ákovej.
„Je určená najmä tým, ktorí si komerčný typ poradenstva jednoducho nemôžu dovoliť,“ povedala Martináková.
V novej sociálnej poradni môžu ľudia hľadať odpovede na stovky otázok. Za radu odborníkov zo sociálnej, ekonomickej a právnej oblasti nemusia zaplatiť ani korunu. Dokonca nemusia ani nahlásiť svoje meno či adresu.
„Poradenstvo je anonymné. Ľudia nemusia uvádzať žiadne údaje. Vedieme si však evidenciu o prípadoch,“ hovorí Martináková.
Jej prvá Poradňa bola otvorená v roku 2003.
„Samozrejme, za tie roky sme si v poradniach vypočuli stovky ľudských príbehov,“ povedala zakladateľka poradní. Niektoré príbehy sa jej dotkli a s niektorými ľuďmi je stále v kontakte. Ozývajú sa jej, čo majú nové.
„Poradne od začiatku fungovali minimálne s tromi odborníkmi – špecialista na sociálne poradenstvo, právnik – advokát na právne poradenstvo a tretím bol psychológ. Občanom sa snažia pomôcť na pôde poradne, či už s vypísaním tlačív alebo radou, na ktorý úrad sa má obrátiť. Po odchode z poradne by mal presne vedieť, kde a s čím má ísť, čo ho čaká, akú žiadosť vybaviť...
Najviac otázok bolo v Poradniach Zuzany Martinákovej ohľadom rozvodov, zverenia detí do výchovy a rozdelenia majetku. Ľudia sa chodievali pýtať, či majú dobre vypočítané dávky, príspevky, či sú dobre posúdené.
„Takmer 80 percent odvolaní, ktoré sme napísali, boli úspešné. Niekedy je príspevok zamietnutý, pretože je zle vypísaná žiadosť,“ povedala Martináková. „Občianske združenie Pomoc a nádej, ktoré realizuje toto poradenstvo, získalo podporu, aby sme vydali brožúru, kde budú zozbierané najčastejšie opakujúce sa problémy a ich riešenia.“
Zuzana Martináková sa rozhodla, že sa k poradniam vráti, lebo sú užitočné. „Je to aj miesto, kde ľudia prídu a diskutujú na rôzne témy. Niečo takéto je potrebné v každom meste,“ myslí si. Už v novembri bude otvorená aj na námestí v Banskej Bystrici.