Po dobudovaní infraštruktúry môže mať toto spojenie medzinárodný význam.
BANSKÁ BYSTRICA. Snaha prepojiť „medenú" Banskú Bystricu a „zlatú" Kremnicu najkratšou trasou cez Skalku smerom na Králiky či Tajov nie je novinkou. Cestu cez Görgeyho tunel využívali naši predkovia už v stredoveku na prepravu drahých kovov z hút v Tajove a Banskej Bystrici do kremnickej mincovne.
V súčasnosti toto prepojenie funguje na báze turizmu a do budúcnosti má veľkú perspektívu predovšetkým pre existujúce lyžiarske a turistické strediská.
Hovorca Banskobystrického samosprávneho kraja Peter Hajnala povedal, že územnoplánovacia dokumentácia rieši túto problematiku ako súčasť horského cestovného ruchu. Dobudovanie stredísk cestovného ruchu bude mať medzinárodný význam.
Okrem prepojenia Kremnice, Skalky a Králik sa počíta s podobným rozvojom v oblasti Chopok, juh - Krupová - Tále, či Šachtičky - Špania Dolina - Selce. Európskym unikátom by sa po prepojení stala komplexná sieť bežeckých tratí, rovnako prístupná z bystrickej i kremnickej strany.
Autostráda našťastie neprešla
Za socializmu sa dokonca uvažovalo s budovaním autostrády medzi oboma mestami cez horský hrebeň, tento megalomanský projekt našťastie neprešiel. Hoci dnešné cestné spojenie cez Žiar a Zvolen je pridlhé a horský hrebeň by ho skrátil o polovicu, vzali sa v tom čase do úvahy predovšetkým negatívne dopady na prírody. S iným ako turistickým prepojením sa nepočíta ani v budúcnosti.
Tibor Ferenčík, dlhoročný chatár na Skalke je presvedčený, že kvalitnejšiu infraštruktúru v dotknutých strediskách si žiada doba: „Už od stredoveku chodili obyvatelia z kremnickej strany na púte do Starých Hôr tadiaľto, lebo je to najkratšia spojnica. Dnes sa na Skalke rovnako stretávajú turisti z bystrickej a kremnickej strany, takže to má veľkú perspektívu," povedal.
Podľa neho je dôležité, aby sa dokázali v budúcnosti dohodnúť aj majitelia stredísk na jednotných lístkoch a skipasoch, čo je v súčasnosti problémom.
„V talianskych strediskách sú takéto prepojenia úplnou samozrejmosťou a na prvom mieste sú vždy turisti. Bohužiaľ, u nás to nebýva pravidlom," povedal.
Tunel slúži dodnes
Obe strany by nemali byť v budúcnosti prepojené iba systémom lanoviek, ale tiež bežeckými traťami. Už dnes sú zimné bežecké trate považované za najkvalitnejšie na Slovensku.
Najviac využívanými spojnicami z bystrickej strany sú Králiky a Tajov. Smerom k Tajovu vedie popod horský masív aj vyhľadávaný Görgeiho tunel, ktorý dala v 14. storočí vybudovať thurzovsko - fuggerovská spoločnosť.
Tunel dostal neskôr meno po uhorskom povstaleckom generálovi, ktorý cez tunel v roku 1849 ustupoval pred rakúskym cisárskym vojskom. Počas SNP tadiaľto prevážali partizáni aj zlatý poklad z kremnickej mincovne do národnej banky v Banskej Bystrici.
V roku 1955 tunel poškodil zosuv, jeho torzo obnovil v 80. rokoch Klub slovenských turistov. S využitím atraktívneho tunela pre turistiku sa počíta aj v budúcnosti.