Pondelok, 19. október, 2020 | Meniny má KristiánKrížovkyKrížovky

Prepojenie Bystrice a Kremnice by pomohlo najmä lyžiarskym strediskám

Územný plán VÚC počíta s turistickým prepojením banskobystrickej a kremnickej strany.

Historický tunel medzi Skalkou a Tajovom využívajú turisti dodnes. V stredoveku ho využívali na prevážanie zlata z Kremnice do Banskej Bystrice, pred pár rokmi ho obnovil Klub slovenských turistovHistorický tunel medzi Skalkou a Tajovom využívajú turisti dodnes. V stredoveku ho využívali na prevážanie zlata z Kremnice do Banskej Bystrice, pred pár rokmi ho obnovil Klub slovenských turistov (Zdroj: KVETA FAJČÍKOVÁ)

Po dobudovaní infraštruktúry môže mať toto spojenie medzinárodný význam.

BANSKÁ BYSTRICA. Snaha prepojiť „medenú" Banskú Bystricu a „zlatú" Kremnicu najkratšou trasou cez Skalku smerom na Králiky či Tajov nie je novinkou. Cestu cez Görgeyho tunel využívali naši predkovia už v stredoveku na prepravu drahých kovov z hút v Tajove a Banskej Bystrici do kremnickej mincovne.

V súčasnosti toto prepojenie funguje na báze turizmu a do budúcnosti má veľkú perspektívu predovšetkým pre existujúce lyžiarske a turistické strediská.

Skryť Vypnúť reklamu

Hovorca Banskobystrického samosprávneho kraja Peter Hajnala povedal, že územnoplánovacia dokumentácia rieši túto problematiku ako súčasť horského cestovného ruchu. Dobudovanie stredísk cestovného ruchu bude mať medzinárodný význam.

Okrem prepojenia Kremnice, Skalky a Králik sa počíta s podobným rozvojom v oblasti Chopok, juh - Krupová - Tále, či Šachtičky - Špania Dolina - Selce. Európskym unikátom by sa po prepojení stala komplexná sieť bežeckých tratí, rovnako prístupná z bystrickej i kremnickej strany.

Autostráda našťastie neprešla

Za socializmu sa dokonca uvažovalo s budovaním autostrády medzi oboma mestami cez horský hrebeň, tento megalomanský projekt našťastie neprešiel. Hoci dnešné cestné spojenie cez Žiar a Zvolen je pridlhé a horský hrebeň by ho skrátil o polovicu, vzali sa v tom čase do úvahy predovšetkým negatívne dopady na prírody. S iným ako turistickým prepojením sa nepočíta ani v budúcnosti.

Skryť Vypnúť reklamu

Tibor Ferenčík, dlhoročný chatár na Skalke je presvedčený, že kvalitnejšiu infraštruktúru v dotknutých strediskách si žiada doba: „Už od stredoveku chodili obyvatelia z kremnickej strany na púte do Starých Hôr tadiaľto, lebo je to najkratšia spojnica. Dnes sa na Skalke rovnako stretávajú turisti z bystrickej a kremnickej strany, takže to má veľkú perspektívu," povedal.

Podľa neho je dôležité, aby sa dokázali v budúcnosti dohodnúť aj majitelia stredísk na jednotných lístkoch a skipasoch, čo je v súčasnosti problémom.

„V talianskych strediskách sú takéto prepojenia úplnou samozrejmosťou a na prvom mieste sú vždy turisti. Bohužiaľ, u nás to nebýva pravidlom," povedal.

Tunel slúži dodnes

Obe strany by nemali byť v budúcnosti prepojené iba systémom lanoviek, ale tiež bežeckými traťami. Už dnes sú zimné bežecké trate považované za najkvalitnejšie na Slovensku.

Skryť Vypnúť reklamu

Najviac využívanými spojnicami z bystrickej strany sú Králiky a Tajov. Smerom k Tajovu vedie popod horský masív aj vyhľadávaný Görgeiho tunel, ktorý dala v 14. storočí vybudovať thurzovsko - fuggerovská spoločnosť.

Tunel dostal neskôr meno po uhorskom povstaleckom generálovi, ktorý cez tunel v roku 1849 ustupoval pred rakúskym cisárskym vojskom. Počas SNP tadiaľto prevážali partizáni aj zlatý poklad z kremnickej mincovne do národnej banky v Banskej Bystrici.

V roku 1955 tunel poškodil zosuv, jeho torzo obnovil v 80. rokoch Klub slovenských turistov. S využitím atraktívneho tunela pre turistiku sa počíta aj v budúcnosti.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Čím môže Slovensko pomôcť vo svete? Ukážkovou nemocnicou
  2. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  3. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  5. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  6. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  8. Záujem o akcie Pilulky prekonal naše očakávania
  9. Prieskum: Prázdnu peňaženku už zažilo sedem z desiatich Slovákov
  10. Stretne sa minister, bankár a analytik. Zhodnú sa na niečom?
  1. Úpravy automobilov pre ZŤP
  2. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  3. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  4. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  6. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  7. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  8. Tovar vám vynesú na miesto, ktoré ukážete prstom
  9. Slováci sú pri výbere investičných produktov čoraz náročnejší
  10. Humenčanov čakajú extra zľavy
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 27 278
  2. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 23 159
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 17 209
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 14 044
  5. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 311
  6. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 10 055
  7. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 208
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 9 061
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 941
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 758
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Útočník Šimun sa vrátil pod Urpín

Odchovanec topoľčianskeho hokeja sa dohodol na zmluve do konca sezóny 2020/2021.

Eduard Šimun ešte v michalovskom drese.

Zatvorených škôl je stále viac, tu je prehľad

Úplne zatvorená je napríklad Základná škola s materskou školou v Medzibrode.

Ilustračné foto.

Plaváreň na Štiavničkách počíta straty, zamestnancov prepúšťať nechcú

V období od marca do júna júna 2020 vykázala plaváreň z dôvodu zatvorenia prevádzky prepad tržieb zo vstupov a prenájmu plaveckých dráh vo výške 193 748 eur bez DPH v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka.

Nerentabilný ranný spoj do Bujakova rušia

Mesto po dohode so SAD Zvolen od decembra ruší ranný spoj MHD na linke Brezno železničná stanica – Bujakovo s odchodom o 7.15 zo železničnej stanice a späť o 7.25 z Bujakova. Dôvodom je jeho nevyužiteľnosť a nerentabilnosť.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V Nitre pribudli hospitalizovaní aj mŕtvi. Ohniská na Borovej stráži polícia

Viac ako dve tretiny reprofilizovaných lôžok pre COVID pacientov sú obsadené. Vytvoria ďalšie.

Veľké testovanie Slovákov začne na budúci víkend na Orave

Testovanie bude bezplatné, ale zatiaľ nie je rozhodnuté, či bude povinné alebo dobrovoľné.

Nedeľný rekord. V Trenčianskom kraji pribudlo 104 pozitívne testovaných

Laboratóriá na Slovensku otestovali 5 025 vzoriek, celkový počet pozitívnych bol 860.

Najviac nakazených pribudlo v Košiciach a v okrese Čadca

Nedeľňajší rekord sa vyšplhal na číslo 860.

Už ste čítali?