V posledný májový deň sa postavil pred tabuľu, sústredil sa a písal. Výkon trval niekoľko minút. Na školskej tabuli zostalo 300 čísel. Ludolfovo číslo je verejnosti viac známe ako pí, alebo 3,14.
Aj napriek tomu, že zapamätanie si akéhokoľvek počtu čísel idúcich za sebou nemá pravdepodobne žiadny praktický význam, čo priznal aj nadaný žiak, Tomášov pamäťový výkon je zaujímavý. Je zároveň oficiálnym slovenským rekordom. Českého 27-ročného rekordmana prekonal o 13 čísel.
Rekord
„Od môjho rekordu sa nezmenilo nič. Veľmi sa mi to už nechce učiť. Možno po prázdninách skúsim do 500, neviem,“ povedal 13-ročný Tomáš, ktorý sa teší, zdá sa, viac na prázdniny ako na prekonávanie rekordov.
„Ak sa budeme nudiť, ešte rekord prekonáme,“ dodáva Tomášova učiteľka Viera Cimermanová.
Myšlienka zapamätať si veľké množstvo čísel vznikla jednoducho. Matematikárka Cimermanová motivovala žiakov, aby si zapamätali čo najviac čísel. Začínali na nízkych hodnotách. Do 150 čísel sa dostali dvaja v triede, nad 150 už iba Tomáš.
„Učil som sa niekoľko týždňov pred tým, ako som sa postavil pred tabuľu. Najprv po desiatkach, potom so si čísla opakoval po stovkách,“ hovorí nadaný žiak.
Pre niektorých z nás je už predstava zapamätať si viac ako desať čísel neskutočná. Čo teda znamená, keď si niekto dokáže zapamätať 300, alebo dokonca 500 čísel? Čoho je to prejavom? Tomášova učiteľka matematiky hovorí, že ničoho.
„Nie je to prejavom ničoho. Našli sme talent, ktorý si vie čísla zapamätať a memorovanie je základom toho, aby sa deti mohli lepšie učiť. Nie všetky deti baví klasická výučba. Štvorkári z matematiky sa mi začali učiť aj na sto desatinných miest. Pamäť majú, ale nechce sa im,“ tvrdí Cimmermanová. Mladá matematikárka hovorí, že Tomáš má veľmi dobré logické myslenie. Podľa prieskumov by mal mať vraj problémy s cudzím jazykom.
„Ja mám problémy s jazykmi, Tomáš hovorí, že mu to ide veľmi dobre. Má dobrú logiku aj pamäť. Tak sme rozmýšľali, na akú školu by mohol ísť. Možno na právo, alebo nejaká technická univerzita,“ dodáva učiteľka.