Piatok, 19. august, 2022 | Meniny má Lýdia

Vydrovská dolina

Tip na výlet

Medzi hlavné prírodné atrakcie údolia Čierneho Hrona patrí Dobročský prales, meandrujúci Kamenistý potok a vyhasnutá sopka Klenovský Vepor. Všetky tieto lokality boli prepojené s obcou Čierny Balog pomocou lesnej úzkokoľajnej železnice. Dnes sa na obnovenej časti trate Čiernohronskej železničky vozia turisti. Cieľovou stanicou väčšiny návštevníkov je Vydrovská dolina. V jej priestore bol pred pár rokmi vybudovaný Lesnícky skanzen Vydrovo.

A ako sa tam dostanete? Pre rodiny s deťmi, prichádzajúce do Čierneho Balogu autobusom, príde vhod preprava výletným vláčikom z obce priamo do Lesníckeho skanzenu Vydrovo. Hlavná balocká stanica Čiernohronskej železničky (ČHŽ) sa nachádza v centre Čierneho Balogu (východne od kostola) blízko zastávky autobusov. Súčasťou stanice je malé múzeum a predaj suvenírov. Na úzkych koľajach si môžete pozrieť stojace nefunkčné i premávajúce vlakové súpravy. Motorizovaní návštevníci sa môžu dostať vlastným autom až k vstupu do Lesníckeho skanzenu Vydrovo, kde je pre nich vybudované parkovisko. Z hlavného cestného ťahu (č. 529) Brezno – Lučenec pokračovať smer Sihla a na konci Čierneho Balogu pred mostom treba odbočiť podľa dreveného pútača k skanzenu. Ak by náhodou vláčik nepremával, tak vás z obce dovedie žltá turistická značka smer Obrubovanec za 25 minút.
A ste tam. V epicentre diania. Vystúpite na konečnej stanici prvého obnoveného úseku ČHŽ. Kedysi tu okrem lúky a úzkej trate nebolo nič. Dnes stojíte na vstupe do areálu lesníckeho skanzenu. Lesnícky skanzen je spojením múzea v prírode a okružného náučného chodníka. Prístupný je v období od 1. mája do 15. októbra. Trasa začína na „Dolnej lúke“. Drevený most preklenuje brehy Vydrovského potoka a vy smerujete do smrekového lesa k prvým náučným tabuliam. Oboznámite sa s mokraďami a hradením bystrín. Zistíte, na čo slúžia tie nízke drevené chatky – „snehové jamy“, ktoré často vidieť pri potulkách lesom. Spoznáte vývoj lesa a jeho mnohé funkcie. K najzaujímavejším zastaveniam na trase patrí 11. panel. Je poctou prvým ochrancom prírody v povolaní lesníka. Najznámejším z nich je Jozef Dekret Matejovie, rodák z Čierneho Balogu – Dobroče. Netradičný pamätník osobnostiam lesníctva tvoria levitujúce kamene. Uprostred lesa visiace žulové okruhliaky. Na trojkilometrovej náučnej trase uvidíte rôzne technické pomôcky používané pri práci lesníkov a pilčíkov. Oddýchnuť si môžete na lavičkách či v prístrešku pri minerálnom prameni pod rizňou. V najodľahlejšom kúte skanzenu, v doline Korytárska, nájdete pietne miesto – Symbolický lesnícky cintorín. Najobliehanejšou živou atrakciou skanzenu je obora s diviakom, ktorá zaujme nielen najmenších návštevníkov. Hneď vedľa stojí míľa, ukážka pálenia dreveného uhlia. Cestou k „Hornej lúke“ vzhliadnete prierez lesnou cestou – zvážnicou. Tzv. Hornej lúke dominuje zrubový objekt tradičnej horárne, ktorú do skanzenu „presťahovali“ z neďalekej doliny. V interiéri hájovne je umiestnená expozícia bývania, akú poznáme z klasických skanzenov. Avšak táto sa špeciálne venuje pracovisku a príbytku horára. Okrem toho sú tu inštalované ukážky rôznych druhov dreva. Na lúke stojí základný kameň skanzenu, rastú sadenice v lesnej škôlke a prezentujú sa tu sochárske výtvory eko-artu. Pod obývanou horárňou Vydrová skrižujete trať železničky a asfaltovú cestu. V týchto miestach chodník prechádza na druhú stranu Vydrovskej doliny okolo výtvarného diela s názvom kalamita. Texty na informačných tabuliach pojednávajú o poľovníctve, odstraňovaní kalamity a ďalších činnostiach súvisiacich s lesom. Zvedavých návštevníkov poteší výhľad na okolie z posedu. Pútavá je tiež imitácia medvedieho brloha s neškodnými drevenými obyvateľmi. Na záverečnom úseku chodníka zaujme „živá lesná mapa Slovenska“, ktorá vysadenými stromčekmi predstavuje druhovú skladbu našich lesov.

