BANSKÁ BYSTRICA. Pôjde už o 241. premiéru v Štátnej opere. TASR o tom informovala Katarína Uhríková z oddelenia propagácie Štátnej opery.
"Prvým a hlavným dôvodom, prečo som z pôvodne dvojdejstvového baletu urobil tanečné divadlo, ktoré sa pred divákom odohrá za vyše hodinu, je téma. Téma v kontexte dnešného sveta. Nie sveta stredoveku, ani sveta stredoveku tak, ako ho videl Hugo," konštatoval choreograf a režisér Jozef Dolinský. Hlavné postavy Esmeralda, Quasimodo, Frollo a Phoebus sú podľa neho živé charaktery, ktoré možno nájsť aj v súčasnej spoločnosti. "Nie sú to figúrky zo stredoveku." Druhým dôvodom je podľa neho schopnosť publika vnímať dej prostredníctvom strihovej montáže.
Tanečná dráma bola vytvorená podľa románu francúzskeho autora Victora Huga. Dej románu o zvonárovi z Chrámu Matky Božej sa odohráva v období, ktoré nasledovalo po zložitých udalostiach vo francúzskej histórii, konci Storočnej vojny a vyhostení anglických dobyvateľov z francúzskeho územia.
"Osou príbehu je puto lásky arcidiakona Frolla k peknej cigánke Esmeralde," pokračovala dramaturgička Lenka Horinková. Ako dodala, netreba zabúdať na dôležitosť, ktorú v príbehu zohrala katedrála. "Je svedkom udalostí. Veľkoleposť gotickej architektúry kontrastuje s márnosťou zvrátených ľudských vášní."
Dolinský pokračoval, že na to, aby dosiahli v javiskovom vyjadrení želané pohybové profily zhodné s obsahom hry, hľadali v choreografickom pláne pohyb, ktorý možno emocionálne naplniť do maximálnej miery. "V prospech hry podriaďujeme scénografiu, kostým i svetelný dizajn." Podľa Dolinského je to všetko namierené na vnímanie diváka, na to nepostihnuteľné, čo v jeho vnútri môže divadlo vyvolať.
O úpravu, choreografiu a réžiu diela sa postaral Jozef Dolinský, hudobne spolupracoval Igor Bulla. Scénu pripravila Zuzana Formánková, kostýmy Eva Kleinová. O dramaturgiu sa zasadila Lenka Horinková.