Trenčíne budú testovať z auta. Odberné miesto je aj na futbalovom štadióne

Na celoplošné testovanie bude Trenčanom k dispozícii počas dvoch najbližších víkendov 50 odberných miest. Pozrite si, kde ich nájdete.

Pacientov a pokút v Trnave pribúda

Celoplošné testovanie čaká Trnavu už tento víkend.

Virológ Klempa: Najbližšie týždne budú pre nás veľmi ťažké

Boris Klempa tvrdí, že celoplošné testovanie je teoreticky skvelá vec. Treba však brať do úvahy všetky okolnosti či riziká.

Už ste čítali?