Prečo takto neefektívne, bez cestujúcich, sme sa opýtali Juraja Jendrišáka, hovorcu Dopravného podniku mesta.
„Dopravný podnik mesta Banská Bystrica, a. s. (ďalej len DPMBB, a. s.) po získaní povolenia na prevádzkovanie dráhy 31. mája tohto roku začal technologické jazdy trolejbusov, ktoré sú nutné pre opätovný zácvik vodičov a preskúšanie jednotlivých traťových úsekov, čo nám vyplýva zo zákona. Zároveň mal dopravný podnik už v tom čase 3 a pol mesiaca na Úrade BBSK podanú žiadosť aj o udelenie licencie na prevádzkovanie dopravy na dráhe – čiže žiadosť na oprávnenie voziť cestujúcu verejnosť, a to napriek tomu, že lehota, ktorú Úradu BBSK ustanovuje zákon o dráhach na rozhodnutie, je len 60 dní. Začiatkom júla, po dlhotrvajúcom tlaku z našej strany, nám vydali licenciu. Bohužiaľ, ako je už Banskobystričanom známe, táto licencia bola v podstate nevykonateľná. DPMBB, a. s. na základe tejto skutočnosti a s podozrením zo závažného porušenia zákona zo strany Úradu BBSK podal odvolanie proti rozhodnutiu prvostupňového orgánu na Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií. Pred dvoma týždňami ministerstvo v takmer celom rozsahu vyhovelo odvolaniu DPMBB, čo nás len utvrdzuje v presvedčení, že sme boli v práve, a teda konaním Úradu BBSK nám, dopravnej spoločnosti v stopercentnom vlastníctve Mesta Banská Bystrica, bolo znemožnené vykonávať zamýšľanú podnikateľskú činnosť.“
Kolujú informácie, že obyvateľov mesta, daňových poplatníkov stoja jazdy trolejbusov naprázdno mesačne jeden a pol milióna korún. Zrejme súhlasíte, že peniaze by sa dali využiť rozumnejšie.
„Výšku nájmu zverejnilo predstavenstvo našej spoločnosti ešte v prvom polroku tohto roka a tá je 1,3 mil. korún mesačne. Je len vo výške odpisu za uvedený prenajatý majetok, čiže vyššie spomenutá suma by bola súčasťou nákladov našej spoločnosti aj v prípade, ak by majetok, s ktorým DPMBB, a. s. nakladá, bol v jeho vlastníctve. Spomenutú položku by naša spoločnosť vynaložila aj za predpokladu, ak by dnes DPMBB, a. s. už vykonával samotnú dopravu s cestujúcou verejnosťou, nakoľko rozsah nájmu predstavuje nájomné za trolejové vedenie, vrátane meniarní a príslušenstva, 25 kusov trolejbusov, časť depa, administratívne priestory a ostatné hnuteľné a nehnuteľné veci potrebné na výkon trolejbusovej dopravy. Treba však podotknúť, že tieto prostriedky neboli vynaložené z rozpočtu Mesta Banská Bystrica, a teda nijako takto vzniknuté náklady nezaťažili daňových poplatníkov. Všetky náklady, ktoré našej spoločnosti vznikli, išli na vrub DPMBB, a. s.
Vzhľadom ale na skutočnosť, ktorú sme už uviedli v predošlej odpovedi, a to, že našej, dcérskej spoločnosti Mesta Banská Bystrica, bolo zvláštnym a zároveň podľa slov MDPaT v niektorých bodoch nezákonným rozhodnutím Úradu BBSK znemožnené vykonávať vlastnú činnosť, vznikli DPMBB, a. s. nesporne vysoké škody, najmä na dobrom mene a tržbách. Preto DPMBB, a. s. v súčasnosti zvažuje kroky proti Úradu BBSK, nakoľko sa naša spoločnosť právom cíti poškodená.“
Dokedy tento stav potrvá a kedy sa okrem šoférov bude v trolejbusoch voziť aj cestujúca verejnosť?
„Ako sme už spomenuli pred dvoma týždňami, ministerstvo dopravy rozhodlo v prospech DPMBB, a. s., čiže v súčasnosti už len čakáme na bezodkladný prepis licencie zo strany Úradu BBSK. Následne naša spoločnosť začne do 30 dní skutočnú prevádzku aj s cestujúcou verejnosťou.“