Ako keby sme opäť zabudli, že cez zimu aj sneží - tak to pripadalo niektorým obyvateľom mesta pod Urpínom, ktorí sa v nedeľu borili so snehom - na cestách či na chodníkoch.
Snehové vločky sa začali znášať už v sobotu podvečer. Potom ako keby sa s nimi pretrhlo vrece. Sneh padal dvadsaťštyri hodín. Napadlo ho štyridsať centimetrov. Ľudia, ktorí sa vybrali do ulíc, šomrali. Ešte aj v pondelok ráno mali niektorí problémy prebrodiť sa do práce.
Ako sa so snehom vyrovnali cestári, sme sa pokúsili zistiť v troch firmách. Chodníky, ktoré prislúchajú mestu, a pešie zóny má na starosti firma Ganz. Na údržbu mestských komunikácií mesto uzavrelo zmluvu s firmou MIS. Zisťovali sme aj v Banskobystrickej regionálnej správe ciest, závod Banská Bystrica, ktorý sa stará o cesty II. a III. triedy v okresoch Brezno a Banská Bystrica.
Od hovorkyne banskobystrického primátora Moniky Pastuchovej sme sa dozvedeli, že firma Ganz nasadila do odpratávania snehu desať mechanizmov, traktory s prednou radlicou, odhŕňače, posýpače. Len na chodníky padlo päťdesiatdva ton soli. Pri odhŕňaní snehu mali absolútnu prioritu prístupy k zastávkam MHD, až potom nasledovali ďalšie úseky. "Kritická situácia bola v Sásovej," tvrdí Pastuchová, "pretože tam autá parkujú aj na chodníkoch a mechanizmy sa tam preto nemôžu dostať."
Na odpratávaní snehu pracovalo dvadsať ľudí na mechanizmoch, trinásť ďalších sneh odpratávalo ručne a šiesti čistili mestské schody.
Na cestách patriacich mestu pracovali zamestnanci firmy MIS v troch zmenách nonstop. Napriek tomu bola situácia kritická. Posýpače len pluhovali, zjazdnosť sa darilo udržiavať len na hlavných trasách. Na podmrznutých cestách inertný materiál nezaberal, soľ sa začala rozpúšťať až popoludní. Mechanizmy sa až postupom času začali dostávať do vnútorných blokov, neskôr začali pracovať na rozširovaní parkovacích miest. Na cesty rozsypali päťdesiat ton drviny a rovnaké množstvo soli.
"Kvôli víkendovému sneženiu sme museli povolať zo zálohy dvoch vodičov s dvoma vozidlami" - hovorí riaditeľ závodu Banskobystrickej regionálnej správy ciest Pavol Strečok. "Pracovali sme v nepretržitých dvanásťhodinových smenách."
Aj oni najskôr museli spojazdniť hlavné ťahy a až potom sa mohli venovať vedľajším cestám. Podľa riaditeľa situáciu zvládli, podľa vodičov nie.
Autor: vrb