BANSKÁ BYSTRICA. Sviatok svätého Valentína praje parfumériám či drogériám, zamilovaní v nich kupujú darčeky už s týždenným predstihom. Zákazníci sa pre valentínsky dar zasa zriedkavo vyberú do kníhkupectva, menej tiež kupujú kvety. Povedali to vedúce banskobystrických predajní so spomínaným tovarom.
Čo sa týka výzdoby predajní, v niektorých kvôli Valentínovi priestory nedekorujú, skôr umiestnia do výkladov námety na darčeky. Inde zas tradičnými srdiečkovými motívmi obchody skrášľujú.
"Valentínsky výklad si u nás robia dodávateľské firmy. Bývajú v ňom balíčky, akciový tovar alebo novinky, ktoré sa k tomuto sviatku hodia. Predajňu však nevyzdobujeme," povedala vedúca predajne drogérie Katarína Ševoltová. Pokračovala, že Valentína pociťujú už týždeň pred 14. februárom, "páni aj dámy viacej kupujú parfumy, páni chcú prekvapiť aj šminkami".
Naopak, vedúca predajne kníhkupectva Jana Zátrochová si myslí, že tento sviatok nie je u nás tak vžitý ako v Amerike. "Najviac, podľa našich skúseností naň reflektujú mladí ľudia. Tí u nás väčšinou kupujú blahoželania so srdiečkami, prípadne malé darčekové knižky, kde sú výroky alebo veršíky slávnych o láske," konštatovala Zátrochová. Knihy tu zákazníci ako valentínske prekvapenia príliš nekupujú. Po skúsenostiach z minulých rokov sa podľa Zátrochovej neoplatí chystať ani valentínske zľavy. "Keď sme v spolupráci s jedným vydavateľstvom nejaké akcie pripravovali, išlo o zvýhodnené tituly so vzťahovou tematikou, zistili sme, že veľký záujem o ne nie je." Kníhkupectvo 14. februára vyzdobené podľa nej nemajú, skôr na knižnú novinku s námetom lásky upozornia vo výklade.
"Valentín nie je taký silný ako Medzinárodný deň žien, kedy kupuje veľa kvetov hlavne stredná a staršia generácia. Valentína vnímajú skôr 20- 25-roční. Ak darujú kvet, je to jednoznačne ruža," uviedla Jelka, vedúca predajne kvetinárstva. Zdôraznila však, že v tento deň im zákazníkov výrazne nepribudne. Dodala, že predajňu si tiež vyzdobujú srdiečkovými motívmi.
Pri príležitosti Sviatku svätého Valentína pripravujú v banskobystrickej parfumérii akcie zamerané hlavne na mladých zákazníkov. "Práve oni sú kategóriou zákazníkov, ktorá viac oslavuje tento sviatok. Do ponuky sme práve pre nich zaradili niekoľko vôní a prípravkov," informovala manažérka maloobchodu parfumérií Barbora Pekárová. Pokračovala, že aj oni si predajne srdiečkovými motívmi dekorujú.
"Akcie v obchodoch ma vôbec nezaujímajú, je to len komerčná záležitosť. Malý darček alebo kvety určite potešia, hlavne ak ti ich dá človek, od ktorého by si to nečakala. A to by mal byť hlavný význam Valentína," uviedla 31-ročná Jana zo Zvolena. Ako pokračovala 30-ročná Marta z Banskej Bystrice, obchodníci to s akciami preháňajú, a to nielen na Valentína. Podľa jej slov priateľovi môže dať darček kedykoľvek, nepotrebuje na to využiť jeden deň v roku. "Spojitosť Valentína a iných sviatkov s marketingom je podľa 32-ročného Mareka z Brezna normálny prejav trhu. "Preto človek, ktorému to nevyhovuje, sa má tomu jednoducho vyhnúť," dodal Marek.