BANSKÁ BYSTRICA. Noc z 30. apríla na prvého mája uctievali naši predkovia ako víťazstvo svetla nad tmou. V starých náboženstvách vítali návrat príjemnejšej časti roka ako Valpurginu, či Filipojakubskú noc, Kelti zas oslavovali sviatok Beltine.
Podobne ako na Luciu, či na svätého Jána bolo treba vykonať množstvo magických úkonov, aby sa človek chránil pred zlými silami. V túto noc vraj bosorky organizovali sabaty a chrániť sa pred ich zhubným vplyvom bolo viac ako potrebné. Očistné účinky mala voda, rastliny, ale tiež ohne, ktorý zvykli na niektorých miestach páliť.
Hoci dnes sme už zväčša voči poverám a zvykom imúnni, prílev novej energie z pribúdajúceho dňa pociťujeme takmer všetci. Podľa psychológa Jindřicha Cupáka je to celkom prirodzený jav, lebo nástup jari chápe človek nielen ako znovuzrodenie prírody, ale aj vlastného vnútra. V tomto čase už ustupujú jarné depresie i jarná únava a v mnohých ľuďoch sa naštartuje očistný vnútorný proces.
Ak máte pocit, že moderný človek už rituálne praktiky svojich predkov úplne zavrhol, nie je to celkom tak. Vyznavači novopohanských náboženstiev sa aj dnes v noci stretnú na mnohých miestach Európy, aby privítali návrat predlžujúceho sa dňa. Neraz si na to vyberajú magické miesta, ako napríklad anglický Stonehenge. Na Slovensku sa za magické miesto považuje napríklad vrch Velestúr v horách medzi Banskou Bystricou a Kremnicou.