O tom, že sa nezadržateľne blíži jeseň, nás presvedčilo studené počasie počas celého minulého týždňa. Krátke sukne vystriedali nohavice, zo skríň sme povyťahovali svetre a bundy. Teplomer ukazoval do desať stupňov, kopce Nízkych Tatier poprášil prvý sneh.
Vykurovacia sezóna je, zdá sa, pred nami. Niektorí sa na zimu pripravovali už počas leta. Kto mohol a mal na to, povymieňal okná, zateplil fasádu rodinného domu a kôlňu „napikoval“ tvrdým drevom. Každý z nás sa tak pomaly stáva ekonómom a snaží sa ušetriť, kde sa dá. Náklady na bývanie sa totiž rok čo rok zvyšujú. Tí, ktorí bývajú v banskobystrických panelákoch počas leta určite postrehli, že v ich domoch panuje čulý ruch. Dodávateľ tepla v meste pod Urpínom im inštaloval takzvané KOST-ky, čiže domové kompaktné odovzdávacie stanice. Ide o zariadenia, ktoré pripravujú teplú úžitkovú vodu priamo v dome a zároveň upravujú parametre vykurovacej vody, ktorá prúdi vo vnútorných rozvodoch tepla a radiátoroch. Stanice sú umiestnené v spoločných priestoroch domu, v pivnici, sušiarni či kočikárni. Spoločnosť, ktorá šíri teplo do 70 percent bystrických domácností, pripravila v uplynulých mesiacoch súťaž pre odberateľov, obyvateľov mesta. Zapojiť sa do nej mohol každý, ktorého dom odoberá teplo z BBES. Otázka bola jednoduchá - napísať minimálne tri výhody kompaktných odovzdávacích staníc tepla. Uplynulý týždeň sa predstavitelia spoločnosti stretli s výhercami, aby im nielen odovzdali ceny, ale tiež sa „z očí do očí“ dozvedeli, ako sú s ich službami spokojní, resp. kde vidia nedostatky.
Výherca Vladislav Drahoš síce nebýva v dome s „KOSTkou“, do súťaže sa i napriek tomu zapojil. „Z časopisu, ktorý som našiel v našej schránke, som sa dozvedel, kto sa stará o teplo v meste. Od známych, čo bývajú práve v takých domoch, viem, že vraj im to šetrí náklady.“
„Takúto odovzdávaciu stanicu nám na Spojovej ulici spojazdnili vlani. Napojených je všetkých dvadsaťštyri bytov,“ hovorí Anna Maceková, ďalšia výherkyňa, a zároveň domová dôverníčka. Nemáme žiadne výhrady. Akurát som odpisovala spotrebu, preto viem, že sa nám spotreba znížila o polovicu. Oceňujem fakt, že pracovníci, ktorí sa starajú o servis, sú pružní. V uplynulých dňoch nám omylom „vyhodilo“ poruchu zariadenia, skontrolovať to prišli do siedmich minút.“
Ceny šťastlivcom odovzdal Ludwig Robitschko, predseda predstavenstva. Vzájomné stretnutie však nebolo výlučne o gratuláciách, ale i o odpovediach na konkrétne otázky. Napríklad: Kedy sa budú rekonštruovať rozvody tepla, aby sme zbytočne nevykurovali aj trávnik pre domom. Prečo má pitná voda v dome hnedastú farbu, či koľko stupňov musí mať teplá voda?
Ďalším z výhercov sa stal Miroslav Dobrovoľný. „Žijem v časti Radvaň, v našom dome však kompaktná odovzdávacia stanica nie je dotiahnutá do konca. Názory na spomínané stanice a ich budovanie sa síce rôznia, ako sa to v konečnom dôsledku prejaví u nás, uvidíme.“
„Pustím kohútik s označením teplá a po odtečenom pol litri je fakt teplá,“ hodnotí Marián Rényi, ďalší výherca. To je oproti starému systému určite výhoda. Ako a či sa to prejaví aj na konečnom vyúčtovaní, sa ukáže už čoskoro. Kostku máme namontovanú v paneláku od vlani, takže uvidíme...“
Podľa informácií predstaviteľov spoločnosti len vlani do inštalácie kompaktných odovzdávacích staníc tepla investovali päťdesiatdva miliónov korún. V tomto roku tak doposiaľ urobili v deväťdesiatich domoch, do konca roka by malo pribudnúť ďalších stotridsať. Na našu otázku, v čom konkrétne ešte vidí ich výhodu, domová dôverníčka Anna Maceková povedala:
„Mali sme možnosť určiť si pre svoj dom nielen teplotu teplej úžitkovej vody, ale aj časový režim jej dodávky. V našom prípade ju máme od šiestej rána do jedenástej večer. Keď sa rodiny vzájomne dohodneme na zmene, nie je problém.“