Za riaditeľa PKO nenastupujete ako nová tvár , touto funkciou ste bol poverený niekoľko mesiacov. Ako za ten čas hodnotíte činnosť PKO - na čom sa dá stavať a čo by bolo potrebné v budúcnosti zmeniť?
PKO v Banskej Bystrici bolo v minulých rokoch značne ekonomicky podkapitalizované a vo vzťahu k verejnosti nie vždy nachádzalo najlepšiu cestu komunikácie. Je nevyhnutné obidva tieto hendikepy prekonať. Dá sa stavať na niektorých dobrých projektoch, ako napríklad dixielandový festival, či podpora súborov amatérskej kultúry. Predovšetkým je ale potrebné postaviť novú modernú koncepciu mestskej kultúry, otvorenú pre akúkoľvek kooperáciu.
V Banskej Štiavnici ste ako šéf oddelenia kultúry stál pri zrode takých zaujímavých projektov ako Živé šachy na námestí, či Strunobranie. Dá sa niečo z týchto nápadov prevziať aj dnes, alebo sa zameriate na úplne nové projekty?
Život je neustála zmena a ambíciou akéhokoľvek vedúceho pracovníka by malo byť neustále odborne rásť a zdokonaľovať sa. Chcem sa predovšetkým zamerať na nové projekty, pre ktoré má Banská Bystrica dobré podmienky. V tomto roku je to festival obrých bábok a nová podoba Kultúrneho leta. Živé šachy chcem rozšíriť do novej podoby Medzinárodného turnaja - teda posunúť ich do akéhosi vyššieho levelu. Banská Bystrica potrebuje aj výrazný nosný festival, ktorý bude vychádzať z jej vnútorných predpokladov a spojí ľudí, ktorí v Banskej Bystrici kultúru robia na vynikajúcej úrovni. Mesto sa mi ale zdá vnútorne roztrieštené. Potiahnuť za jeden povraz, tak aby pomyselná lodička doplávala do svojho cieľa, by nebolo na škodu.
Kultúra v súčasnosti prechádza neľahkým obdobím - okrem zmysluplných prvkov je často zaplavená doslova kultúrnym brakom a neraz podlieha pochybnému vkusu. Ako v tomto smere ustrážiť rozumnú mieru?
Snažím sa vždy o spätnú väzbu a som otvorený kritickým názorom. Nikdy nepracujem sám a práve priatelia a umelci mi umožňujú nepodliehať komerčným tlakom, ktoré sú ale na druhej strane prirodzené. PKO musí nejaké peniaze zarobiť, ale potom ich musíme investovať do podpory skutočnej tvorivosti a skutočného kumštu.
Ako si predstavujete bystrické PKO budúcnosti a čo pripravujete na najbližšie obdobie?
PKO musí mať predovšetkým dobré meno, lebo to je viac ako akékoľvek peniaze. Musí byť koordinátorom a hnacím motorom v niektorých oblastiach mestskej kultúry. Mal by sa stať dôstojným partnerom pre také významné inštitúcie ako je Divadlo tanca, Stredoslovenská galéria, Bábkové divadlo na Rázcestí, Štátna opera a balet a Akadémia umení.
Rozbehli sme projekt Kultúrneho leta a máme za sebou jeho prvú časť.
Pod PKO už patrí aj dom kultúry, známy v poslednom období skôr ako ECC ( Europe Culture Center). Ako sa bude budova využívať?
Budova ECC je prenajatá na dva roky a využívame ju ako miesto pre nácvik, skúšky a servisné zázemie pre niektoré amatérske súbory. Dve sály tejto budovy slúžia pre Bystričanov tak, aby minimálne raz týždenne mohli obyvatelia mesta vidieť dobrý koncert, divadlo alebo tanec. Poskytujeme priestor pre spolkový, občiansky a čiastočne podnikateľský sektor pre stretávanie a niektoré spoločenské udalosti. Je dobrým krokom banskobystrickej samosprávy, že sa rozhodla budovu ECC prenajať a využívať. PKO našlo po rokoch konečne dôstojný priestor pre svoju prácu.