BANSKÁ BYSTRICA. Billboardy, citilighty či backlighty zaplavili v posledných rokoch väčšinu našich miest. Samosprávy preto hľadajú cestu, ako sa s novým fenoménom vyrovnať. Na túto tému sa veľa diskutuje v Prahe či Bratislave, náporu reklamy sa nevyhla ani Banská Bystrica. Poslanec mestského zastupiteľstva Martin Baník je presvedčený, že únosnú hranicu už Banská Bystrica prekročila: „Mám vážne obavy, že pomaly sa stávame hlavným mestom billboardov," dodal.
Situáciou by sa malo mesto podľa neho vážne zaoberať, lebo povoľovaním týchto malých stavieb sa často znehodnocuje územie mesta. „Necitlivými rozhodnutiami kompetentných pracovníkov mestského úradu prichádza k tomu, že sa umiestňujú čoraz bližšie k centrálnej mestskej zóne. Kladiem si otázku, kto zastaví túto inváziu, ak jedného dňa objavíme billboard napríklad na námestí," povedal.
Nahneval ho predovšetkým nadrozmerný reklamný priestor na súkromnom pozemku v blízkosti Mestského úradu. „Nie je dôležité, či je to súkromný pozemok, ani či tam bude reklama iba dočasne," dodal. Podľa neho je zarážajúce, že na stavbu obrieho billboardu vôbec dal stavebný úrad povolenie.
Mesto sa pravidlám nebráni
Útvar hlavného architekta mesta v súčasnosti zabezpečuje pasportizáciu vonkajšej mestskej reklamy ako súčasť GIS-portálu. Hovorkyňa primátora Monika Pastuchová upresnila, že jej ukončenie je plánované v septembri.
„V súčinnosti so stavebným úradom následne budeme vnášať do databázy údaje z rozhodnutí. Cieľom je mať prehľad a rozhodnúť o prvkoch reklamy, ktoré sú vhodné a znesiteľné," dodala.
Pasportizácia je časovo náročná, keďže na území mesta je asi 1 500 prvkov reklamy. Útvar hlavného architekta zameriava v súradnicovom systéme každý prvok a identifikujú sa viaceré vonkajšie znaky, napríklad stav reklamného zariadenia.