Utorok, 19. február, 2019 | Meniny má Vlasta

Emil Hrnčiar si našiel športovú rodinu na Korzike

Na Slovensku patril medzi najlepších duatlonistov a triatlonistov, na francúzskom ostrove vyhráva horské maratóny, nestačil na neho ani majster sveta.

BANSKÁ BYSTRICA. Francúzsky ostrov Korzika nepatrí medzi najobľúbenejšie dovolenkové destinácie Slovákov. A už skoro vôbec, že by si ho našinec vybral za svoju novú vlasť. Pritom ostrov v Stredozemnom mori, iba štyri hodiny vzdialený loďou od talianskeho Livorna patrí medzi najkrajšie. Hlavným lákadlom sú samozrejme morské pláže, no pekné mestečká a hlavne hory sú nezabudnuteľné.

Slováci majú Tatry s najvyšším vrchom Gerlach (2 655 mnm), Korzičania Monte Cinto s 2 706 mnm. Spolu majú okolo päťdesiat štítov nad 2 000 mnm. Dá sa povedať, že práve hory zlákali Emila Hrnčiara na Korziku. Člen Trian B. Bystrica pred niekoľkými rokmi patril medzi slovenskú duatlonovú špičku, keď dvakrát vyhral Slovenský pohár. V zimnom triatlone si pripísal niekoľko dobrých výsledkov na majstrovstvách Európy v drese KZT Donovaly. Rodený Zvolenčan začínal s cyklistikou, cez ktorú sa vlastne dostal k triatlonu a duatlonu. Na Korzike si však vydobyl rešpekt a úctu v horských behoch. Rozhodol o tom rok 2004.

V máji prišiel za bratom, ktorý na ostrove niekoľko rokov pracoval. ,,Dávnejšie som túžil ísť do sveta. Ani nie zarábať, skôr niečo vidieť. Na Slovensku som pracoval v pekárni, lenže tam som si veľa nezarobil. Keď ma zavolal brat, neváhal som. Vybavil mi robotu v karosárskej dielni a v pekárni som povedal, že idem na dovolenku. Prišiel som na skusy na mesiac, vrátil sa domov vybaviť výpoveď v zamestnaní, rozlúčil som sa s rodičmi v Očovej a definitívne sa presťahoval na Korziku," vysvetlil Emil Hrnčiar ako sa zaradil medzi 200 tisíc Korzičanov.

Najskôr osedlal starý bicykel

Prvé zoznámenia s ostrovom absolvoval na starom horskom bicykli, na ktorom dodnes jazdí do roboty. Každý deň dvakrát tam a naspäť. Francúzi pracujú sedem hodín denne, Korzičania majú dvojhodinovú pauzu na obed a Emil sa vždy ide najesť domov. Býva v bungalowe v kempingu s výhľadom na more. Na pláž však veľmi nechodí. ,,Tam je teplo," vyhlásil na svojej terase v tieni borovíc. ,,Na začiatku som chcel všetko vidieť a najazdil som veľa kilometrov. Potom ma to prešlo a dva roky som nešportoval. Naopak mal som zlú životosprávu a s bratom a kamarátom som len tak posedávali pri pive," dodal dnes 41-ročný Hrnčiar.

Až v roku 2006 mu zo Slovenska doviezol brat cestný bicykel a znovu začal s tréningom. Hory mal vždy rád, len pri duatlone a triatlone mu veľa času na turistiku neostávalo. Na Korzike má víkendy voľné a pri jednej z túr objavil plagát s pozvánkou na horský beh. ,,Nevedel som o čo vlastne ide. Veď som ani poriadne nevedel po francúzsky. Povedal som si však, že to skúsim. S bratom sme sadli do jeho auta a išli sme. Predtým som trénoval len šesť týždňov a skončil som štvrtý. Do konca roku som absolvoval ešte dva horské maratóny, raz som skončil tretí a chytilo ma to. V zime som už trénoval naplno. Medzitým ma oslovila predsedníčka klubu I Filanci z Bastie a stal som sa jeho členom. Napriek rečovej bariére sme sa dohodli celkom rýchlo. Vybavili mi lecenciu a v roku 2007 som absolvoval všetkých sedem kôl Korzického pohára v horských maratónoch plus ďalších osem pretekov."

