Jednou z atrakcií Čiernohronskej železnice je práca kuriča

Jednou z atrakcií Čiernohronskej železnice (ČHŽ) v okrese Brezno je možnosť vyskúšať si prácu kuriča v lokomotíve. Rodinní príslušníci sa za to môžu celý deň na historickej lesnej železnici voziť zadarmo.

ČIERNY BALOG. Riaditeľa ČHŽ Aleša Bílka na tejto železnici najviac fascinuje rozmanitosť prevádzky. "Že nechodíme s jedným vagónikom hore-dole, ale že sme veľká železnica, kde sa križujú vlaky. Máme parné i motorové lokomotívy, rozmanitý vozový park," povedal TASR Bílek, ktorý vypracoval dokument perspektívy využitia a rozvoja ČHZ s 11 bodmi. "Veľmi intenzívne pracujeme na bode predĺženia trate na Dobroč. Tento úsek sa v roku 1984 vytrhal, ale zostal zachovaný násyp," povedal riaditeľ s tým, že peniaze na obnovu sa snažia získať aj z fondov Európskej únie. Obnovením trate by chceli zabezpečiť dopravu pre deti zo zrušených málotriednych škôl.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Starostlivosť o techniku je podľa Bílka zložitá najmä u historických lokomotív, no majú vlastné dielne a pomáhajú im železničné opravovne a strojárne (ŽOS) vo Vrútkach a Zvolene. Železnica má 15 lokomotív, 40 vagónov a premáva na 16 kilometroch. ČHŽ bude niektoré z tratí spevňovať, aby sa mohla zvýšiť rýchlosť a záťaž. Koncom augusta bude železnica súčasťou osláv 65. výročia Slovenského národného povstania (SNP). "Sme veľmi radi, že sa to podarilo dohodnúť s Múzeom SNP a Klubom historických vozidiel vo Zvolene. Atraktivita pancierového vlaku si skutočne zaslúži veľkú propagáciu," myslí si Bílek, ktorý zastáva funkciu riaditeľa ČHŽ od roku 1992. Z významných hostí ich navštevujú najmä politici. Aleš Bílek si obzvlášť spomína na návštevu expremiéra Mikuláša Dzurindu, ktorý zažil jednu z atrakcií prepad vlaku zbojníkmi. Tí ho podľa slov riaditeľa priviazali na dereš.

SkryťVypnúť reklamu

Úzkorozchodnú Čiernohronskú železnicu s niekdajšou dĺžkou 132 km začali budovať na podnet ministerstva lesov v Budapešti 8. januára 1908, dokončili ju o rok neskôr. Činnosť železnice ukončili k 31. decembru 1982, pričom mala byť rozobraná. Od 1. mája 1993 začala premávať ako turistická atrakcia. V súčasnosti vlaky premávajú na 16-kilometrovej trati z Chvatimechu cez Čierny Balog do Vydrova štyri mesiace v roku. Lesy SR v roku 2003 vo Vydrovskej doline vybudovali Lesnícky skanzen, čím dostala ČHŽ nový význam. Železnica funguje aj vďaka bezplatným brigádam, na ktorých sa ročne vystrieda okolo 400 dobrovoľníkov. Majiteľom nehnuteľností ČHŽ je mikroregión Čierny Hron, hnuteľný majetok vlastní združenie, a nezisková organizácia železnicu prevádzkuje. Ročná činnosť stojí približne 199.164 eur (šesť miliónov Sk) s tým, že od turistov vyberú 165.970 eur (päť miliónov Sk) a zvyšok pochádza od sponzorov či z grantov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Bystrica

Komerčné články

  1. Praskajú vám steny? Nie vždy ide len o chybu omietky
  2. Ich drony lietali na koncerte Rammsteinu
  3. Chcete investovať? Začína sa predaj dlhopisov pre Istropolis
  4. Objavuj, cestuj, zaži – tu a TEAZZ!
  5. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026
  6. TOP exotické destinácie na dosah: Ktorú si vyberiete?
  7. Plaza View v Dúbravke štartuje predpredaj bytov s výhľadom
  8. Takáto Čína sa bude páčiť aj Slovákom
  1. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026
  2. Objavuj, cestuj, zaži – tu a TEAZZ!
  3. TOP exotické destinácie na dosah: Ktorú si vyberiete?
  4. Chcete investovať? Začína sa predaj dlhopisov pre Istropolis
  5. HAUS - Môžeš za to, že veci fungujú
  6. Plaza View v Dúbravke štartuje predpredaj bytov s výhľadom
  7. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s
  8. Takáto Čína sa bude páčiť aj Slovákom
  1. Toto bude cestovateľský hit roka 2026 29 033
  2. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 25 408
  3. Ľuboš Fellner otvorene 8 071
  4. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny 6 350
  5. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 4 642
  6. Takáto Čína sa bude páčiť aj Slovákom 3 749
  7. Cestovateľský hit desaťročí leží v Ázii – s 55% zľavou 3 588
  8. Plaza View v Dúbravke štartuje predpredaj bytov s výhľadom 3 525
  1. Jaroslav Liptak: Aká je budúcnosť digitálnej meny?
  2. Radko Mačuha: Rusko má všetky predpoklady na dobytie Ukrajiny.
  3. Peter Vernarec: Zverejnili moju fotku bez súhlasu – čo s tým?
  4. Marcel Rebro: Ak sa má uzdraviť dieťa, potrebuje zdravú mamu
  5. Elena Antalová: Zvyšok života si nepokazím
  6. Petra Machová: Bukurešť - advent, aký ste ešte nezažili
  7. Irena Šimuneková: Hrad Beckov
  8. Ján Gálik: Protestné zhromaždenie "Proti ožobračovaniu Slovenska" 16.9.2025
  1. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka. 103 099
  2. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 28 902
  3. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 21 597
  4. Martin Sukupčák: Otvorený list ministrovi Blanárovi 13 435
  5. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje 6 894
  6. Monika Albertiová: Ďakujeme, Smer. Vianoce zrušené, odvody zvýšené, a vy voliči žerte seno. Tak vám treba! 6 849
  7. Otilia Horrocks: Akcia "Hromžia celé Košice" v plnom prúde 6 070
  8. Radoslav Záhumenský: Celé Slovensko v mini verzii? Park, kde prejdete celé Slovensko za pár minút! 6 046
  1. Radko Mačuha: Rusko má všetky predpoklady na dobytie Ukrajiny.
  2. Marcel Rebro: Ak sa má uzdraviť dieťa, potrebuje zdravú mamu
  3. Věra Tepličková: Pravdepodobná reakcia Smeru na vylúčenie z PES alebo Načo mi je perie?
  4. Radko Mačuha: Dôležitá je miera demokracie.
  5. Věra Tepličková: A je to tu: Mars útočí
  6. Radko Mačuha: Dobrá správa pre Fica a Uhríka.
  7. Marian Nanias: Čerenkovovo žiarenie v ľudskom tele.
  8. Věra Tepličková: Keby sme my vedeli...
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu