Kombinácia živej kapely a rapu nie je novinkou. Pokúšali sa o to už mnohí. Niektorí úspešne, iní menej. Hudobnú spoluprácu nadviazali aj liberecké duo BPM a banskobystrická skupina Junkless.
Mladí hudobníci predviedli minulý piatok v klube 77, že poézia v spojení so živou hudbou má svoje čaro. České duo funguje od roku 2005. Za sebou majú prvý album Slova.
BPM vystupovali prvý krát s inými hudobníkmi. „S dobrou kapelou na pódiu sa cítim lepšie. Keď za nami niekto stojí, dokážem sa viac uvolniť,“ hovorí Paulie. „Má to viac energie. Každý hudobník dáva do hrania inú emóciu,“ dopĺňa Lipo.
Spoluprácu s Junkless si pochvaľujú. Kapela zvládla náročnú premenu syntetického zvuku do živej podoby. „V tom ma chlapci prekvapili. My sme im dali naše piesne a oni to zahrali takmer presne ako som to zložil. Niektoré veci majú dokonca ešte lepšiu podobu. Napríklad trúbka tomu dodala šťavu,“ hovorí Paulie, ktorý má na starosti skladanie hudby.
Piesne v novom šate by mohli aj nahrať. „Variant, že človek urobí skladbu na počítači, a potom ju zahrá kapela, je zaujímavý. Mohli by sme to vydať,“ hovorí Lipo.
Českému rapu chýbajú osobnosti
Sami seba označujú ako básnikov pred mikrofónom. K úrovni súčasného rapu majú výhrady. „Dnes robia niektorí raperi hudbu kvôli peniazom. Ja im to neberiem, ale som z toho trošku sklamaný. Hlavne, ak sa teším na nejaký album a na tej doske cítim, že ju spravili s ekonomickým zámerom. Je to nezmysel, keď niekto desať rokov iba obhajuje svoj post. Produkt bez nových tém nemá veľkú hodnotu,“ vysvetľuje Paulie.
Kvalitných textov nie je veľa. V móde sú osvedčené frázy. Podľa Lipa často chýba myšlienka. „Cením si veľa českých MC’s za to, ako technicky zvládajú rap. Ale chýbajú mi osobnosti, ktoré by povedali niečo o živote a ja by som ostal stáť s otvorenými ústami. V hudbe sa totiž odráža štýl života. Dá sa to oddeliť, ale musíš nad tým rozmýšľať a byť sčítaný. Mnohí rapujú tak, ako žijú. Oni tomu hovoria posun, podľa mňa to tak v mnohých prípadoch nie je.“
Umenie a kultúra ulice často hraničí s pózerstvom. Po sídliskách sa kŕčovito premávajú adolescenti, ktorým sa páči o niekoľko čísel väčšie oblečenie. Ich slovník je plný vulgarizmov, ale akékoľvek hlbšie posolstvo chýba. BPM majú k hip hopu iný prístup. Ich texty nie sú plytké. Publikum v Banskej Bystrici to ocenilo. „Na dnešnom koncerte boli aj dospelejší ľudia ochotní počúvať,“ pochvaľuje si.
Všetko to prišlo z USA
Hip hop prenikol do celého sveta a poslucháči sú si všade podobní. „Rap počúvajú hlavne mladí ľudia, ktorí sú ovplyvnení americkou hip hopovou kultúrou. Čo sa týka hudby, ale aj štýlom obliekania,“ rozvíja Lipo.
Američanov preberajú aj hudobníci. „Prekáža mi, že Česi to robia schematicky. Napríklad Francúzi obohatili rap aj o vlastné nápady,“ konštatuje.
V tomto duchu vidí aj budúcnosť BPM. „Chceme spoznávať nových muzikantov. To sa nám tu na Slovensku podarilo. Dúfame, že náš ďalší album bude lepší než ten prvý. A že bude progresívny. Nemá zmysel, aby sme sa opakovali.“