ČIERNY BALOG. Riaditeľa ČHŽ Aleša Bílka na tejto železnici najviac fascinuje rozmanitosť prevádzky. "Že nechodíme s jedným vagónikom hore-dole, ale že sme veľká železnica, kde sa križujú vlaky. Máme parné i motorové lokomotívy, rozmanitý vozový park," povedal TASR Bílek, ktorý vypracoval dokument perspektívy využitia a rozvoja ČHZ s 11 bodmi. "Veľmi intenzívne pracujeme na bode predĺženia trate na Dobroč. Tento úsek sa v roku 1984 vytrhal, ale zostal zachovaný násyp," povedal riaditeľ s tým, že peniaze na obnovu sa snažia získať aj z fondov Európskej únie. Obnovením trate by chceli zabezpečiť dopravu pre deti zo zrušených málotriednych škôl.
Starostlivosť o techniku je podľa Bílka zložitá najmä u historických lokomotív, no majú vlastné dielne a pomáhajú im železničné opravovne a strojárne (ŽOS) vo Vrútkach a Zvolene. Železnica má 15 lokomotív, 40 vagónov a premáva na 16 kilometroch. ČHŽ bude niektoré z tratí spevňovať, aby sa mohla zvýšiť rýchlosť a záťaž. Koncom augusta bude železnica súčasťou osláv 65. výročia Slovenského národného povstania (SNP). "Sme veľmi radi, že sa to podarilo dohodnúť s Múzeom SNP a Klubom historických vozidiel vo Zvolene. Atraktivita pancierového vlaku si skutočne zaslúži veľkú propagáciu," myslí si Bílek, ktorý zastáva funkciu riaditeľa ČHŽ od roku 1992. Z významných hostí ich navštevujú najmä politici. Aleš Bílek si obzvlášť spomína na návštevu expremiéra Mikuláša Dzurindu, ktorý zažil jednu z atrakcií prepad vlaku zbojníkmi. Tí ho podľa slov riaditeľa priviazali na dereš.
Úzkorozchodnú Čiernohronskú železnicu s niekdajšou dĺžkou 132 km začali budovať na podnet ministerstva lesov v Budapešti 8. januára 1908, dokončili ju o rok neskôr. Činnosť železnice ukončili k 31. decembru 1982, pričom mala byť rozobraná. Od 1. mája 1993 začala premávať ako turistická atrakcia. V súčasnosti vlaky premávajú na 16-kilometrovej trati z Chvatimechu cez Čierny Balog do Vydrova štyri mesiace v roku. Lesy SR v roku 2003 vo Vydrovskej doline vybudovali Lesnícky skanzen, čím dostala ČHŽ nový význam. Železnica funguje aj vďaka bezplatným brigádam, na ktorých sa ročne vystrieda okolo 400 dobrovoľníkov. Majiteľom nehnuteľností ČHŽ je mikroregión Čierny Hron, hnuteľný majetok vlastní združenie, a nezisková organizácia železnicu prevádzkuje. Ročná činnosť stojí približne 199.164 eur (šesť miliónov Sk) s tým, že od turistov vyberú 165.970 eur (päť miliónov Sk) a zvyšok pochádza od sponzorov či z grantov.