BANSKÁ BYSTRICA. "A to z dôvodu, že jedna z poškodených je srbská štátna občianka a srbská zdravotná poisťovňa, ktorá hradila liečebné náklady, sa pripojila k trestnému konaniu," konštatovala pre TASR hovorkyňa Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Banskej Bystrici Petra Vašková.
Podľa nej bolo potrebné spracovať žiadosť o poskytnutie právnej pomoci za účelom výsluchu splnomocneného zástupcu tejto zdravotnej poisťovne. "Táto žiadosť je realizovaná prostredníctvom generálnej prokuratúry." Ako Vašková dodala, zo strany polície nebol nikomu z poškodených oznámený termín ukončenia vyšetrovania. "Vyjadrovali sme sa iba k termínom ukončenia znaleckého skúmania."
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) vyšetrovanie tejto nehody ukončili 24. marca 2009. Podľa záverov vyšetrovateľov odboru bezpečnosti a inšpekcie Generálneho riaditeľstva ŽSR ju nezavinili ani neovplyvnili zamestnanci, prípadne zariadenia ŽSR alebo dopravcu. "Dňa 11. marca vyšetrovatelia odboru bezpečnosti a inšpekcie ŽSR zistili, že jazda vlaku prebiehala v zmysle Pravidiel železničnej prevádzky a nemala vplyv na vznik nehody," objasnila TASR ešte 24. novembra hovorkyňa ŽSR Martina Pavlíková.
Pred zrážkou rušňovodič vlaku, ktorý išiel v smere Závadka nad Hronom Polomka spozoroval, že prichádzajúci autobus pred priecestím nezastavuje a vchádza naň, preto ihneď použil rýchločinné brzdenie. Vlak napriek tomu narazil do ľavej strednej časti autobusu, ktorý sa prevrátil na pravú stranu. Vlak ho do zastavenia ešte tlačil 26 metrov. V autobuse v tom čase sedeli obyvatelia z Bánoviec nad Bebravou a okolia, ktorí cestovali na lyžovačku. O život prišlo 12 z nich, šesť cestujúcich utrpelo ťažké zranenia a 19 sa zranilo ľahko.
Na železničné priecestie v Polomke bol v novembri minulého roku nainštalovaný vyšší stupeň zabezpečenia, a to svetelná signalizácia. Pred nehodou bolo priecestie označené výstražnými krížmi. Ako konštatovala Pavlíková, ročne zvyknú evidovať viacero žiadostí obcí o vyšší stupeň zabezpečenia železničných priecestí vo svojich lokalitách, "nielen v súvislosti s budovaním turistickej zóny, ale aj budovaním obytných zón, nákupných centier." Vybudovanie takéhoto zabezpečenia je však možné výhradne na náklady obce, mesta či samosprávy.
V minulom roku ŽSR evidovali 20 nehôd na priecestiach označených výstražnými krížmi, pri ktorých zomrelo 14 ľudí a osem sa ťažko zranilo. Na priecestiach so svetelnou signalizáciou sa stalo 21 nehôd, deväť ľudí pri nich zomrelo, dvaja sa ťažko zranili. Na železničných priecestiach chránených závorami sa zaznamenalo 10 nehôd, zahynuli traja ľudia, ťažko sa zranili dvaja.