Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Kapitán: Išlo o výkupné

PIRÁTI VEDELI, ČO PLATÍ, ABY BOL PSYCHOLOGICKÝ ÚČINOK ČO NAJÚSPEŠNEJŠÍ

TRI TÝŽDNE bola nemecká loď BBC Trinidad so slovenským kapitánom Jánom Konečným na palube v zajatí somálskych pirátov. Posádku prepustili, až keď spoločnosť Beluga Shipping po náročných vyjednávaniach zaplatila viac ako milión dolárov. Dni strávené s pirátmi pod vplyvom drog a ozbrojenými kalašnikovmi a pancierovými päsťami opisuje námorný kapitán JÁN KONEČNÝ.
Ako sa Slovák dostane na mostík kapitána nemeckej zámorskej nákladnej lode BBC Trinidad?
- Po štúdiu v odbore vodná doprava som v roku 1979 začal študovať na Vysokej škole námornej v Gdyni. Prvýkrát som sa dostal služobne na more na palube školskej lode.
Ďalej to so mnou išlo podľa klasického postupového poriadku daného nepísanými pravidlami v Československu, no a potom som pokračoval v zahraničí.
Uvažovali ste niekedy nad nebezpečenstvom? Pomysleli ste si niekedy, že sa môžete stať obeťou útoku pirátov?
- Áno, ale som asi najlepšie a naj〜kratšie povedané fatalista.
Čo sa vlastne stalo v ten deň, keď vás uniesli?
- Vedeli sme, že nás bude čakať preplávanie pirátsky veľmi aktívneho úseku plavby. Už v Červenom mori, pár dní pred útokom, sme mali podľa odporúčaných a predpísaných pravidiel komunikačné a iné tréningy, ako a čo robiť v prípade, ak by sa niečo také stalo.
Majiteľ lode BBC Trinidad Niels Stolberg v rozhovore pre Der Spiegel tvrdil, že vás čínska loď varovala a upozornila na to, že vás sledujú podozrivé lode. Čo ste urobili?
- Neviem potvrdiť, že to bola práve čínska loď. Pravdaže, hneď, ako sme dostali informáciu od veľkej lode na prevoz áut z Ázie, že sú za ňou nejaké podozrivé loďky, snažili sme sa zistiť spolu s druhým palubným dôstojníkom, ktorý mal strážnu službu, ich polohy a identifikovať ich, čo sú zač. Na vzdialenosť približne päť kilometrov sme videli tri lodičky. Jednu ako malý remorkér a dva člny.
Čo sa dialo potom?
- Malý remorkér stál. Jeden čln sa nám snažil prekrížiť cestu a druhý plával priamo na nás. Pretože aj po zmene kurzu ďalej od nich pokračovali v stíhaní našej lode, postupoval som tak, ako ma učili a počul som, že je najlepšie. Oznámil som ostatným lodiam v okolí pomocou rádia cez medzinárodný volací kanál, že sme asi pod útokom pirátov.
Koľko bolo lodí nablízku?
- V okruhu približne 100 kilometrov okolo nás bolo najmenej 150 ďalších lodí vrátane niekoľkých vojenských. Informoval som posádku, že je zapnutý General Alarm (poplachový systém) a čo majú robiť. Môj zástupca, prvý palubný dôstojník, pokračoval v komunikácii a ja som sa s loďou snažil uniknúť.
Nakoniec sa piráti dostali na loď. Ako sa správali? Čo robili? Boli pod vplyvom drog alebo alkoholu?
- Pravidelne sa striedali podľa rozpisu v strážnych službách. Inak spali, jedli a užívali, čo sa dalo.
Boli vycvičení a dobre vyzbrojení, alebo to boli len nejakí gauneri?
- Ak sedem samopalov a dve pancierové päste, ktoré mali, pre niekoho nie sú dostatočné argumenty, tak mňa „presvedčili", že mám a musím ďalej konať podľa ich pravidiel.
Ako sa správali k vám a k posádke? Boli nervózni, agresívni, alebo naopak, pokojní, profesionálni?
- Všetko záviselo od toho, ako boli spokojní s prvým dojmom po tom, ako vylúpili naše kabíny, s odpoveďami odo mňa a kolegov, neskôr od rokovaní so spoločnosťou, ale aj od množstva užitých zásob akejsi zelenej trávy - drogy, niečo na spôsob koky.
Povedali vám po obsadení lode, čo chcú a čo bude nasledovať?
- Veľmi často zdôrazňovali, že ak dostanú to, čo chcú, teda výkupné, nám nič hrozné nehrozí.
Čo sa vám a posádke preháňalo hlavou? Verili ste, modlili ste sa? Čo robí človek v takej situácii?
- Robili sme všetko pre záchranu. Niektorí už mali skúsenosti z viac ako desiatich podobných akcií. Vedeli, čo platí, aby bol psychologický účinok čo najúspešnejší.
Pokúsili ste sa utiecť? Pomysleli ste aspoň na útek alebo nejaký iný zúfalý čin?
- Áno, skúšali sme s hlavným lodným mechanikom vymýšľať rôzne scenáre, že ak sa stane to, potom urobíme to a podobne.
Údajne sa vám podarilo počas zajatia spojiť s Brémami a informovať ich o únoscoch. Ako sa vám to podarilo? Bola to náhoda, alebo ste sa na to dlhšie pripravovali?
- Asi som si stále dobre pamätal na Fučikovu knihu Reportáž písanú pod šibenicou a filmy ako Sedemnásť zastavení jara.
Pomohla vaša komunikácia s Brémami pri prepustení?
- Na to sa musíte opýtať ich, ale určite mali aspoň neskreslené informácie priamo z lode.
Únoscovia vraj žiadali od spoločnosti Beluga Shipping osem miliónov dolárov, čo sa stalo, že nakoniec súhlasili len s osminou, teda 1,1 milióna?
- Domnievam sa, že prvú sumu veľmi nadsadili. Pre lode tejto veľkosti bola nereálna.
Ako ste reagovali, keď vám oznámili, že vás prepustia?
- Naťahovalo sa to niekoľko týždňov, dní, potom hodín. Dá sa povedať, že až keď sme sa uviazali v ďalšom prístave, sme uverili, že je to pravda.
Ako to prežívala rodina? Boli ste s nimi počas únosu v kontakte?
- Blbo, hlavne pre bulvár. Bolo dobré, že sme mali z času na čas možnosť sa telefonicky spojiť s najbližšími. Bola v tom vypočítavosť pirátov, že rodiny budú tlačiť na spoločnosť a médiá.
Čo sa stalo s loďou a nákladom, ktorí ste prepravovali?
- Pokračuje vo svojej normálnej komerčnej činnosti, ako to malo byť aj predtým.
Pripravujú sa námorní kapitáni a posádky lodí na krízové situácie v špeciálnych kurzoch?
- Áno. Už niekoľko rokov musia mať námorné spoločnosti bezpečnostný certifikát. Aby spoločnosti dostali doklad, že spĺňajú požadované kritériá, pripravujú lode, posádky a certifikujú sa cez uznávané klasifikačné spoločnosti. Pravidelne to skúšajú, trénujú a auditujú. Krátko pred vyplávaním som bol skoro týždeň na kurze, kde som si obnovoval certifikát Ship Security Officer.
Dá sa niečo z toho, čo vás učili, použiť?
- Dá. Mal som predovšetkým dobrú teoretickú prípravu. Okrem toho, jeden poľský kolega nám rozprával, aké to bolo a čo sa dialo, keď mal pár rokov predtým podobne zlú skúsenosť.
Piráti si vyberajú lode podľa niečoho konkrétneho, alebo sú to náhodné útoky?
- Na svete je niekoľko pirátskych oblastí a ich ciele sa rôznia. Piráti, ktorí nás napadli, boli zameraní čisto na získanie výkupného.
Myslíte si, že pracujú s podrobnými informáciami o lodiach? Dá sa usúdiť podľa ich správania na palube, že vedeli o lodi a posádke niečo konkrétne?
- V iných oblastiach sú väčší profíci. V našom prípade sa myslím ulakomili na znak ,BBC' na boku lode, jej veľkosť, čiže ľahkosť prístupu a vek.
Koľko vás bolo na lodi? Čo ste viezli? Bolo to pre pirátov nejako špeciálne zaujímavé? Išlo im aj o tovar, alebo len o to, aby dostali výkupné?
- Posádku tvorilo 13 ľudí. Keby si nás vyberali pre náklad, tak sa nám určite nič nestane.“

