Donovaly, Šturec a Besník. To sú tri horské priechody , o ktorých najčastejšie počujeme v zime. Ich priechodnosť má na starosti Banskobystrická regionálna správa ciest, závod 11.
Spolu 85 kilometrov ciest II. triedy a 205 kilometrov ciest III. triedy v okresoch Banská Bystrica a Brezno má na starosti závod Banská Bystrica Banskobystrickej regionálnej správy ciest. Okrem toho sa zmluvne stará aj o viac ako 165 kilometrov ciest I. triedy, na ktorých sú horské priechody Donovaly, Šturec a Besník na hraniciach s okresom Poprad. O tom, ako sa prichystali na zimu, sme sa rozprávali s riaditeľom závodu Pavlom Strečkom.
„Mali sme zostatky materiálu“ – hovorí riaditeľ – „ale zároveň sme sa zásobili. Inertným, aj chemickým posypom.“
Na celú zimu majú zmluvu na 2700 ton chemického posypového materiálu. V určitých úsekoch smú používať „solmak“, chlorid horečnatý, posypový materiál s vysokou účinnosťou, ktorý využívajú najmä na horskom priechode Šturec kvôli ochrane vodných zdrojov. No na Donovaloch môžu pre ochranu vodných zdrojov použiť len inertný posyp, teda kamennú drvinu. Z minulého roka im zostalo ešte päťtisíc ton takéhoto materiálu. Na jeseň dokúpili ďalšie zásoby. V Banskej Bystrici tak čaká na zimu tritisícdeväťsto ton posypového materiálu, v Brezne tisícosemsto a sedemsto ton v Polomke.
Nová technika, ktorú nakúpil Banskobystrický samosprávny kraj, sa ušla aj bystrickému závodu. Šesť nových posýpačov mali možnosť využiť už minulú zimu.
Nový Zákonník práce sa, ako pripustil riaditeľ, prejavil aj u nich, kde je maximum práce sústredenej na zimu, zvlášť na čas, keď sa pustí padať sneh. Veď počasie, zvlášť zlé, naplánovať nemožno...
„Máme síce výnimku“ – hovorí Pavol Strečok - „ale prácu nám to predsa len zdraží,“ – pripustil. K dispozícii majú približne sto stálych zamestnancov. Na zimu stav dopĺňajú o osem dispečerov a desať vodičov. Čo sa týka Donovalov, riaditeľ konštatoval: „Tá cesta nebola plánovaná na taký objem dopravy, ako je dnes. A čo sa týka problémov v priechodnosti z prvého snehu, deväťdesiat percent vodičov malo ešte „obuté“ letné pneumatiky.