Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Kríza pribrzdila aj plánovanú úzkokaľajku

Občianske združenie Hrochoť sa snaží už druhý rok rozbehnúť prípravu na obnovenie časti úzkokoľajnej železnice, ktorá v minulosti spájala Vígľaš a Kyslinky.

Hrochotský mlyn neďaleko plánovanej železnice je zatiaľ opustenýHrochotský mlyn neďaleko plánovanej železnice je zatiaľ opustený (Zdroj: JÁN KROŠLÁK - SME)

HROCHOŤ. Obnoviť aspoň časť z bývalej lesnej železnice medzi Kyslinkami a Vígľašom sa už dlhšiu dobu snaží občianske združenie Hrochoť. Iniciatívu pribrzdili podľa predstaviteľa združenia Dušana Holíka nielen sťažené podmienky pre získanie grantov, ale tiež nezáujem samospráv zapojiť sa do pomerne náročného projektu. Výnimkou je obec Očová, ktorá projekt podporuje.

„ Napriek tomu našu snahu nevzdávame a do budúcnosti s projektom určite počítame. Mohol by celému regiónu priniesť výrazné posilnenie vidieckeho turizmu, " dodal Dušan Holík. Úzkokoľajky sú na Slovensku obľúbené a aj táto Podpolianska by sa mohla oprieť o pomerne vysokú návštevnosť regiónu. Občianske združenie sa snaží v súčasnosti získať prostriedky aspoň na vypracovanie štúdie, ktorá by bola podkladom pre samotný projekt. „ Odhadujeme, že táto štúdia by stála približne 3 300 eur, " dodal Holík. Samotná výstavba železnice by už bola finančne podstatne náročnejšia, keďže z pôvodnej stavby zostali zachované iba násypy. Koľaje po zrušení železnice rozobrali a odviezli.

Skryť Vypnúť reklamu

Obnoviť chcú aspoň časť trate

Z pôvodných približne 25 kilometrov železnice má združenie v pláne obnoviť iba časť trasy od Očovej po Hrochotský mlyn. Obnovená trať by zasahovala do okresov Banská Bystrica a Zvolen a v budúcnosti nie je vylúčený ani projekt prepojenia tejto úzkokoľajky s obľúbenou Čiernohronskou železnicou. „ Nešlo by zrejme o priame železničné prepojenie, ale uvažujeme nad cyklotrasami, či turistickými cestami," dodal Holík.mlyn2.jpg

Opustený mlyn

Hrochotský mlyn, pri ktorom by mala trasa obnovenej železnice v budúcnosti ústiť, je v súčasnosti opustený a chátra. Je majetkom obce Hrochoť, ktorá ho najprv plánovala využívať pre turistický ruch a rekreačné účely. Starostka Anna Čerhýňová potvrdila, že kvôli novým podmienkam v grantovom systéme sú nútení pripraviť zmenu projektovej dokumentácie . V mlyne bude zrejme sídliť pamätná izba ľudových tradícií a histórie obce.

Skryť Vypnúť reklamu

„ S novými podmienkami sme sa dostali mimo záujmového územia, takže v pôvodnom projekte už nemôžeme pokračovať. Zvažujeme preto iné možnosti využitia mlyna a čakáme na zverejnenie výzvy, " dodala.

Zo starého mlyna dnes zostala iba budova, mlynské zariadenia nie sú zachované. Za socializmu mlyn užívalo družstvo a chovali tu dokonca ošípané.

Kone nahradil parný rušeň

Lesnú železnicu postavili na začiatku 20. storočia v niekoľkých etapách. Viedla z Vígľaša smerom k očovskej píle a do Kysliniek , mala niekoľko odbočiek, celková trasa merala približne 25 kilometrov. Využívala sa na zvážanie dreva, v menšej miere slúžila aj ako osobná doprava pre turistov a ľudí z lazov. Spočiatku ťahali vozne kone, neskôr ich nahradil parný rušeň. V roku 1975 železnicu lesný závod kvôli nerentabilnosti zrušil, koľajnice demontovali.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 38 946
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 37 210
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 426
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 9 865
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 048
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 939
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 235
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 918
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 716
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 608
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Skríningové testovanie bude v Banskej Bystrici pokračovať zajtra.

1 h
Antigénové testovanie na koronavírus.

Niektoré obce nášho regiónu testujú na nezvyčajných miestach. Napríklad v horehronskej obci Beňuš sa testuje v dome smútku.

3 h
Testovanie v základnej škole na Radvanskej.

Mesto zverejnilo prvé priebežné čísla zo skríningového testovania.

8 h

Sneh môže aj namŕzať, jazdite opatrne.

8 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Situácia v Žiline je po otvorení odberových miest pokojná.

9 h

Polícia prenasledovala auto z Oravy až na Liptov. Komjatnou už vodič neprešiel.

7 h

Policajti začnú novú technológiu využívať od soboty.

22. jan
AKTUALIZOVANÉ 23. 1. o 21.24 o vyjadrenie prednostky OÚ

Zaočkovali aj 34-ročnú prednostku za OĽaNO v Nitre

Prednostka neodpísala, rezort vnútra poslal len všeobecné stanovisko.

22. jan

Už ste čítali?