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  3. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  4. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  5. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  6. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  7. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  8. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  9. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  10. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  1. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  4. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  5. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  6. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  7. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  8. Škola môže vyzerať aj inak!
  9. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  10. Využite dovoz tovaru do 24 hodín a zadarmo
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 34 698
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 129
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 21 282
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 772
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 13 547
  6. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 739
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 060
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 434
  9. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 11 361
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 602
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Známe postavičky z Fončordy sú už na testovanie pripravené

Milý nápad zo sídliska, ktorý ľudí baví po celý rok, nemohol ostať bokom ani pred celoplošným testovaním.

2 785 nakazených za stredu, 16 ďalších úmrtí

V Banskobystrickom kraji pribudlo 285 prípadov.

Testovanie v strojárňach Hern Námestovo.

Od nedele príde k zmenám cestovných poriadkov na prímestských linkách

Od 1. novembra budú prímestské spoje premávať v rozšírenom prázdninovom režime.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce.

Na štyroch miestach v Trenčíne budú testovať z auta. Odberné miesto je aj na futbalovom štadióne

Na celoplošné testovanie bude Trenčanom k dispozícii počas dvoch najbližších víkendov 50 odberných miest. Pozrite si, kde ich nájdete.

V Martine bude obyvateľov testovať 50 odberových tímov

Mesto Martin zverejnilo zoznam odberových miest.

Zoznam odberných miest v liptovských mestách

Pozrite si, na akých miestach sa bude konať celoplošné testovanie v liptovských mestách.

Už ste čítali?