Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Prepojenie Bystrice a Kremnice by pomohlo najmä lyžiarskym strediskám

Územný plán VÚC počíta s turistickým prepojením banskobystrickej a kremnickej strany.

Historický tunel medzi Skalkou a Tajovom využívajú turisti dodnes. V stredoveku ho využívali na prevážanie zlata z Kremnice do Banskej Bystrice, pred pár rokmi ho obnovil Klub slovenských turistovHistorický tunel medzi Skalkou a Tajovom využívajú turisti dodnes. V stredoveku ho využívali na prevážanie zlata z Kremnice do Banskej Bystrice, pred pár rokmi ho obnovil Klub slovenských turistov (Zdroj: KVETA FAJČÍKOVÁ)

Po dobudovaní infraštruktúry môže mať toto spojenie medzinárodný význam.

BANSKÁ BYSTRICA. Snaha prepojiť „medenú" Banskú Bystricu a „zlatú" Kremnicu najkratšou trasou cez Skalku smerom na Králiky či Tajov nie je novinkou. Cestu cez Görgeyho tunel využívali naši predkovia už v stredoveku na prepravu drahých kovov z hút v Tajove a Banskej Bystrici do kremnickej mincovne.

V súčasnosti toto prepojenie funguje na báze turizmu a do budúcnosti má veľkú perspektívu predovšetkým pre existujúce lyžiarske a turistické strediská.

Skryť Vypnúť reklamu

Hovorca Banskobystrického samosprávneho kraja Peter Hajnala povedal, že územnoplánovacia dokumentácia rieši túto problematiku ako súčasť horského cestovného ruchu. Dobudovanie stredísk cestovného ruchu bude mať medzinárodný význam.

Okrem prepojenia Kremnice, Skalky a Králik sa počíta s podobným rozvojom v oblasti Chopok, juh - Krupová - Tále, či Šachtičky - Špania Dolina - Selce. Európskym unikátom by sa po prepojení stala komplexná sieť bežeckých tratí, rovnako prístupná z bystrickej i kremnickej strany.

Autostráda našťastie neprešla

Za socializmu sa dokonca uvažovalo s budovaním autostrády medzi oboma mestami cez horský hrebeň, tento megalomanský projekt našťastie neprešiel. Hoci dnešné cestné spojenie cez Žiar a Zvolen je pridlhé a horský hrebeň by ho skrátil o polovicu, vzali sa v tom čase do úvahy predovšetkým negatívne dopady na prírody. S iným ako turistickým prepojením sa nepočíta ani v budúcnosti.

Skryť Vypnúť reklamu

Tibor Ferenčík, dlhoročný chatár na Skalke je presvedčený, že kvalitnejšiu infraštruktúru v dotknutých strediskách si žiada doba: „Už od stredoveku chodili obyvatelia z kremnickej strany na púte do Starých Hôr tadiaľto, lebo je to najkratšia spojnica. Dnes sa na Skalke rovnako stretávajú turisti z bystrickej a kremnickej strany, takže to má veľkú perspektívu," povedal.

Podľa neho je dôležité, aby sa dokázali v budúcnosti dohodnúť aj majitelia stredísk na jednotných lístkoch a skipasoch, čo je v súčasnosti problémom.

„V talianskych strediskách sú takéto prepojenia úplnou samozrejmosťou a na prvom mieste sú vždy turisti. Bohužiaľ, u nás to nebýva pravidlom," povedal.

Tunel slúži dodnes

Obe strany by nemali byť v budúcnosti prepojené iba systémom lanoviek, ale tiež bežeckými traťami. Už dnes sú zimné bežecké trate považované za najkvalitnejšie na Slovensku.

Skryť Vypnúť reklamu

Najviac využívanými spojnicami z bystrickej strany sú Králiky a Tajov. Smerom k Tajovu vedie popod horský masív aj vyhľadávaný Görgeiho tunel, ktorý dala v 14. storočí vybudovať thurzovsko - fuggerovská spoločnosť.

Tunel dostal neskôr meno po uhorskom povstaleckom generálovi, ktorý cez tunel v roku 1849 ustupoval pred rakúskym cisárskym vojskom. Počas SNP tadiaľto prevážali partizáni aj zlatý poklad z kremnickej mincovne do národnej banky v Banskej Bystrici.

V roku 1955 tunel poškodil zosuv, jeho torzo obnovil v 80. rokoch Klub slovenských turistov. S využitím atraktívneho tunela pre turistiku sa počíta aj v budúcnosti.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  7. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  8. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  9. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 32 158
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 30 359
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 212
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 195
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 591
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 529
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 503
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 730
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 426
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 831
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Zvážnica z Králik na Skalku je rozbitá, pri zjazdoch hrozia nepríjemné úrazy.

Nahnevaní bežkári sa už obrátili listom aj na vedenie obce Králiky, aby začalo konať.

2 h
Preteky zrušili pre silný vietor a sneženie.

Výstrahu pre okresy Banská Bystrica a Brezno zvýšil Slovenský hydrometeorologický ústav na druhý stupeň.

4 h
Ilustračné foto.

Na Slovensku prebieha celoplošné skríningové testovanie na koronavírus. Pozrite si zoznam odberných miest v Brezne.

4 h

Správa Národného parku Nízke Tatry sa obrátila na návštevníkov prírody s výzvou.

17 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Tragédiu vyšetruje polícia.

20. jan

Už teraz je neskoro, vie tréner Nitry po vyhorení so Šamorínom.

24 h

Ľad si zmýlili s cestou. Mementom pre všetkých by mali byť tragédie, ktoré sa na Oravskej priehrade stali, no zdá sa, že ľudia sú nepoučiteľní.

19. jan

Zoznam miest pribežne dopĺňame.

20. jan

Už ste čítali?