BANSKÁ BYSTRICA. Problémy s udržaním sa na trhu má Slovenka už dlhšie. Podľa slov Ondreja Zachara, správcu konkurznej podstaty, závod je v konkurznom konaní už tri roky. „Výroba je nerentabilná. Dôvodom je aj situácia na čínskych trhoch, ktoré expandujú do sveta. Slovenke klesol odbyt, nebolo už možné udržať všetkých zamestnancov,“ hovorí Zachar.
Továreň na výrobu odevov, ktorá mala svoje miesto pôvodne v Martine, pôsobila v Banskej Bystrici od roku 1951. V súčasnosti zamestnáva asi štyri stovky pracovníkov, prevažne žien. Nový majiteľ podľa Zachara prichádza do úvahy do konca tohto roka, ak splní všetky podmienky. Vedenie textilky sa k prepúšťaniu nevyjadruje. Pri našej návšteve sme zastihli len asistentku, ktorá nás odkázala na správcu konkurznej podstaty so slovami, že tak robí aj vedenie.
Sedemnásobné odstupné
Ďalším podnikom, ktorý preriedi rady svojich zamestnancov, je Slovenská pošta. Kríza na svetových peňažných trhoch tu podľa Andrey Pivarčiovej, hovorkyne Pošty, nehrá žiadnu úlohu. „Od marca 2008 sme prepustili celkom 461 ľudí. Stalo sa tak kvôli dlho zamýšľaným organizačným zmenám. Týka sa to najmä doručovateľov tlače, automechanikov či upratovačiek,“ vysvetľuje Pivarčiová.
Slovenská pošta zamestnávala ku koncu októbra 16 048 ľudí. Počet tých, ktorí viac pre podnik pracovať nebudú, predstavuje takmer tri percentá celkového počtu.
„Outsourcingom s partnerskými firmami sme zabezpečili nové pracovné ponuky pre všetkých, ktorých sme prepustili. Navyše dostali sedemnásobné odstupné, čo je nadštandardné a nad rámec zákona. Do konca tohto roka ešte opustí našu firmu zhruba 50 ľudí,“ povedal Juraj Danielis, vedúci oddelenia externej a internej komunikácie Slovenskej pošty. Na odstupnom tak zatiaľ vyplatili vyše 35 miliónov korún (okolo 1,16 mil. eur).
Automobilky u nás bez väčších zmien
Podľa informácií dennej tlače už na Slovensku opustilo alebo opustí svoje terajšie zamestnanie viac ako tritisíc ľudí. Hlavným dôvodom je finančná kríza, ktorá však podľa vládnych predstaviteľov na Slovensko nemá priamy dopad. Automobilový priemysel, ktorý tvorí podstatnú časť tvorby hrubého domáceho produktu na Slovensku, pociťuje dopad krízy veľmi intenzívne. Naše automobilky hromadné prepúšťanie do dnešných dní neavizovali, argumentujú aj tým, že vyrábajú modely, po ktorých je dopyt stále vysoký.