SkryťVypnúť reklamu

Čiernohronská železnička vznikla v roku 1908 ako úzkokoľajná lesná železnica s rozchodom 760 mm pre potreby zvážania drevnej hmoty z povodia Čierneho Hrona. S maximálnou dĺžkou takmer 132 km siahali jej vetvy hlboko do Slovenského rudohoria. V 80-tych rokoch bola železnička určená na likvidáciu. Nebiť nadšených dobrovoľníkov postihol by ju rovnaký osud ako desiatky ďalších úzkokoľajok na Slovensku, ktoré boli zrušené a rozobraté. Oživená premávka na kúsku trate sa začala 1. mája 1992. Každoročne s týmto dátumom spúšťa svoju prevádzku na trati Chvatimech (časť Podbrezovej) – Hronec – Čierny Balog – Skanzen Vydrovo a späť.

Najčítanejšie na My Bystrica

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  6. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  7. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  2. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  3. Shell myslí na slovenské komunity
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  6. Agrokomplex 2022
  7. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  8. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 38 342
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 24 012
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 12 137
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 6 742
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 4 496
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 204
  7. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 3 631
  8. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou 2 490

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Zasek zle
  2. Olívia Lacenová: Priplatíme si za letenky? Šéf Ryanairu v tom má jasno
  3. Helena Smihulova Laucikova: Kufor
  4. Michala Guľasová: Anna Metisová – Daj každému dňu šancu – knižná recenzia
  5. Věra Tepličková: Ďalšia bomba alebo Keď Matovič už ani nespí...
  6. Peter Slamenik: Panelákoví psíčkari
  7. Martin Majzlan: Mestá krvi, otrokov a obchodu
  8. Jan Pražák: Mezi matkou a partnerkou
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 13 721
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 629
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 547
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 147
  5. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 958
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 941
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 876
  8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (12. - 18.8.1922) 3 439
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Ilustračné foto.

Novinár Miroslav Pejko sa venoval závažným ekonomickým témam. Z bytu odišiel bez mobilu a dokladov. Už sa nevrátil.


3 h
Kliešte sú v prírode nepríjemným spoločníkom

Ochorenie môže mať vážne a trvalé následky.


15 h
Ivan ďatelinka už nebude nosiť kapitánske céčko - ilustračné foto

Zamerali sme sa na augustové dianie v tíme HC ’05 Banská Bystrica.


15 h
Premiéra filmovej novinky bude už 18. augusta.

Scenár horúcej letnej komédie je založený na skutočných udalostiach.


17. aug

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Väčšina nezvestných sa skrýva, pretože je na nich vydaný príkaz na zatknutie.


16. aug

Jedna z hľadaných osôb uniká pred spravodlivosťou od roku 1999.


17. aug

Mladý Sihelňan mal novú motorku len tri dni.


17. aug

Páchateľa zadržali niekoľko hodín po čine.


17. aug

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Zasek zle
  2. Olívia Lacenová: Priplatíme si za letenky? Šéf Ryanairu v tom má jasno
  3. Helena Smihulova Laucikova: Kufor
  4. Michala Guľasová: Anna Metisová – Daj každému dňu šancu – knižná recenzia
  5. Věra Tepličková: Ďalšia bomba alebo Keď Matovič už ani nespí...
  6. Peter Slamenik: Panelákoví psíčkari
  7. Martin Majzlan: Mestá krvi, otrokov a obchodu
  8. Jan Pražák: Mezi matkou a partnerkou
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 13 721
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 629
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 547
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 147
  5. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 958
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 941
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 876
  8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (12. - 18.8.1922) 3 439
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu