Písmo:A-|A+
diskusia (0)
Na doterajšie skúsenosti sme sa opýtali Ing. Ondreja Kolesára, vedúceho Koordinačného strediska IZS na Obvodnom úrade v B. Bystrici. V činnosti systému je asi najdôležitejšia spolupráca medzi jednotlivými koordinačnými strediskami a základnými záchrannými zložkami. Ako hodnotíte túto spoluprácu? - Štatistika v kraji hovorí, že pri pomoci v tiesni zasahuje predo- všetkým záchranná zdravotná služba, hasičský, záchranný zbor a policajný zbor. Tieto zložky uskutočňujú výjazd pri 96 percentách oprávnených volaní. Zvyšné pripadajú na ďalšie záchranné zložky - kontrolné chemické laboratórium civilnej ochrany, horskú záchrannú službu, banskú záchrannú službu, ale aj ostatné záchranné zložky. Jednotné číslo 112 možno volať v podstatnej časti štátov EÚ. U nás boli predtým čísla tiesňového volania 150, 155 a 158. Môžeme ich ešte stále používať? - Zavedením jednotného európskeho čísla tiesňového volania 112 neboli národné čísla zrušené. Ostávajú v prevádzke a občan sa môže rozhodnúť, na ktorú linku zavolá, keď sa nachádza v tiesni. Výhodou čísla 112 je, že zabezpečí privolanie akéhokoľvek druhu pomoci. Pri volaní na národné čísla musí občan vedieť, ktoré číslo je na ktorú zložku nasmerované a človek v strese má tendenciu popliesť si tieto čísla. To má za následok predĺženie odozvy na tiesňové volanie. Koľko hovorov preberiete priemerne za jeden mesiac? Ktorej zo zložiek sú najčastejšie smerované? - Koordinačné stredisko IZS, ktoré je organizačnou zložkou OÚ v Banskej Bystrici, prijíma na linke 112 v priemere osemdesiattisíc hovorov mesačne. Výrazne najviac požiadaviek na pomoc v tiesni je smerovaných na zdravotnú záchrannú službu. V roku 2005 predstavoval počet oprávnených hovorov len necelé tri percentá. Kto telefonuje na linku neoprávnene? Sú to hlavne nudiace sa deti? - Neoprávnené hovory na linku 112 sú závažným problémom. Blokujú číslo tiesňového volania, zaťažujú operátorov a môžu spôsobiť, že občan, ktorý potrebuje naliehavú pomoc, musí na spojenie s operátorom čakať. Nádej na postupné zlepšovanie v oblasti neoprávnených volaní očakávame tento rok, pretože od jeho začiatku až doposiaľ oprávnené volania dosahujú v priemere osem percent, čo je približne dvojnásobok minuloročného priemeru. Na linku neoprávnene volajú predovšetkým deti, mladiství, ale aj duševne narušené osoby. Sú zaznamenané prípady, keď tá istá osoba uskutočnila neoprávnene niekoľko desiatok hovorov v priebehu dňa. Zákon umožňuje za zneužitie linky tiesňového volania uložiť pokutu až do výšky päťdesiat tisíc korún. Ukladali ste už za zneužívanie linky pokutu? - Koordinačné stredisko, resp. obvodný úrad uložil pokutu za zneužitie linky tiesňového volania už niekoľkokrát. Problémom je predovšetkým proces vymáhania pokút, a to vzhľadom na sociálne postavenie osôb, ktoré linku 112 zneužívajú.