Mestská hromadná doprava v Banskej Bystrici je ústrednou témou horlivých diskusií už niekoľko rokov.
„Ešte v roku 2005 boli problémy s tým, kto vlastne bude pôsobiť na trhu MHD. V poslednom období sa vyjasnili aj zmluvné vzťahy, vieme, koľko nás bude stáť doprava z hľadiska verejného záujmu,“ povedal na tlačovej besede po ostatnom Mestskom zastupiteľstve primátor Ivan Saktor.
Miliónové straty
„Dopad zo zmluvy z roku 2005 má hodnotu 40 až 50 miliónov korún. Nie pol miliardy, o ktorých sa hovorilo. Teraz ešte rokujeme so SAD Zvolen, či to bolo 40 alebo 50 miliónov. Tento kvázi schodok vieme do roku 2018 vyrovnať. Do konca tohto roku chceme rozhodnúť, o akú sumu pôjde a či zvolíme splátkový kalendár alebo zmluvu,“ povedal Jaroslav Šumný, prednosta banskobystrického magistrátu.
Mesto by totiž chcelo SAD Zvolen straty kompenzovať predĺžením zmluvy o výkone vo verejnom záujme do roku 2018.
Autobusy najazdili tento rok viac ako štyri milióny kilometrov. „To je objem prepravy, ktorú mesto spravilo v sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch minulého storočia, kedy zabezpečovalo aj prímestskú dopravu. Tú teraz riadi Banskobystrický samosprávny kraj,“ povedal Saktor. V prípade trolejbusov ide o celkový objem milión dvestotisíc kilometrov.
Na autobusy išlo málo peňazí
Primátor ďalej kritizoval dotačnú politiku autobusovej dopravy v meste. „V porovnaní so Žilinou a Prešovom sme vynakladali málo prostriedkov. To sa začalo už v roku 2005 dumpingovými zmluvami, ktoré sa podpísali.“
Tento rok na MHD mesto vynaloží zhruba sto miliónov korún (3,319 mil. eur), čo vychádza 30 korún na kilometer. To podľa Saktora zodpovedá cenovej réžii v žilinskej a prešovskej doprave, ako aj nárastom cien ropy vo svete a ostatným faktorom, ktoré na mestskú dopravu vplývajú. Zmena dotačnej politiky mesta bola jedným z dôvodov návrhu na šiestu tohtoročnú zmenu rozpočtu. Zatiaľ nevedia odhadnúť výsledok z hľadiska novonastavených parametrov, priestor na úpravu rozpočtu bežných výdavkov ešte podľa Saktorových slov majú.
Výmena „črepov"
Plán dopravnej obslužnosti má mesto dostať do 31. decembra tohto roku, primátora by uvítal, keby sa tak stalo o niečo skôr. Dokument im poskytne informácie, či je doprava v Banskej Bystrici preexponovaná alebo územie dostatočne neobsluhujú. „Spejeme k dohode, aby boli v meste znovu využívané zvolenskou SAD-kou banskobystrické autobusy, ktoré nahradia tie črepy z Českej republiky, čo tu jazdia,“ vyjadril sa ku kvalite autobusov Saktor. Takisto naznačil záujem o používanie nízkopodlažných vozidiel dopravcami.
Plynofikácia?
Keďže trolejbusy nepremávajú na celom území mesta, riešením by podľa Saktora mohla byť plynofikácia autobusov. To všetko je zatiaľ v rovine úvah a rokovaní s dvoma podnikmi, ktoré dopravu v meste zabezpečujú, Dopravným podnikom mesta Banská Bystrica a SAD Zvolen.
Cestovné by sa aj napriek všetkým okolnostiam zatiaľ meniť nemalo.