Výstavba severného obchvatu Banskej Bystrice sa čoskoro stane realitou. Potvrdil to riaditeľ Investičnej výstavby a správy ciest Slovenskej správy ciest Banská Bystrica, Ing. Peter Polešenský.
Situácia na ceste I/66, ktorá popri Hrone prechádza vlastne centrom Banskej Bystrice, je už dlhší čas viac ako neúnosná. Svoje o tom vedia nielen vodiči prechádzajúci touto komunikáciou, ale aj chodci. Prieťah mestom si vyžadoval urýchlené riešenie. Tým je severný obchvat. Dlhý čas sa o vylúčení tranzitnej dopravy len hovorilo. Vyzerá to tak, že teraz je jeho výstavba už na spadnutie.
"Projektová príprava severného obchvatu je v súčasnosti v podstate ukončená", hovorí Peter Polešenský, "prebieha ešte majetková príprava."
Podľa riaditeľa by nemal byť problém s majetkami, vyvlastňovacie konania stále trvajú. Majetková príprava by mala byť ukončená do 1. júna.
"Je predpoklad", hovorí riaditeľ, "že v ôsmom mesiaci tohoto roku by bolo vydané stavebné povolenie. A ak dopadne dobre tender, predpokladáme, že stavba, ktorá je zaradená do projektov PPP (projekt verejno-súkromného partnerstva, čo je spôsob financovania potrieb verejného charakteru prostredníctvom zapojenia súkromného partnera), bude započatá ešte koncom roku."
Dĺžka obchvatu je päť kilometrov a sedemsto metrov a ide o náročné riešenie. Nielen preto, že ide o stavbu na "zelenej lúke". "Stavba je náročná hlavne preto", tvrdí riaditeľ, "lebo pôjde hranicou zastavaného územia. Na hranici intravilánu."
Severný obchvat začína v Kostiviarskej, od cesty na Donovaly. Prechádza Rudlovou, popod Bánoš, a ústiť bude pred bývalou cementárňou. Jeho súčasťou sú štyri mimoúrovňové riešenia. Kompletné náklady na stavbu predstavujú tri a pol miliardy korún, z toho tri miliardy si vyžiada samotná stavebná časť.
Zostáva už len jedna otázka - čo bude s cestou na Brezno, ktorá už tiež nespĺňa požiadavky súčasnosti. Myslia aj na ňu: "Ďalšia etapa by mala byť Banská Bystrica – Brezno. Ale tá je zatiaľ len na úrovni štúdie" uzavrel riaditeľ.