BREZNO. Pre vyznávačov ohlušujúcich jázd na terénnych motorkách, štvorkolkách a silných autách zrejme neplatia žiadne pravidlá a zákazy. Zvážnice a lesné cesty ich prestávajú baviť. Čoraz častejšie sa preháňajú po hrebeňoch hôr v najvyšších pásmach ochrany. Je im jedno, že stresujú zver počas jelenej ruje, alebo v období,keď sa niektoré druhy fauny pripravujú na zimný spánok.
Oni „nehibernujú"
S podobnými výletmi do prírody sa nezriedka spája pytliactvo. Do dokonalej výbavy lovcov, ktorí nerešpektujú hranice revírov, ani kalendár kedy sa poľovať nesmie, patria dokonca kuše.
„My môžeme hovoriť o dvoch kategóriách krosárov. Prvú tvoria domáci, druhú chatári prichádzajúci na soboty a nedele. V teréne,v helmách ohádzaní blatom sú však všetci nerozpoznateľní. Vieme, že k nám tiež prechádzajú skupiny motorkárov cez kopce z beňušskej strany. Lesná stráž nemá šancu zstaviť ich, ani opísať si evidenčné čísla. Jazdia totiž preventívne bez nich," konštatoval Miroslav Pepich, riaditeľ lesnej správy Čierny Balog.
Metódy a prostriedky
Základ je chytiť vinníkov pri čine. „Na to ale treba aby zložky, zodpovedné za poriadok v štáte vyfasovali okrem cestných aj terénne motocykle. Druhá vec, poškodzovanie lesných porastov, ktorého sa evidentne dopúšťajú. Dostávajú sa tak do rozporu s novou legislatívou. Ak sa zákaz vjazdu do dolín a lesných porastov považuje za trestný čin, mali by byť aj postihnuteľní, zdôraznil," Martin Kovalčík, vedúci lesnej správy Beňuš. Myslí si, že problém motorkári a štvorkolkári by podstatne zmiernila výstavba areálov, kde by sa mohli neobmedzene vyžívať. Otázkou ostáva koľkí ich budú ochotní vymeniť za zakázané ovocie.
Dorazia to motorky?
Nízkotatranská príroda dostáva od roku 2004 jednu ranu za druhou. Nestačili dve kalamity. Teraz zvádza nerovný boj s bezohľadnosťou a aroganciou ľudí. "Keď zoberiem rozsiahlosť územia Národného parku Nízke Tatry, môžeme hovoriť o stovkách motocyklov, štvorkoliek a terénnych áut prakticky každý víkend. Vzhľadom na trend, ktorým sa to celé uberá, robíme všetko preto, aby sme spomínanú formu zábavy či športu za pomoci polície eliminovali. Sú však situácie, na ktoré treba nájsť razantný spôsob riešenia. Napríklad keď vodič, ktorého chce zastaviť lesná stráž použije svoj motocykel ako zbraň. Dnes sa to bežne stáva," naznačila Elena Gregorová, riaditeľka NAPANT-u.