Z obce na Horehroní sa tak postupne stáva lokalita, ktorú vyhľadávajú nielen domáci, ale tiež zahraniční návštevníci.
Prípravy na sezónu
Každoročne pred otvorením novej turistickej sezóny robia na trati železnice potrebné opravy a kontroly, obnovujú jednotlivé vagóny. Bezpečnosť cestujúcich je totiž prvoradá.
„V Hronci v týchto dňoch pomaly dokončievame generálku parného rušňa. My, tu na domácej pôde, spolu s dobrovoľníkmi vylepšujeme interiéry jednotlivých vagónov. Robíme drevené obklady, lavice. Po zime navyše musíme skontrolovať celú trať, popri koľajisku poorezávať konáre a všetko, čo stačilo vyrásť v jeseni," hovorí Aleš Bílek , riaditeľ železničky.
Nadšenci a dobrovoľníci
Táto atrakcia na koľajniciach žije predovšetkým vďaka nadšencom, ktorí k nej majú dlhoročný vzťah. Dôkazom tohto tvrdenia je fakt, že druhý marcový víkend v Čiernom Balogu pracovalo až tridsať dobrovoľníkov, medzi nimi aj študenti z Ostravy. Tí skôr narodení, prevažne železničiari z povolania, si v práci zobrali dovolenku a prežili ju pri obnove vlakovej súpravy.
Prevádzka známej železničky stojí ročne okolo šesť miliónov korún. Podľa Aleša Bílka dve tretiny spomínanej sumy tvoria tržby z cestovného, zvyšok sa snažia získať od sponzorov.
„Keby som vám ukázal žiadosti o financie, ktoré sme za tie roky adresovali napríklad Ministerstvu kultúry, Ministerstvu pôdohospodárstva, Lesom SR či na Banskobystrický samosprávny kraj, neodnesiete ich. Taká kopa ich je.“
Tisícky pasažierov
Čiernohronská historická pamiatka po prvýkrát "zafučala" pred šestnástimi rokmi. Počas prvej sezóny sa ňou odviezlo osem a pol tisíc ľudí, minulý rok až sedemdesiattisíc návštevníkov. Od roku 1992 sa predĺžila aj trať – dnes až po Chvatimech. Lokalita, ktorú objavuje čoraz viac zahraničných návštevníkov, sa tak stala miestom rodinných výletov a dovolenkových atrakcií. Dátum, kedy každoročne sezónu slávnostne otvárajú, mnohí už poznajú. Pre istotu - prvého mája.