Ekologizácia mestskej hromadnej dopravy bude pokračovať. Vylúčené nie je, že ekologické autobusy postupne vytlačia trolejbusovú dopravu. Podľa niektorých odborníkov by to nebolo šťastné riešenie.
BANSKÁ BYSTRICA. Nákup prvých ekologických autobusov na plyn otvoril aj otázku budúcnosti trolejbusovej dopravy v Banskej Bystrici. Projekt ekologizácie dopravy bude podľa primátora Ivana Saktora pokračovať nákupom nových plynových autobusov. Ukončiť by ho mali v nasledujúcom roku. „Otázne je, čo budeme potom robiť s trolejbusovou dopravou. Sú však signály, že môže ustupovať, pretože z hľadiska opotrebovanosti a nákladovosti by už zrejme nebola vhodná," konštatoval primátor počas odovzdávania nových autobusov.
Podľa niektorých odborníkov, ale aj laickej verejnosti by ale zrušenie trolejbusovej dopravy nebolo šťastným riešením.
Banskobystričania si petíciou vyžiadali návrat trolejbusovej dopravy do mesta už pred niekoľkými rokmi. Od roku 2006 do konca roka 2007 bola totiž premávka trolejbusovej dopravy zastavená, čo dopravca zdôvodňoval vysokou ekonomickou náročnosťou systému.
Juraj Jendrišák, ktorý bol v minulosti v petičnom výbore za zachovanie trolejbusovej dopravy, aj dnes hodnotí úvahy o možnom zrušení trolejbusovej dopravy ako nešťastný krok. „ Ani moderné ekologické autobusy nepredstavujú nulové emisie, keďže každý autobus má spaľovací motor," povedal. Pripustil, že systém trolejbusovej dopravy je v porovnaní s autobusmi drahší, no modernizácia trolejbusového parku by mohla prispieť k ich efektívnejšiemu využívaniu. „ V rámci projektu ekologizácie sa mohlo mesto a SAD Zvolen zamerať aj na modernizáciu trolejbusovej dopravy, no túto možnosť nevyužilo," dodal. Trend zachovania a modernizácie trolejbusovej dopravy pritom podľa neho v súčasnosti presadzujú mnohé mestá Európy, ktoré riešia ekologizáciu dopravy koncepčne.
Vedúci odboru dopravných informácií SAD Zvolen Marek Modranský je presvedčený, že z ekologického hľadiska sú plynové autobusy porovnateľné s trolejbusovou dopravou.
Podľa zástancov trolejbusov však má táto doprava mnohé prednosti. Nulové emisie, tichší elektrický motor, nepoužíva sa tu motorový olej, trolejbusy sú vhodné aj do členitého terénu. Banská Bystrica má navyše vybudované trolejové vedenie, ktoré sa stalo súčasťou urbanistického riešenia mesta.
Prevádzku trolejbusovej dopravy spustili v meste v roku 1989, od roku 2006 do novembra 2007 ju dočasne zastavili. Obyvatelia si ju petíciou vyžiadali naspäť. Podľa odborníkov je trolejové vedenie nutné vymieňať každých 40 rokov, bystrické by tak malo fungovať bez väčších problémov do roku 2030.