BANSKÁ BYSTRICA, BREZNO. Tá vyhrala verejnú súťaž na dopravcu prímestských liniek v obciach okresu Brezno.
Neskoré príchody do škôl a do práce. Aj tak vyzerali posledné dni v obciach na Horehroní. Všetko začalo 25. novembra, keď SAD Banská Bystrica nebola schopná zabezpečiť väčšinu zazmluvnených liniek do obcí breznianskeho okresu. Stalo sa to bez predbežného varovania a to je v rozpore so zmluvou. „Ak dopravca nie je schopný, musí o tom informovať BBSK,“ povedal župan Milan Murgaš. Podľa jeho slov bola SAD BB dlhodobo komplikovaným partnerom.
Musia vrátiť časť dotácie
Banskobystrický samosprávny kraj vykonal v SAD Banská Bystrica kontrolu podmienok plnenia zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme. Výsledky označil Milan Murgaš za neutešené. Opakovane vyzval SAD Banská Bystrica na predloženie dokladov, ale ani raz sa tak nestalo. „Výstupy sú vážne. Preto sme pristúpili k tomu, že sme 30. októbra 2008 vyzvali dopravcu SAD Banská Bystrica na vrátenie časti poskytnutej dotácie vo výške 15,315 mil. korún (vyše 508-tisíc eur) z dôvodu neplnenia zmluvných podmienok,“ informoval Murgaš. Keďže sumu neuhradila v stanovenej lehote, vymáhať ju budú súdnou cestou.
Situácie sa ujala SAD Zvolen
Keď sa predseda BBSK dozvedel od starostov horehronských obcí, že autobusy nejazdia tak, ako majú, oslovil SAD Zvolen. „Tí do situácie vstúpili ústretovým spôsobom a hneď ju riešili,“ informoval Murgaš. Situácia vznikla zo dňa na deň, a tak SAD Zvolen použila približne 80 náhradných vozidiel. Milan Murgaš porovnal situáciu s podobnou v Čechách, kde trvalo dva týždne, kým našli náhradnú alternatívu, tu to bolo len pár dní. Podľa neho by sa takéto situácie nestávali, keby mali kraje možnosť kontroly v spoločnostiach, v ktorých si objednávajú výkony vo verejnom záujme. „Keby sme mali svojich zástupcov v SAD Banská Bystrica, mali by sme prístup k ekonomickým informáciám a vedeli by sme predvídať takéto situácie,“ povedal Murgaš.
Akcionárom SAD po celom Slovensku je Fond národného majetku. Milan Murgaš si myslí, že FNM by mal aktívne vykonávať svoje vlastnícke práva. Optimálnym riešením by podľa neho bolo, keby v predstavenstve a dozorných radách mali samosprávy svojich ľudí. „Neopakovali by sa takéto akcie,“ myslí si predseda BBSK.
Vyberajú nového dopravcu
Na výber nového dopravcu, s ktorým podpíšu dlhodobú zmluvu, vypísali verejnú súťaž. Záujmom BBSK je, aby občania kraja cestovali slušne a na bezpečných autobusoch. Preto do podmienok na výber dopravcu zahrnuli aj parametre, ktoré majú kvalitatívny charakter.
Slovenská autobusová doprava Banská Bystrica to však už nebude. Nepredložila dokumenty, ktoré BBSK od nej požadoval. O odňatí licencie banskobystrickej „sadke“ prebieha konanie.
Na stretnutí starostov postihnutých obcí s predsedom BBSK a predstaviteľmi SAD Zvolen dospeli k rozhodnutiu, že náhradnú dopravu zabezpečí SAD Zvolen. „Dúfam, že od 15. decembra budú autobusy premávať ako majú a že sa do cestovných poriadkov zapracujú všetky pripomienky, ktoré sme mali,“ povedal starosta obce Šumiac Marcel Pollák.