Zmysel pre rytmus, hudobný sluch, muzikalita, to sú vlastnosti, ktoré by mali mať uchádzači o štúdium hudby a tanca na základnej umeleckej škole. Výtvarný talent si väčšinou všimnú už učiteľky v škôlke alebo v škole a tie odporučia deti pre umelecké vzdelávanie. A potom je to len na rodičoch, či podporia svoje ratolesti, ich rozvíjajúci sa talent.
Umenie - práca s ním zušľachťuje myslenie a cítenie človeka. Podľa štatistických údajov sa deti vedené v umeleckých školách takmer vôbec nepodieľajú na delikvencii mladistvých. Vzdelávanie prostredníctvom estetiky vytvára silný protidrogový blok v osobnosti človeka. A toto všetko si uvedomujú mnohí rodičia. Napokon je to však na deťoch samých, či sa rozhodnú venovať svoj voľný čas umeniu.
„Mottom každej školy je snaha poskytnúť vzdelávanie určitej skupine ľudí. Naša škola má ambíciu vzdelávať všetky vekové skupiny obyvateľstva nášho mesta tak, aby nielen deti a mládež, ale aj dospelí rozvíjali svoje umelecké predpoklady a trávili svoj voľný čas cieľavedome a zmysluplne,“ zdôrazňuje Róbert Tatár, riaditeľ banskobystrickej Súkromnej základnej umeleckej školy R. Tatára.
Splnil si sen
Tatárovci sú muzikantská rodina. Róbert Tatár je akordeonista, jeho manželka Eleonóra klaviristka. Po skončení štúdií začali učiť a dodnes neprestali. R. Tatár bol dlhé roky riaditeľom aj v banskobystrickej štátnej ZUŠ-ke. „Hudba je v mojom živote veľmi dôležitá,“ hovorí R. Tatár, ktorý kedysi hrával za Slovkoncert v mnohých zábavných programoch. V banskobystrickom štúdiu Slovenského rozhlasu mal zábavnú kapelu, s ktorou hrávali osem rokov. Počas svojho muzikantského života precestoval celú Európu.
„Keď som sa púšťal do projektu otvoriť súkromnú umeleckú školu, mnohí mi hovorili, že načo... Tu v Bystrici je už predsa jedna škola... Hľadali sme teda určité špecifiká, čím by sme sa odlišovali. Bol som však vždy presvedčený o tom, že rodičom záleží na vzdelávaní detí. Usilujeme sa sústrediť tu kvalitných učiteľov, za ktorými ľudia skutočne prídu. Robím to, po čom som celý život túžil. Mám okolo seba kvalitných ľudí.“
Žiak – klient
Róbert Tatár pristupuje ku „svojej“ škole možno ako k svojmu dieťaťu. S láskou, ale i prísne, no najmä zodpovedne. Stará sa o to, aby v škole učili tí najlepší pedagógovia, aby žiakom ponúkol to najlepšie, čo sa dá. „Žiaci sú naši klienti a našou snahou je, aby žiaci – klienti dostávali čo najkvalitnejšie vzdelanie,“ zdôrazňuje.
