BANSKÁ BYSTRICA. Súkromný partner sa má zaviazať vykonať stavebnú údržbu v sume vyše 6,77 milióna eur. Z nej financie na investičnú časť by mali dosiahnuť 982.000 eur a na obnovu ciest viac ako 5,79 milióna eur. K týmto nákladom ešte pribudne pripočítaná cena financovania.
Spomínané zaťaženie rozpočtu mesta Banská Bystrica sa má rozložiť na obdobie 10 rokov - od roku 2011 do roku 2020. V prípade realizácie tohto zámeru mesto za prvú splátku za tento projekt zaplatí už v januári 2011. Takýto PPP projekt nemá podľa dostupných informácií v porovnateľných slovenských samosprávach obdobu. O jeho príprave sa poslanci banskobystrického Mestského zastupiteľstva dozvedia viac podrobností počas jeho rokovania v utorok 26. januára.
V informatívnej správe odbor strategického rozvoja, investícií a verejného obstarávania, oddelenie investícií banskobystrického Mestského úradu, uverejnenej na internete, sa okrem iného uvádza, že cieľom projektu je zabezpečiť vo veľmi krátkom čase modernizáciu miestnych komunikácií, ktoré sú vo vlastníctve mesta bez potreby jednorazového finančného zaťaženia rozpočtu mesta. Tiež prenesenie dlhodobej záruky za kvalitu vykonaného diela a jeho funkčnosti na súkromného partnera. Rovnako tak prevzatie diela po ukončení projektu bez nedostatkov, v stave zodpovedajúcom bežnému opotrebeniu, ako aj dlhodobé zníženie nákladov potrebných na stavebnú údržbu miestnych komunikácií v porovnaní so súčasnými potrebami.
Rozpočet mesta totiž v ročných objemoch nepostačuje kryť základné potreby bežnej údržby, opráv a obnovy miestnych komunikácií, ktoré sú dlhodobo zanedbávané. Riešením je preto jednorazová modernizácia miestnych komunikácií formou projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP), kde financovanie spolu s vybranou bankou na seba preberá zhotoviteľ, ktorý ponúkne najlepšie podmienky.
Možné riziká za realizáciu a užívanie zhotoveného diela sa pritom rovnomerne rozkladajú medzi obstarávateľom a partnerom (zhotoviteľom). Mesto si naplánuje model dlhovej služby v súlade s rozpočtovými pravidlami pre rovnomerné dlhodobé zaťaženie rozpočtu, pričom svoj majetok zhodnotí jednorazovo a môže ho užívať ešte pred prvou splátkou.
Investičná časť projektu predpokladá realizáciu 1045 metrov ciest a 970 metrov chodníkov. Tiež obnovu miestnych komunikácií v rozsahu 103.190 štvorcových metrov ciest a chodníkov.
Súkromný partner zabezpečí 100 percent financovania, ktoré bude zahrňovať cenu stavebných prác a cenu financovania. Celková cena vzíde z výsledkov verejného obstarávania. Súkromný partner na seba preberie povinnosť zabezpečiť, že stavebné dielo bude mať dohodnuté vlastnosti po celú dobu trvania projektu a predĺženie záručnej doby na 10 rokov. V prípade, že nedostatky nebudú v dohodnutej dobe odstránené, dôjde k pozastaveniu platieb. Financovanie projektu bude realizované z bežných výdavkov rozpočtu podľa vopred dohodnutého splátkového kalendára v rovnomerných nemenných splátkach po dobu trvania projektu, pričom nebude možná zmena úrokovej miery.