Vo viacerých slovenských médiách odzneli informácie, že dopravcovia v Banskej Bystrici sa konečne dohodli. Podľa našich zistení však „vojna dopravcov“ ukončená nie je.
Hovorcovia oboch dotknutých spoločností, ktoré slúžia cestujúcim v meste, nám potvrdili, že rokovania pokračujú. „Je predčasné hovoriť, že sme so Slovenskou autobusovou dopravou Zvolen dospeli k nejakej dohode. Stále sa rokuje, naším cieľom je zachovanie trolejbusovej dopravy, čo deklaroval aj Ivan Saktor, primátor mesta,“ povedal Juraj Jendrišák, vedúci úseku kontroly a mediálnych informácií Dopravného podniku mesta Banská Bystrica, a. s.
Nekonečné rokovania
Rokovania medzi dopravcami trvajú už dlhšie, záujem riešiť situáciu má napokon aj mesto, ktoré je vlastníkom a zriaďovateľom DPM BB. Na ostatnom mestskom zastupiteľstve Saktor zverejnil svoje požiadavky, medzi ktorými bola aj vzájomná akceptácia čipových kariet.
„Samozrejme, nie je to zásadný technický problém. Keď začali premávať naše minibusy, zvolenské čipové karty sme akceptovali,“ povedal Jendrišák.
Zvolenský dopravca, ktorý podpísal zmluvu o výkone vo verejnom záujme s mestom Banská Bystrica v roku 2005, kritizoval zavedenie kyvadlovej dopravy do Sásovej. Tá vraj podniku znižovala tržby, keďže im brala cestujúcich.
„Kyvadlovú dopravu sme spustili na objednávku mesta. Dôvodom bola poddimenzovaná premávka autobusov do Sásovej, kapacitne nestíhali. Zazmluvnené máme aj minibusy a trolejbusy – z toho len trolejbusy spravia milión 250-tisíc kilometrov,“ dodal Jendrišák.
„Mesto nám v zmluve, ktorá je nastavená na šesť rokov, do roku 2012, garantovalo zabezpečovanie systému MHD v Banskej Bystrici ako celku. Tým, že pustili do prevádzky trolejbusy a inú dopravu, bez toho, aby nám to nejako kompenzovali, porušili zmluvu, ktorú s nami uzavreli,“ povedal Marek Modranský, zástupca riaditeľa Slovenskej autobusovej dopravy Zvolen.
Žaloba za pol miliardy
Podnik zvažoval právne kroky, avizoval, že podá žalobu vo výške približne pol miliardy korún, ktorá zahrňovala zmarenú investíciu do MHD BB a nedodržiavanie platnej zmluvy zo strany mesta Banská Bystrica.
„Zrejme aj toto podnietilo mesto, aby ďalej nepreferovalo len svoju dcérsku spoločnosť, Dopravný podnik mesta Banská Bystrica, ale aby začalo opäť dodržiavať našu zmluvu. Ako kompenzáciu ponúklo predĺženie zmluvy do roku 2018. Na kyvadlovú dopravu sme reagovali najmä preto, že to nebola nepravidelná záležitosť, premávali paralelne s našimi autobusmi. Čiastočne tým odoberali tržby našim autobusom. My nemáme problém s tým, že budeme fungovať zároveň s banskobystrickým dopravcom. „Mesto si nás predsa vybralo ako jediného dopravcu pre zabezpečovanie MHD v Banskej Bystrici a od januára 2006 sme mali začať ako jediný dopravca vykonávať dopravu po dobu šiestich rokov. Nebol dôvod na to, aby v Banskej Bystrici vznikal ďalší dopravný podnik, ktorý spôsobí mestu len zvýšenú stratu z MHD,“ povedal Modranský.
Koniec chaosu?
„X-ové“ linky podľa jeho slov zvolenský dopravca zruší. Sporný je len termín. Zatiaľ sa rokuje o prvom septembri ako poslednom dni, kedy na cestách tieto spoje uvidíme. „Týmto krokom chceme zaviesť v Banskej Bystrici organizovanú verejnú dopravu,“ dodal Modranský.
Ďalším bodom v rokovacom programe medzi mestom, banskobystrickým a zvolenským dopravcom sú aj dotácie. „Dotácie na MHD ako celok v meste sa môžu zavedením a udržaním trolejbusov aj strojnásobiť, preto chceme nájsť najschodnejšiu cestu, aby to mesto nestálo príliš veľa peňazí z rozpočtu,“ povedal Modranský.
Tým, že na trh vstúpil druhý dopravca, v meste začalo premávať viacej autobusov, náklady oboch spoločností sa podľa Modranského zvýšili, no tržby klesli. Počet cestujúcich sa nemení, je ovplyvnený aj demografickým vývojom, podľa ktorého v Banskej Bystrici ľudí veľmi nepribúda.