BANSKÁ BYSTRICA. Nové cestovné poriadky banskobystrickej mestskej verejnej osobnej dopravy (MVOD), ktoré začnú platiť od stredy, prinesú čiastočné zmeny trás niektorých liniek, zrušenie oboch nočných a jednej minibusovej linky, rušenie časti spojov na niektorých linkách a zavedenie dvoch nových liniek - jednej autobusovej a jednej trolejbusovej.
Iba menšie úpravy
V porovnaní s plánom dopravnej obslužnosti, ktorý pre mesto za 749 700 korún (24 885,48 eura) vypracoval minulý rok Výskumný ústav dopravný v Žiline a z ktorého mali podľa magistrátu nové cestovné poriadky vychádzať, ide iba o menšie úpravy. Pritom niektoré - ako zavádzanie nových liniek, znižovanie počtu spojov na linkách či ponechanie liniek so spojmi raz za hodinu - sú s koncepciou plánu dopravnej obslužnosti v rozpore. Plán totiž navrhoval zmeniť súčasný systém banskobystrickej MVOD s dlhými linkami cez celé mesto na systém založený na intervalovom princípe s primeranými intervalmi spojov a na prestupnej tarife. Mali vzniknúť hlavné expresné a trolejbusové linky s krátkymi intervalmi spojov, na ktoré by nadväzovali obslužné autobusové linky pre okrajové časti mesta s dlhšími intervalmi spojov.
Počet liniek sa mal znížiť zo súčasných 28 na 19, pričom počet spojov mal byť vyšší o 0,72 percenta, čo malo spolu priniesť úsporu 3,7 percenta vo výkonoch MVOD. Zo súčasných siedmich trolejbusových liniek mali zostať štyri, namiesto terajších 18 autobusových liniek malo zostať 12 - z toho tri mali byť expresné a deväť obslužných. Časti zostávajúcich liniek sa malo zmeniť trasovanie. Takto navrhnutý systém by si vyžadoval viac prestupov, napriek tomu by však podľa jeho autorov mal priniesť cestujúcim zrýchlenie prepravy. Aby prestupy neznamenali zdraženie cestovného, navrhli autori zaviesť len minimálnu, takzvanú evidenčnú cenu cestovného za prestup, konkrétne jeden cent.
Ušetria kilometre
Na otázku, načo je mestu plán dopravnej obslužnosti za takmer 25-tisíc eur, keď z neho nové cestovné poriadky vôbec alebo takmer vôbec nevychádzajú, hovorkyňa primátora Monika Pastuchová uviedla, že plán si dalo mesto vypracovať v súlade s legislatívou a bol východiskom pre ďalšiu diskusiu s cestujúcimi i s dopravcami. Do nových cestovných poriadkov potom mesto premietlo aj požiadavky, ktoré vyplynuli z verejnej diskusie k plánu dopravnej obslužnosti. "Návrhy nových cestovných poriadkov boli prerokované a vypracované so zámerom znížiť rozsah kilometrov - napríklad prázdne zachádzky a vysoko nerentabilné spoje - tak, aby cestujúca verejnosť mala pri dochádzke do práce, škôl a zdravotníckych zariadení ponechanú súčasnú ponuku liniek, prípadne aby boli posilnené tie smery, kde najmä v čase dopravnej špičky dochádzalo ku kapacitným obmedzeniam," uviedla Pastuchová. Pripomenula, že pri nových cestovných poriadkoch sa zníži výkon MVOD o 75-tisíc kilometrov ročne v prípade minibusov a 65-tisíc kilometrov ročne v prípade trolejbusov.