Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Osud novej cesty cez doliny nie je známy

Minulý týždeň sa v Slovenskej Ľupči uskutočnil verejný hovor s občanmi na tému Prepojenie ciest I/59 a I/66 Slovenská Ľupča – Korytnica.


V máji minulého roka bol predložený zámer tohto prepojenia, 14. januára bola vydaná správa o hodnotení. Pripomienky k správe sa prijímajú do 14. februára. Do Rozvojového programu zaradilo Ministerstvo výstavby akciu, ktorá je prioritou a jej hodnota je 4,5 miliardy korún. V rozpätí rokov 2010 až 2013 by sa mala realizovať v úseku po Korytnicu stavba kvázirýchlostnej cesty – s tunelom pod Nízkymi Tatrami – v novom koridore existujúcej cesty I/59 Banská Bystrica – Ružomberok. Ide o prepojenie cesty z Banskej Bystrice do Ružomberka, nakoľko cesta na Donovaloch je preťažená. Keďže plánovaná cesta by mala ísť „ponad hlavy“ obyvateľov Slovenskej Ľupče, Lučatína, Moštenice, Hiadľa a Liptovskej Osady, na verejnom hovore sa zúčastnili starostovia a obyvatelia týchto obcí. Stretli sa so zástupcom objednávateľa cesty – Slovenskej správy ciest, zástupcom Dopravoprojektu, a tiež zástupcom ochrany životného prostredia. Vo vizualizácii, ktorú predložili, sa uvažuje o troch alternatívach, z ktorých po posudzovaní vplyvov bude vybraný najvhodnejší variant. V každom z nich sa nachádza veľký počet premostení a tunelov. Predpokladaná dĺžka cesty je 13,5 – 15 kilometrov a mala by prechádzať od Slovenskej Ľupče cez Moštenickú dolinu, Hiadeľskú dolinu až do Korytnickej doliny. Plán presnej trasy ešte nie je známy.
Projekty takéhoto charakteru sú vraj pripravované aj desať rokov, a tak predpokladaná realizácia by sa hypoteticky mohla začať po roku 2010, pretože kapacita komunikácie na Donovaloch bude naplnená v roku 2013. Ak by nevyšiel ani jeden z týchto variantov, bude sa uvažovať o inej alternatíve prepojenia Banskej Bystrice a Ružomberka.
Nadšenie pripravovateľov projektu však nezdieľali občania obcí, ktorých by sa prípadné prepojenie ciest dotklo najviac. Cesta by mala byť vzdialená od obce Lučatín 650 metrov, občania sú však nespokojní s tým, že v štúdii sa nepočíta s územným plánom. Od najbližšieho domu k plánovanej ceste dnes je to 650 metrov, ale čo, ak si bude chcieť v budúcnosti niekto postaviť dom pod ňou? Upozornili tiež na zvýšenie hluku a prašnosti. Dokonca prišli na iné riešenie, ktoré však zástupca Slovenskej správy ciest poznal, v roku 2000 však toto riešenie zamietli. Ak by sa cesta zrealizovala, Slovenská Ľupča by bola obcou pri štvorprúdovej komunikácii, Lučatín obkľúčený cestami z oboch strán. Ľudí z obcí tiež rozčaroval zásah do prírody. Mosty, tunely, komunikácia, hluk a prašnosť by už v dolinách ostali navždy. Pripravovatelia projektu uviedli ako jeden z dôvodov potreby prepojenia ciest aj zdroje pitnej vody v Starohorskej doline. Tiež si správu o pripravovanom projekte obhajovali posudkami od odborníkov na životné prostredie.
Zatiaľ však nie je nič isté, schválené ani odsúhlasené.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  7. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  8. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  9. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 32 039
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 30 174
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 167
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 197
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 550
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 577
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 536
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 727
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 420
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 842
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Zvážnica z Králik na Skalku je rozbitá, pri zjazdoch hrozia nepríjemné úrazy.

Nahnevaní bežkári sa už obrátili listom aj na vedenie obce Králiky, aby začalo konať.

1 h
Preteky zrušili pre silný vietor a sneženie.

Výstrahu pre okresy Banská Bystrica a Brezno zvýšil Slovenský hydrometeorologický ústav na druhý stupeň.

3 h
Ilustračné foto.

Na Slovensku prebieha celoplošné skríningové testovanie na koronavírus. Pozrite si zoznam odberných miest v Brezne.

4 h

Správa Národného parku Nízke Tatry sa obrátila na návštevníkov prírody s výzvou.

17 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Tragédiu vyšetruje polícia.

20. jan

Už teraz je neskoro, vie tréner Nitry po vyhorení so Šamorínom.

23 h

Ľad si zmýlili s cestou. Mementom pre všetkých by mali byť tragédie, ktoré sa na Oravskej priehrade stali, no zdá sa, že ľudia sú nepoučiteľní.

19. jan

Zoznam miest pribežne dopĺňame.

20. jan

Už ste čítali?