Koncepcia školstva, ktorá mala byť schválená na marcovom zastupiteľstve, sa stala v Banskej Bystrici veľmi diskutovanou témou.
Aj napriek tomu, že primátor Ivan Saktor po príchode zo služobnej cesty koncepciu stiahol, otázka, ktoré školy budú zatvorené, ostala otvorená.
Samozrejme, pedagógovia a rodičia zo škôl, ktoré mali podľa koncepcie školstva zavrieť, neboli spokojní. Nasadili svoje sily a schopnosti, zorganizovali stretnutia s predstaviteľmi mesta a rozhodli sa aj pre petíciu za záchranu tej ktorej školy.
Predtým, ako sa primátor rozhodol, že koncepciu poslancom na schválenie nepostúpi, sme oslovili riaditeľky z dvoch základných škôl v Sásovej. Natália Kostúrová zo Základnej školy na Tatranskej ulici a Iveta Chmelíková zo Základnej školy na Pieninskej ulici sa neváhali podeliť o svoje názory na vzniknutú situáciu.
Na Základnú školu na Tatranskej ulici chodí 367 detí. Mala by sa podľa koncepcie spojiť so školou na Sitnianskej ulici. Natália Kostúrová, riaditeľka školy na Tatranskej však odmietala riešiť situáciu útokmi na školu, s ktorou by sa mali zlúčiť. „Obraňujeme len svoju pozíciu a hľadáme argumenty, ktoré opodstatnia našu existenciu.“ Podľa nej mala koncepcii predchádzať verejná diskusia. „Tá prichádza neskoro, preto nemá účelový dopad,“ povedala. „Ľudia mali mať priestor vyjadriť sa. Je to komplikovaný proces, zrušenie či zlúčenie školy, ktorý významne zasiahne do života človeka – pedagóga, rodiča, ale najmä dieťaťa.“ O téme sa podľa Natálie Kostúrovej malo diskutovať na odborných spoločenských, pedagogických, sociologických a ekonomických fórach. „Tento návrh rieši len jeden ukazovateľ z ekonomického pohľadu, ale nie z pohľadu na celkový výsledok.“ Výhrady voči návrhu má aj preto, že v Sásovej chceli zrušiť dve základné školy. „Prekvapilo nás najmä to, že označené boli školy s výrazným progresom.“ Zo skúseností riaditeľka ZŠ Tatranskej vie, že sú so Sitnianskou architektonicky takmer totožné. „Zažila som naplnenosť aj 700 detí, ale to sme mali dvojsmennú prevádzku. Pôjdeme do tohto stavu? Keby sa školy zlúčili, plným obsadením priestorov všetkých častí by stratili svoje podmienky, ktoré majú teraz – odborné učebne, delenie detí na skupiny... V zmysle nového školského zákona, ako aj v zmysle výchovných a vzdelávacích požiadaviek na rozvoj individuality a tvorivosti dieťaťa by sme ich nemali natlačiť do tried, kde budú bojovať o vlastné prežitie. Koľkokrát sa dieťa dostane k slovu? Ako a kto bude zvládať deti s poruchami správania, ktorých počet stále narastá? Už teraz výrazne zasahuje do vyučovania narastanie agresivity, arogancie, nerešpektovanie autority učiteľa, kto porieši toto?“ pýta sa Natália Kostúrová. "Myslím si, že Sásová si zaslúži tri komornejšie školské prostredia, aby sme deťom dokázali dať to, čo potrebujú.“
Základná škola na Tatranskej ulici bola najúspešnejšou školou v Banskej Bystrici pri kontrole Štátnej inšpekcie.
„Ekonomickosť je jedna vec, ale zničiť jedno školské prostredie s výsledkami je ďaleko závažnejší zásah. Vrátiť ho naspäť by bolo ťažké,“ myslí si riaditeľka.
O zrušení Základnej školy na Pieninskej ulici sa riaditeľka Iveta Chmelíková dozvedela od predsedkyne školskej rady. Informácia veľmi zaskočila nielen ju, ale aj zamestnancov, rodičov i širokú verejnosť mesta. „Škola na Magurskej ulici je dlhodobo v zániku. Je neplnooraganizovaná, druhákov v septembri presunuli na našu školu. Zapísaných majú 7 a my 39 budúcich prvákov. Nečakala som, že škola s vyšším počtom žiakov – 348, bude zatvorená,“ povedala riaditeľka. „Je to nelogické. Vo všetkých ukazovateľoch vyšli výsledky v náš prospech, a nakoniec nás chceli zrušiť v prospech ZŠ Magurská. Nás sa to bytostne dotýka, pretože sme niekoľko rokov tvrdo pracovali na tom, aby sme obstáli v konkurencii škôl.“ Riaditeľka však nechce viesť vojnu s Magurskou, bolo by to nefér. Myslí si, že niekto chcel dosiahnuť „štvavú politiku“ medzi školami.
„Som síce na dovolenke zo zdravotných dôvodov, ale venujem sa obhajobe tejto školy a jej záchrane,“ povedala Iveta Chmelíková. „Vypracovali sme stanovisko ku nezmyselne spracovanej koncepcii a rozposlali sme ho poslancom. Ak si ho prečítajú, prídu na to, že návrh odboru školstva je iracionálny a nesmie byť v mestskom zastupiteľstve odsúhlasený.“ Riaditeľka si myslí, že má o budovu niekto záujem. „Vraj ešte nevedia, čo bude s budovou, ak školu zatvoria. To je ale zarážajúce z hľadiska efektívneho využívania budov.“ Škola má najnovšiu budovu zo všetkých škôl v Banskej Bystrici. Posledný pavilón – kuchyňa - bol dokončený v roku 2001. Je zariadený najmodernejším technologickým vybavením. „Sme druhí v rebríčku výšky ohodnotenia nenárokových zložiek platov, teda odmien a osobných príplatkov. V tomto sa Magurská pohybuje niekde „na chvoste“, čo je normálne, keďže má nižší počet žiakov, má aj menej peňazí na to, aby mohli ohodnotiť učiteľov. Bolo by možno dobré, keby Magurská pracovala na tom, aby sa presunula na Pieninskú. Učitelia by prišli k lepším výplatám,“ povedala Iveta Chmelíková. Škola na Pieninskej je jediná škola so saunou. „Máme rozšírené vyučovanie cudzích jazykov. Na Magurskej sú športovci, ale aj tých by sme v našej škole v pohode zvládli. To isté platí aj o vozíčkaroch, ktorí by nemali nijaký problém v ZŠ Pieninská, pretože je riešená ako bezbariérová škola s výťahmi vo všetkých pavilónoch .“ myslí si riaditeľka.
Veľký problém vidí v tom, že tento krok bol ponechaný až na obdobie po zápise prvákov. „Najväčšou chybou je, že autori koncepcie od začiatku nejednali verejne, nekonzultovali materiály s odborníkmi a doslova do poslednej chvíle ho držali v tajnosti. Považujem to za kardinálnu chybu. “ ukončila riaditeľka.
Autor: KŠ