Štvrtok, 28. január, 2021 | Meniny má AlfonzKrížovkyKrížovky

Budúcnosť trolejbusovej dopravy je otvorená

Ekologizácia MHD bude pokračovať. Vylúčené nie je, že ekologické autobusy postupne vytlačia trolejbusovú dopravu. Podľa niektorých odborníkov by to nebolo šťastné riešenie.

Úvahy nad možným zrušením trolejbusovej dopravy si zrejme vyžiadajú odborné diskusie.Úvahy nad možným zrušením trolejbusovej dopravy si zrejme vyžiadajú odborné diskusie. (Zdroj: JÁN KROŠLÁK)

Ekologizácia mestskej hromadnej dopravy bude pokračovať. Vylúčené nie je, že ekologické autobusy postupne vytlačia trolejbusovú dopravu. Podľa niektorých odborníkov by to nebolo šťastné riešenie.

BANSKÁ BYSTRICA. Nákup prvých ekologických autobusov na plyn otvoril aj otázku budúcnosti trolejbusovej dopravy v Banskej Bystrici. Projekt ekologizácie dopravy bude podľa primátora Ivana Saktora pokračovať nákupom nových plynových autobusov. Ukončiť by ho mali v nasledujúcom roku. „Otázne je, čo budeme potom robiť s trolejbusovou dopravou. Sú však signály, že môže ustupovať, pretože z hľadiska opotrebovanosti a nákladovosti by už zrejme nebola vhodná," konštatoval primátor počas odovzdávania nových autobusov.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa niektorých odborníkov, ale aj laickej verejnosti by ale zrušenie trolejbusovej dopravy nebolo šťastným riešením.

Banskobystričania si petíciou vyžiadali návrat trolejbusovej dopravy do mesta už pred niekoľkými rokmi. Od roku 2006 do konca roka 2007 bola totiž premávka trolejbusovej dopravy zastavená, čo dopravca zdôvodňoval vysokou ekonomickou náročnosťou systému.

Juraj Jendrišák, ktorý bol v minulosti v petičnom výbore za zachovanie trolejbusovej dopravy, aj dnes hodnotí úvahy o možnom zrušení trolejbusovej dopravy ako nešťastný krok. „ Ani moderné ekologické autobusy nepredstavujú nulové emisie, keďže každý autobus má spaľovací motor," povedal. Pripustil, že systém trolejbusovej dopravy je v porovnaní s autobusmi drahší, no modernizácia trolejbusového parku by mohla prispieť k ich efektívnejšiemu využívaniu. „ V rámci projektu ekologizácie sa mohlo mesto a SAD Zvolen zamerať aj na modernizáciu trolejbusovej dopravy, no túto možnosť nevyužilo," dodal. Trend zachovania a modernizácie trolejbusovej dopravy pritom podľa neho v súčasnosti presadzujú mnohé mestá Európy, ktoré riešia ekologizáciu dopravy koncepčne.

Skryť Vypnúť reklamu

Vedúci odboru dopravných informácií SAD Zvolen Marek Modranský je presvedčený, že z ekologického hľadiska sú plynové autobusy porovnateľné s trolejbusovou dopravou.

Podľa zástancov trolejbusov však má táto doprava mnohé prednosti. Nulové emisie, tichší elektrický motor, nepoužíva sa tu motorový olej, trolejbusy sú vhodné aj do členitého terénu. Banská Bystrica má navyše vybudované trolejové vedenie, ktoré sa stalo súčasťou urbanistického riešenia mesta.

Prevádzku trolejbusovej dopravy spustili v meste v roku 1989, od roku 2006 do novembra 2007 ju dočasne zastavili. Obyvatelia si ju petíciou vyžiadali naspäť. Podľa odborníkov je trolejové vedenie nutné vymieňať každých 40 rokov, bystrické by tak malo fungovať bez väčších problémov do roku 2030.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výpredaj zásob. Bezpečný nákup s garanciou dodania až k vám
  2. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  3. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  4. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  5. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  10. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  1. Neprekonaný VAM systém, ktorý zabráni krádeži vášho auta
  2. Výpredaj zásob. Bezpečný nákup s garanciou dodania až k vám
  3. Garmin predstavuje Lily, svoje najmenšie inteligentné hodinky
  4. Babylon Berlín: Najdrahší nemecký seriál
  5. Potravinové intolerancie bude KRAJ riešiť aj tento rok
  6. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  7. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  8. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  9. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  10. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 20 064
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 18 840
  3. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí 18 412
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 18 106
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 071
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 751
  7. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci 7 401
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 313
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 305
  10. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 155
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

V národnej kultúrnej pamiatke priblížia históriu veže, bude v nej aj podlažie venované generálovi M. R. Štefánikovi.

6 h

V novom zariadení vznikne osem pracovných miest.

7 h
Ondřej Chvěja (FK Pohronie)

Futbalisti MFK Dukla Banská Bystrica v ďalšom prípravnom zápase prehrali s FK Pohronie 2:3.

11 h
Ilustračné foto

Mnohým ľuďom sa cez registračný formulár nedarí prihlásiť, dovolať sa na infolinku je skoro nemožné.

13 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zvolen patrí medzi lepšie okresy.

26. jan

Pokiaľ ste nezvestné deti videli, kontaktujte políciu.

17 h

Mnohí vodiči odbočujú na Nedožerskej ceste v Prievidzi doľava, smerom do mestskej časti Necpaly. Podľa dopravnej značky to však robiť nemôžu, čo si mnohí doteraz neuvedomovali.

22 h

Poradia sa od včera zmenili.

10 h

Už ste čítali?