„Naším cieľom je nielen podchytiť talenty, ale posielať ich na súťaže a žať spolu s nimi úspechy. Ďalší aspekt je výchovný, hudba a výtvarné umenie formujú estetické cítenie. Človek je potom omnoho bohatší a hlbšie vníma podstatu života.“
Škola ponúka viac
Súkromná základná umelecká škola Róberta Tatára má v ponuke štyri odbory: hudobný, výtvarný, tanečný a literárno-dramatický. „Vyučujeme v štyroch vekových kategó- riách: prípravné ročníky, 1. stupeň – žiaci základných škôl, 2. stupeň – stredné školy a štúdium pre dospelých. Štúdium na našej škole je veľmi podobné štátnym školám. Rozdiel je len v tom, že máme vypracované vlastné učebné plány a orientujeme sa dosť v tanečnej a džezovej oblasti. Venujeme sa aj vážnej hudbe, ale taktiež ponúkame výborné možnosti v džeze, vynikajúcich džezových pedagógov,“ hovorí R. Tatár. Na škole učia takí odborníci ako je Róbert Ragan, Peter Solárik a Klaudius Kováč. „O džezové triedy je veľký záujem a dochádzajú k nám aj deti z iných miest.“
Pomerne veľký záujem detí je tiež o bicie nástroje. „Máme až tri triedy bicích nástrojov a bicistov využívame v skupinách, kde si môžu poriadne zahrať.“ Súkromnej základnej umeleckej škole R. Tatára sa vyučuje aj elektronická hudba. „Máme celú triedy keybordistov, kde učí Oľga Hricová, veľká odborníčka v tejto oblasti.“
Keďže na škole vyučujú aj elektronickú hudbu, radi by otvorili triedu, v ktorej by sa využívala softvérová technika. „Mladí ľudia by sa v nej učili kompozičné techniky, výtvarný odbor by mohol mať nasmerovanie do architektúry prípadne do animovaného filmu...,“ dodáva R. Tatár. V Súkromnej základnej umeleckej škole Róberta Tatára sa vyučuje aj hra na ľudových nástrojoch ako fujara, hra na píšťalkách, na gajdy. „O tieto nástroje je záujem a my reagujeme na to, čo ľudia chcú.“
Spolupráca a muzikál
Súkromná základná umelecká škola R. Tatára v súčasnosti spolupracuje so Súkromnou základnou školou Narnia. Prednedávnom prváci z Narnie nacvičili muzikál The Sarah´s Toys (Sárine hračky), ktorý mal premiéru minulú nedeľu. „Deti sa zapájajú vo všetkom, výtvarne sa podieľajú aj na výrobe kulís,“ zdôrazňuje Oľga Hricová, ktorá deti učí hru na klavír a keybord. „Ponúkame im prípravnú hudobnú výchovu, výtvarnú, ale aj tanečnú. Talent v deťoch rozvíjame kolektívne, ale aj individuálne, začali sa už učiť hrať na nástrojoch,“ hovorí o talentovaných prvákoch zo ZŠ Narnia.
„V našej škole majú deti možnosť iniciatívne hľadať materiály na internete, môžu si vybrať, čo chcú hrať,“ dodáva O. Hricová.
Do ZUŠ-ky aj
v staršom veku
Ako sme už v úvode spomenuli, škola R. Tatára ponúka šancu všetkým vekovým kategóriám, aj tým skôr narodeným. „V zahraničí je pomerne bežná vec, že študujú aj sedemdesiatroční ľudia. Niektorí možno počas celého života nemali príležitosť, a keď prídu do dôchodcovského veku zistia, že majú veľa času, a že by sa chceli mnohé veci naučiť,“ hovorí R. Tatár. „Je to pre nich úžasná škola, lebo vidia, koľko námahy a práce musia vynaložiť na to, aby si zahrali pesničku, ktorú majú radi. Myslím si, že vek nehrá podstatnú úlohu v tom, aby sme siahli po veciach, ktoré sú pekné. Mám 63-ročnú žiačku, pani Ďuricovú, ktorá sa učí hrať na akordeóne. Keď príde na hodinu, tak spievame.“
Minulý týždeň mali absolventský koncert, na ktorom vystúpili aj starší žiaci. „Keď na koncerte vystúpi starší človek, mnohých dospelých to tak podnieti, že začínajú rozmýšľať... Prečo sa na to tí ľudia dali? Neboja sa vystupovať pred verejnosťou? Čo by som asi ja urobil? Mnohým z nich víri hlavou...“
Nielen malí, väčší či starší, ale aj tí najstarší majú šancu využiť svoj voľný čas v tej oblasti, ktorá ich baví, aj oni sa môžu vzdelávať. A Súkromná základná umelecká škola R. Tatára im tú šancu dáva.
Kde školu nájdete?
Hlavná budova Súkromnej Základnej umeleckej školy Róberta Tatára je na Fončorde, na Okružnej ulici č. 2. Pobočku však majú aj v Sásovej, na Sitnianskej 32 (v budove Základnej školy). Ak vás škola zaujala a radi by ste sa dozvedeli, ako sa do nej môžete prihlásiť, informácie vám radi poskytnú na telefónnych číslach 048/41 345 63 alebo 0903 608 931. Informovať sa môžete aj cez e-mail: tatarrobert@zoznam.sk, gondovaj@zoznam.sk. Do Súkromnej základnej umeleckej školy R. Tatára sa môžete prihlásiť počas júna, a potom do 10. septembra 2007.