Bystričania, ktorí chodia denne z centra cez mestskú časť Rudlová po Rudlovskej ceste, to veľmi dobre poznajú. Ak idú peši, musia prejsť popod železničnú trať cez nepríjemný podchod.
V čase, keď železničnú trať stavali, pravdepodobne nikto ani len netušil, že cestná doprava na tom mieste naberie takú intenzitu, aká je súčasnosti. Tomu zodpovedá aj šírka podchodu, ktorému zvyknú hovoriť aj tunel. Dve autá sa tam vedľa seba pohodlne zmestia, nemusia ani len spomaliť. Ale pokiaľ tadiaľ idete peši, máte veľmi nepríjemný pocit. Najmä ak sa dostanete do situácie, že sa v podchode práve míňajú dve autá. Pokiaľ tadiaľ idete s kočíkom, môžete sa ľahko dostať aj do problémov, a pokiaľ je mokro a na ceste sú kaluže, ošpliechaniu sa len tak ľahko nevyhnete. Nečudo, že ľudia šomrali a hľadalo sa riešenie. Jedným z nich bol tunel pre peších, vyrazený paralelne s cestným podchodom.
„Toto riešenie“ – hovorí poslanec mestského zastupiteľstva Milan Lichý – „presadzovali poslanci za volebný obvod číslo štyri (Rudlová - Sásova, Uľanka, Kotiviarska a Jakub) ako jednu z hlavných priorít volebného obvodu v minulom funkčnom období.“ Pri návrhu rozpočtu na rok 2006 bol tento návrh už predložený a do kapitálového rozpočtu ho zapracovali v máji 2006, pri schvaľovaní záverečného účtu ako zmena rozpočtu na rok 2006. Na projektovú dokumentáciu vyhradili 860–tisíc korún a 5 miliónov na realizáciu prvej etapy. Na projektovej dokumentácii sa už začalo pracovať. Ale...
„Medzitým“ – pokračuje Milan Lichý - „bol odobrený zámer Severného obchvatu a dohodlo sa, že podchod pre peších sa bude riešiť v rámci realizácie Severného obchvatu, ktorá sa začala javiť, že je už na dohľad. Samostatné budovanie podchodu by bolo pre mesto finančne náročné.“ Operatívne sa malo riešiť odvodnenie tunela pri úprave inžinierskych sietí a pri stene tunela ako provizórium pribudol úzky vyvýšený chodník pre peších, po ktorom aspoň ako-tak možno prejsť aj s kočíkom.
Do realizácie obchvatu tak problém chodníka ostáva otvorený. „Poslanci“ – dodáva poslanec Lichý – „navrhovali aj iné dočasné riešenia. Napríklad svetelnú signalizáciu ako na mestských bránach rakúskeho Hainburgu, ďalší toto riešenie nepovažovali za vhodné. Kvôli brzdeniu plynulosti premávky a známej nedisciplinovanosti bystrických vodičov.“
Teda až vybudovanie Severného obchvatu má vyriešiť problém chodcov a cyklistov dennodenne prúdiacich zo sídliska do centra mesta a späť. Koľko rokov si na obchvat budeme musieť počkať, zatiaľ nevedno. „Opäť tento problém otvoríme“ – uzatvára Milan Lichý. „Pretože nebezpečným a nepríjemným tunelom denne prejde aj viac ako tisíc ľudí.“