emil3web.jpg

Prvý horský maratón

Dĺžky korzických behov sa pohybujú od 21 do 70 km. Hrnčiarov prvý beh A Furmicula v roku 2006 meral 21 km s prevýšením 3 600 metrov. Pred štyrmi rokmi skončil štvrtý, o rok tretí, v roku 2008 dobehol druhý, v tomto roku si už pripísal víťazstvo. ,,Štart je vo výške 365 mnm a beží sa vlastne rovno na vrch Furmicula vo výške 1 981 mnm. Potom druhou dolinou späť do ciela v Catastaghju. Na štarte bol vyše 30 stupňov v tieni, jedine na Furmicule nás osviežil vietor. Víťazstvo ma samozrejme potešilo," povedal po dobehu Hrnčiar.

Nebolo to jeho prvé víťazstvo na ostrove, ale Furmicula, keďže bola prvá na Korzike, má inú príchuť. V celkovom hodnotení Korzického pohára skončil dvakrát tretí, raz druhý, v tomto roku má veľkú šancu na konečné víťazstvo. Po štyroch pretekoch je na čele. Okrem toho má iný veľký cieľ. V novembri cestuje do Nepálu na viac etapové preteky. Organizuje ich domáci Dawa šerpa a merajú vyše 300 km, ktoré sú rozdelené do pätnástich etáp. Plusové prevýšenie je vyše 20 tisíc metrov. ,,Letíme z Paríža, letenku mi preplatí klub, ostané náklady si hradím sám. Veľmi som túžil ísť na toto podujatie a teším sa. Bude to niečo nové, keď sa dostaneme aj do výšky 5 000 mnm. Dawa šerpu som porazil vo Francúzsku v pretekoch na 50 km, ale v jeho domácom prostredí to bude iné. Strach nemám, hory mám rád a rešpektujem ich. Chcem to však skúsiť a som už teraz nažhavený. Nikdy som nebol v Nepále a o to viac ma to láka."

Budúci rok má v pláne prebehnúť horský ultramaratón okolo Mt. Blancu, ktorý meria 160 km. Vlani ho absolvoval Igor Buček, ktorý mu môže poskytnúť veľmi cenné rady.

Gratulovali mu aj majstri sveta

Na rozdiel od iných krajín, na Korzike sa peniaze za víťazstvo v horských maratónoch nedávajú. Iba vecné dary, ktoré však bežcom stoja za to. Za víťazstvo na Furmicule dostal Emil hodiny s niekoľkými funkciami. ,,Všetci sme amatéri, aj keď úroveň korzických bežcov je vysoká. Prišli sem borci z kontinentu a skončil za nami. Napríklad bývalá svetová cyklistická jednotka Laurent Jalabert, ktorá potom presedlala na triatlon skončila v poli porazených. Aj majster sveta z roku 2009 v horskom behu Thomas Lorvashon tu dostal pred tromi rokmi od mňa pätnásť minút," pochválil sa Hrnčiar.

Korzickí bežci majú však lepší tréning. Pre porovnanie priemerná rýchlosť korzických behov je 7,2, kým na kontinente okolo 10 km/h, čo svedčí o tom, kde sú naročnejšiše profily tratí. Na slovenskom Nonstopu behu Nízkymi Tatrami drží traťový rekord Igor Buček časom 4:08 na 49 km. Hrnčiar ho zabehol pred desiatimi rokmi za 4:59 a vtedy mal toho dosť. ,,Hľadám možnosť ako si to vyskúšať ešte raz, rozprával som sa o tom aj s členmi nášho klubu I Filanci, zatiaľ nám to nevyšlo."

