Banskobystrická spoločnosť mala ako jediná certifikát na šrotovanie vozidiel. Aj to prispelo k tomu, že tam zošrotovali najviac áut.
BANSKÁ BYSTRICA. V areáli v bývalej cementárni čakajú staré autá na zošrotovanie. Vlani Kovod recycling spracoval za celý rok vyše 10-tisíc starých vozidiel. V tomto roku je ich už do polovice apríla vyšší počet.
„Počas dvoch týždňov prvej vlny šrotovného sme spracovali 4 700 vozidiel, čo bolo najviac zo všetkých spracovateľov,“ informoval Ján Zvonček, riaditeľ pre stratégiu a kvalitu.
Najmodernejšia technológia
Na výsledkoch firmy má podiel aj Recyklačný fond, ktorý podporil projekty spoločnosti dotáciami na komplexný systém zberu, úpravy, spracovania a materiálového zhodnocovania komponentov zo starých vozidiel. Vo finálnej fáze spracovania starých vozidiel a kovových odpadov sa používa najmodernejšia technológia šrédrovania. Šréder je hlavným zariadením na spracovanie autovrakov, ktoré Kovod recycling zakúpilo vo Veľkej Británii.
„Šréder je veľkokapacitná linka na spracovanie vozidiel trhaním. Drobný rozdrvený až rozomletý odpad, ktorý je zdrojom sekundárnej suroviny, je odseparovaný viacerými technologickými na seba nadväzujúcimi postupmi tzv. ťažkej a ľahkej frakcie,“ vysvetľoval Zvonček. Podľa neho bude prevádzka v cementárni po dobudovaní patriť medzi technicky najlepšie vybavené na svete.
„Zabezpečí najvyššiu mieru zhodnotenia všetkých materiálov obsiahnutých v aute. Linku vybavujeme technologicky aj s pomocou dotácie z Recyklačného fondu vo výške 5,58 milióna eur (168 mil. korún).“
Separačná linka je vo výstavbe
Recyklátori vraj majú radi staré embéčky.
„Obsahujú čisté suroviny. Okolo 85 percent ocele, päť percent hliníka a prírodné materiály - tkanivá, drevá a málo plastu. V nových vozidlách je len okolo 70 percent ocele na úkor plastu,“ povedal Zvonček.
Šrédrovanie je už v trvalej prevádzke a separačná linka, ktorá zabezpečí dostatočnú čistotu a vhodnosť sekundárnych surovín, je ešte vo výstavbe. Bude sa na nej oddeľovať a triediť kompozitný odpad, čistiť na jednotlivé druhy surovín a materiálov pre ich následné využitie vo výrobnom procese u ďalších spracovateľov odpadov. Lokalizácia šrédra v Banskej Bystrici je strategická z pohľadu dopravnej infraštruktúry.