BANSKÁ BYSTRICA. Postupne by sa mali pridať všetky matriky. Najprv krajské mestá, potom okresy a ostatní,“ povedala Marta Čellárová, vedúca Matričného úradu v Banskej Bystrici.
Napriek tomu, že všetky udalosti budú v elektronickej podobe, aj naďalej sa budú zapisovať ručne do matričných kníh. „Výhodou je, že akonáhle zapíšeme matričnú udalosť do elektronickej databázy, budú o nej vedieť aj policajti. Predtým sme museli fyzicky posielať oznámenia o sobáši, narodení či úmrtí. Na register obyvateľstva by mali byť postupne pripojené súdy, sociálna poisťovňa a iné úrady, ktoré z neho budú čerpať informácie.“ Keď bude sobáš v sobotu, tak v pondelok ráno pošle matrika hlásenie policajtom. Tí môžu hneď prijať nevestinu žiadosť o vydanie nového občianskeho preukazu. Podobne aj pri úmrtí či narodení. Odpadnú náklady na poštovné a skráti sa oznamovacia povinnosť.
Banskobystrická matrika bola jedna z troch na celom Slovensku, kde sa nový program testoval. Ministerstvo financií v rámci Operačného programu Informatizácia spoločnosti vyhlásilo projekt Elektronizácia služieb matriky. Všetkých 974 matrík v krajine sa prepojí.
Občan získa úradné výpisy rýchlejšie a jednoduchšie. V súčasnosti matrika disponuje len informáciami z jej obvodu. Po novom sa občan nebude musieť obracať osobitne na každý úrad, keď bude chcieť získať potrebné informácie.