Je zameraný najmä na ľudí, u ktorých je zvýšená pravdepodobnosť náhlych zdravotných komplikácií, ale ktorí ešte nepotrebujú neustálu osobnú starostlivosť – napríklad občania s ochorením pohybového aparátu alebo srdca.
Služba funguje na princípe prepojenia domácnosti so Stanicou prvej pomoci, ktorej zriaďovateľom je Slovenský Červený kríž. Klient sa tak v prípade neočakávaných zdravotných problémov môže dovolať odbornej pomoci jednoduchým stlačením tlačidla na prístroji, ktorý má zavesený buď na krku alebo pripnutý na zápästí. Podmienkou je, aby mal záujemca zavedenú pevnú linku.
Dvadsať prístrojov
Ako uviedla Mária Filipová, vedúca odboru starostlivosti o obyvateľov na Mestskom úrade v Banskej Bystrici, „celý projekt financuje mesto. Celkové náklady na zriadenie boli zhruba štyristopäťdesiattisíc korún (14 937 eur), za ktoré zakúpili dvadsať prístrojov a potrebný softvér. Prevádzkové náklady predstavujú ročne stotisícovú položku (3319 eur).“
Mestu sa podarilo ušetriť financie aj tým, že spolupracuje s Miestnym spolkom Slovenského Červeného kríža. Ten na základe zmluvy poskytuje pre tento projekt svoj vlastný, už existujúci dispečing, na ktorý Mesto Banská Bystrica prispieva, čo je podstatne nižší výdavok, ako keby prevádzkoval samostatný dispečing tejto služby, ako je to napríklad v Bratislave, Nitre a pod.
Klienti sú spokojní
Podľa Márie Filipovej, „klienti sú so službou spokojní, ak sa aj niektorí odhlásili, bolo to kvôli zmene bydliska, odchodu do domova dôchodcov a podobne. V súčasnosti máme osemnásť klientov v priemernom veku sedemdesiat päť až osemdesiat rokov. Mesto do budúcnosti uvažuje o zakúpení ďalších prístrojov.“
Najviac volaní sa uskutoční v popoludňajších hodinách. Príčinou býva náhly úraz, pád z postele alebo jednoducho potreba vyrozprávať sa.
Pri tomto projekte ide aj o psychologický aspekt. Užívatelia, ako aj ich rodinní príslušníci majú pocit, že pomoc v prípade potreby je na dosah.
Autor: Patrik Krnáč