Moderné nízkopodlažné ekologické autobusy privítali hlavne starší a telesne postihnutí obyvatelia. Mesto bude v projekte ekologickej dopravy pokračovať. Primátor pripustil, že časom môžu trolejbusy ustúpiť plynovým autobusom.
BANSKÁ BYSTRICA. V mestskej hromadnej doprave v Banskej Bystrici jazdí 15 nových ekologických autobusov. Do prevádzky ich uviedla SAD Zvolen v spolupráci s ministerstvom životného prostredia a mestom Banská Bystrica. Nákup autobusov typu Irisbus Citelis stál viac ako 4 milióny eur. Podľa vedúceho odboru dopravných informácií SAD Zvolen Mareka Modranského je prevádzka plynových autobusov nielen ekologická, ale vďaka nízkym prevádzkovým nákladom aj úsporná. SAD Zvolen má v súčasnosti ako jediná dopravná spoločnosť vlastnú plničku zemného plynu vo Zvolene, v krátkom čase však plánuje spustiť aj plničku zemného plynu v Banskej Bystrici.
Primátor Banskej Bystrice Ivan Saktor povedal, že v budúcom roku by chceli proces ekologizácie dopravy v meste úplne ukončiť, takže naftové autobusy budú postupne nahrádzané plynovými.
Nevylúčil však, že trolejbusová doprava môže postupne ustupovať: „Otázne je, čo budeme potom robiť s trolejbusovou dopravou. Sú však signály, že môže ustupovať, pretože z hľadiska opotrebovanosti a nákladnosti by už zrejme nebola vhodná," dodal primátor.
V súčasnosti jazdí v Banskej Bystrici 45 autobusov v plnom výkone a dvadsať záložných. „Ak uspejeme v projekte na ministerstve životného prostredia a budeme môcť vymeniť zostávajúcich 30 autobusov vrátane záložných, bol by to výrazný prínos k skvalitneniu životného prostredia v meste," dodal primátor.
Nový typ autobusov potešil hlavne starších obyvateľov a telesne postihnutých, či imobilných ľudí. Štefánia Štefancová s dcérou Eliškou, ktorá je odkázaná na invalidný vozík, považuje nastupovanie do nových autobusov za veľký prínos.
„Žijeme na Uhliskách a donedávna sme mali nemálo problémov, ak sme sa chceli niekam presunúť. Teraz sa dá do autobusu nastúpiť s vozíčkom bez problémov." Dôležité však podľa nej je, aby mesto počas zimy odhŕňalo sneh z autobusových zastávok, aby mohli nízkopodlažné autobusy naozaj plniť účel. Vodič Pavel Marko dodal, že hlavne pre hendikepovaných ľudí by sa malo cestovanie novými autobusmi skvalitniť.