Pohronská Polhora má už dve národné kultúrne pamiatky. K cintorínu s liatymi krížmi pribudla ďalšia. Ministerstvo kultúry začiatkom roka vyhlásilo za národnú kultúrnu pamiatku železnicu Pohronská Polhora - Tisovec.
Trať postavili v roku 1896. Spolu s ozubnicou, ktorá je originálnym riešením prekonávania výškových rozdielov, dokumentuje vývoj železničnej dopravy na Slovensku koncom 19. storočia. Objekty na úseku trate v P. Polhore a jej chotárom, čiže stanica, výhybňa Zbojská, železničný sklad a nakladacia, tzv. Fairbanksova rampa majú zachované charakteristické prvky železničných objektov z toho obdobia. Klasickú fasádu polhorskej stanice síce pred časom iniciatívne „zrušili“ a nahradili škrabaninovou, od osláv stého výročia trate je však opäť pôvodná. „Nedávno sme dali urobiť z čelnej strany stanice drevený plot. V pôvodnom štýle, na náklady obce. Železnica totiž tvrdí, že nemá ani na žiarovky,“ uviedla starostka P. Polhory Hyacinta Tyčiaková. Tamojší ozub-nicový úsek meria 6 kilometrov. Podľa stručnej obecnej monografie z roku 1988 stúpanie trate na úseku Tisovec - Polhora (50 promile) je najväčšie v celom Československu. Prvý motorový vlak nim prišiel 15. mája 1933. V období Rakúsko-Uhorska chodili priame vozne do Polhory až z Budapešti! Využívala ich najmä maďarská šľachta, čo si prišla zapoľovať do tamojších revírov. Stanicou Pohronská Polhora prejde denne 14 osobných motorových súprav, najvzdialenejší spoj do Jesenského (okres Rimavská Sobota).
Trať na Tisoveckom území je známa niekoľkými viaduktmi a bezmála 800 metrov dlhým tunelom. Už niekoľko rokov sa za obnovu zubačky angažuje Nemec žijúci na Slovensku Bodo Hauswald. Jeho záujmom je postaviť na koľajnice jednu z dvoch lokomotív, ktoré kúpil a daroval Tisovcu. Parný stroj z Rumunska, v súčasnosti v rekonštrukcii, by mal najneskôr o dva roky slávnostne zapískať na pokyn výpravcu. Druhá lokomotíva bude po oprave vystavená v tamojšom starom železničnom depe ako muzeálny kus. Obnovu depa chce Tisovec riešiť prostriedkami zo štrukturálnych fondov EÚ. Len na projektovú dokumentáciu však potrebuje takmer 1 milión korún.