Dvaja prepravcovia banskobystrickej mestskej hromadnej dopravy sú minulosťou. Podpísali spoločné memorandum.
BANSKÁ BYSTRICA. Mestskú hromadnú dopravu bude realizovať len jeden prepravca, a to Dopravný podnik mesta Banská Bystrica (DPM BB). Mesto umožnilo SAD Zvolen kapitálový vstup do DPM BB. SAD Zvolen sa rozhodlo vstup zrealizovať. Uzavreli spolu memorandum o porozumení. Kapitál zo strany SAD Zvolen – peňažný alebo nepeňažný – navýši základné imanie Dopravného podniku. Formou navýšenia získa SAD Zvolen 49-percentný podiel Dopravného podniku.
Šesťdesiat dní na kontrolu
Po podpísaní memoranda umožní mesto vykonať SAD Zvolen v Dopravnom podniku proces „due diligence“ (previerka spoločnosti) v časovom rozsahu 60 dní. „Pozrieme si účtovníctvo, či tam nie sú nejaké staré, zanedbané veci, ktoré by mohli byť hrozbou pre nového investora. To ale asi nehrozí,“ povedal predseda predstavenstva SAD Zvolen Anton Mazán.
„Cieľom mesta bolo, aby bol v meste jeden prepravca, aj keď sme presne nehovorili, ako to spravíme,“ povedal Ivan Saktor, primátor Banskej Bystrice. „Po rokovaniach odborníkov sme dospeli k názoru, že z hľadiska budúcich cieľov Banskej Bystrice, ktoré smerujú k ekologizácii dopravy, bolo prirodzené, že sme našli najideálnejší model a podpísali toto memorandum.“ Primátor poďakoval obom prepravcom, že sa dokázali v krátkom čase pripraviť.
„Som optimista a verím, že spory, ktoré boli, sa preklenú a spojíme sily, aby bola mestská hromadná doprava kvalitná,“ povedal primátor.
Iniciatíva k tomuto kroku išla podľa slov primátora z mesta. SAD Zvolen vstupuje do DPM BB s nefinančným vkladom.
„Náš vklad sú dopravné prostriedky, ale ak by partner chcel, aby sme vstúpili iným kapitálom, nebol by to problém,“ povedal Mazán.
Jeden operátor
Výsledok by mal byť dopravný systém, ktorý bude v Banskej Bystrici zabezpečovať len jeden operátor.
„Komfort je v tom, že keď je jeden prepravca, je aj jeden systém. Nebudú sa prekrývať linky trolejbusov DPM BB a autobusov SAD Zvolen. Máme takú víziu, že v roku 2013 bude doprava úplne ekologizovaná,“ povedal Saktor. Ušetriť by týmto krokom mali 18 miliónov korún (takmer 600-tisíc eur).
Cena cestovného by sa nemala zvýšiť
Zvýšenia ceny cestovného by sa ľudia obávať nemali. „Skôr si myslím opak. Cenu však určuje mesto, nie prepravca,“ povedal Mazán.
Michal Němec je predseda predstavenstva DPM BB len niekoľko mesiacov. Myslí si, že na veľkosť mesta jeden operátor stačí. „Aj keď je DPM BB schopný samostatne fungovať, nemyslím si, že by sme za každú cenu mali držať niečo v 100-percentnom vlastníctve, keď to môže lepšie fungovať partnersky. Podarí sa zlepšiť dopravný systém a ušetriť prostriedky,“ povedal Němec.
Otázka trolejbusovej dopravy bude podľa Němca potrebovať osobitné riešenie. „Prevádzkujeme dopravu na prenajatých trolejbusoch. Sme v rokovaní so SAD Banská Bystrica o ich prípadnom odkúpení.“
Autor: KŠ