Emil Hrnčiar býva síce pri mori, ale o dovolenke má iné predstavy ako ležať na piesku a opaľovať sa. Hory sú jeho láskou a tak ho to tiahne tam. Vlani na pretekoch vyhral lístok na trajekt do Nice a išiel do Álp aj s bicyklom v kufri auta. Počas dvoch týždňov si postupne prešiel najvýznamnejšie stúpania slávnej Tour de France. V tomto roku pre zmenu vyhral cestu trajektom do Marseille a znovu pôjde po stopách najslávnejších cyklistických pretekov na svete v Pyrenejách. Výzvou je hlavne 2 110 metrov vysoký Col du Tourmalet, na ktorom sa minulý týždeň rozhodovalo o celkovom víťazovi Tour.

Ostáva Korzičanom

Pre turistov je najväčším lákadlom na Korzike trasa GR 20. Vedie po hrebeni od severu ostrova na juh a meria 190 km. Základná trasa je rozdelená do šestnástich etáp, ktoré vedú väčšinou vo výškach okolo 2000 mnm. Našli sa aj takí, ktorí ju absolvovali na jeden záťah. ,,Ešte som ju celú neprešiel, len niekoľko etáp, ale raz ju chcem zdvádnuť. Veď aký by som to bol Korzičan, keby som neprešiel mýtickú trasu."

Každé gesto, mimika tváre hovoria, že Emil si našiel na Korzike nový domov. Na slovenské pomery si zarobí v karosárskej dielni dosť peňazí, aby sa mohol venovať svojmu koníčku. ,,Momentálne som tu spokojný, v pohode a nechystám sa domov. Možno sa o niekoľko rokov vrátim na Slovensko. Tu som si však našiel športovú rodinu, s ktorou sa stretávam celý rok a to je dôležité. Ľudia ma majú radi a chcem tu ostať. Aj behať, kým budem vládať a zdravie mi vydrží," dodal Emil Hrnčiar s rozžiarenými očami na terase svojho bungalowu s výhľadom na more. Človek by mu aj závidel, keby to nebolo neslušné.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri?
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  5. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  6. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  7. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  9. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  10. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  1. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  2. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Lídri farmárov? Jeden je spájaný so zločinom. A druhý?
  5. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  6. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  7. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  8. Tatranská mliekareň prosperuje aj vďaka spolupráci s Tescom
  9. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  10. Noerr advised on WebSupport deal
  1. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 15 147
  2. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 13 301
  3. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 10 303
  4. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 9 143
  5. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 7 659
  6. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 400
  7. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 944
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 4 739
  9. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie 3 779
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 3 633

Hlavné správy z MY Bystrica

Vlhová zabojuje o ďalšie pódiové umiestnenie. Spoznala svoju súperku

O víťazstvo budú bojovať najlepšie pretekárky.

Petra Vlhová sa raduje zo zisku bronzu v slalome na MS v alpskom lyžovaní 2019.

V lesníckom skanzene pripravili zimné pozorovanie hviezd

Pozorovanie hviezd priamo v nedotknutej prírode Lesníckeho skanzenu vo Vydrovskej doline môžu zažiť návštevníci zimného Astrovlaku.

Hviezdne jasle LH95 v galaxii Veľký Magelanov mrak.

Nápad z Povrazníka: Autobusovú zastávku chcú vybudovať podľa koloritu starých stavieb

Zďaleka sa to netýka iba jej vzhľadu. Aj materiál na jej stavbu má byť zo starých, polorozpadnutých budov.

Návrh zastávky.

Prezidentskí kandidáti vyrazili vlakom, aby spolu diskutovali

Diskusia prezidentských kandidátov vo vlaku.

Horehronci zmenili názov na Regionálne združenie mesta a obcí Horehronia

Jedným z výsledkov nedávneho prvého tohtoročného snemu Regionálneho združenia miest a obcí Horehronia a Stredného rudohoria je i zmena názvu, na ktorom sa uzniesli primátor Brezna

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Vybrali SME

Už ste čítali?