Dokonca som si musela aj niečo doplatiť, s čím som vôbec nepočítala. Možno sa v takomto prípade chrániť aj právnou cestou? - pýta sa Katarína L. z Banskej Bystrice.
- Právny vzťah medzi obstarávateľom, t. j. cestovnou kanceláriou a objednávateľom zájazdu, vzniká na základe zmluvy o obstaraní zájazdu, uzavretou medzi jej účastníkmi. Predmetnú zmluvu, ako typ zmluvy, upravuje Občiansky zákonník. Zmluva musí mať písomnú formu alebo inú vhodnú formu a musí obsahovať najmä označenie zmluvných strán, charakteristiku zájazdu, cenu zájazdu, lehotu a spôsob, akým má objednávateľ uplatniť nároky plynúce z porušenia právnej povinnosti cestovnej kancelárie, výšku zmluvných pokút, ktoré je povinný objednávateľ cestovnej kancelárii uhradiť pri odstúpení od zmluvy v prípadoch určených Občianskym zákonníkom.
Obsahom zmluvy je záväzok cestovnej kancelárie obstarať pre objednávateľa vopred ponúkanú kombináciu služieb cestovného ruchu, teda zájazd a záväzok objednávateľa zaplatiť dohodnutú cenu zájazdu. Cestovná kancelária zodpovedá objednávateľovi za porušenie záväzkov vyplývajúcich z uzatvorenej zmluvy bez ohľadu na to, či tieto záväzky má splniť cestovná kancelária, alebo iní dodávatelia služieb, ktoré sa poskytujú v rámci zájazdu. Objednávateľ uplatní právo na odstránenie chybne poskytnutej služby bezodkladne, a to u dodávateľa služby alebo u povereného zástupcu cestovnej kancelárie.
O uplatnení tohto práva je potrebné urobiť písomný záznam v spolupráci so zástupcom cestovnej kancelárie. Ak neplní cestovná kancelária povinnosti vyplývajúce zo zmluvy riadne a včas, musí objednávateľ uplatniť svoje právo písomne v cestovnej kancelárii bezodkladne, najneskôr však do troch mesiacov od skončenia zájazdu, alebo v prípade, že sa zájazd neuskutočnil, odo dňa, keď sa mal zájazd skončiť podľa zmluvy, inak právo zaniká.
Na uplatnenie nárokov pri chybne poskytnutej službe objednávateľ predloží zodpovednej cestovnej kancelárii písomný záznam o reklamácii služieb.
Autor: vrb