Vo štvrtok informoval o tom, prečo tak urobil, na tlačovej besede.
Koncepciu mal so sebou, a tak si ju stihol preštudovať. „Spôsobilo to rozruch, ako vždy takáto vec spôsobí. Prednosta aj vedúca odboru školstva boli usmernení, aby koncepcia bola daná na interaktívnu bázu rokovania s ľuďmi, ktorých sa to týka. Malo sa rokovať so zainteresovanými školskými radami, ktoré sa mali vyjadriť k materiálu,“ povedal primátor, ktorý ho nepokladal za definitívny, ale ako podklad na diskusiu. Zistil nedostatky v komunikácii, a aj na základe jeho preštudovania ho stiahol z mestskej rady. Nevyskytne sa tak ani na programe mestského zastupiteľstva.
Ivan Saktor uprednostňuje kvalitu pedagogického výkonu a výučby na školách pred ekonomikou. Koncepcia mala znamenať racionalizáciu siete základných škôl s efektom spätného prefinancovania do školstva. „Pokiaľ by sa získali nejaké prostriedky prenájmami budov, všetky by sa investovali do školstva,“ povedal primátor. „Bolo by viac prostriedkov na skvalitnenie vyučovania, to malo byť výsledkom reformy.“ Podľa Ivana Saktora sa nič dramatické nestalo, reforma sa stiahla z obehu a materiál sa považuje za podkladový. „Možné výstupy budú viac komunikované, aby sa nerobili veci, ktoré sa stretnú s príliš veľkým odporom. Som človek dialógu a u tejto koncepcie mi chýbala interaktivita.“
Čo sa týka vyvodenia zodpovednosti a otázok o odstúpení vedúcej odboru školstva, Ivan Saktor sa vyjadril, že bude chrániť svojich úradníkov. „Bolo to zadané odborníkom, vedúcu odboru školstva pokladám za odborníčku. Každý úradník má subjektívne názory. Materiál vznikol podľa nejakej metodiky, ktorú stanovila, a ja si myslím, že sú tam aj dobré prvky, ktoré sa budú dať využiť. Našli sa tam však aj nedostatky,“ pripúšťa primátor. Poprosil, aby personálna politika mestského úradu nevznikala na mítingoch. „Ja som štatutár tejto organizácie a ja rozhodnem, čo bude s pracovníkmi.“ Podľa primátora mesto nie je v takej zlej kondícii, aby malo problém udržať nejaký súčasný finančný model. „Hľadali sme spôsob racionalizácie, ktorý je normálnym inovatívnym prvkom v každej organizácii, aby sme získali viac prostriedkov na zdokonalenie procesu.“ Predstava Ivana Saktora o vzniku koncepcie bola iná. Mal vzniknúť materiál a mal byť súčasťou akéhosi pripomienkového konania, ktoré sa však neuskutočnilo. Podľa Ladislava Topoľského, predsedu komisie Mestského zastupiteľstva pre školstvo a šport, je veľmi dobre, že primátor stiahol koncepciu. „Môže sa tak vytvoriť priestor na diskusiu s riaditeľmi škôl, so samosprávnymi orgánmi, rodičmi a tretím sektorom,“ povedal. Iná alternatíva koncepcie je podľa neho možná tiež. „Napríklad vytipovať si pilotné školy z hľadiska kvality, demografického hľadiska, tieto školy vyzdvihnúť a ošetriť si ich.“