BREZNO. Dušan Švantner, v tom čase štátny tajomník ministerstva dopravy pre náš týždenník povedal, že základný kameň I. etapy, v úseku Banisko-Baldovský most za 700 miliónov korún slávnostne položia v novembri 2010.
„Neprichádza do úvahy. Pán poslanec Švantner nezabezpečil peniaze na majetkoprávne vysporiadanie s vlastníkmi pozemkov a nehnuteľností ktoré budú súčasťou stavby," zdôvodnil Juraj Valent, námestník pre investičnú prípravu Slovenskej správy ciest Banská Bystrica. Pritom podľa uznesenie vlády č. 103 /2008 výstavba sa mala začať najneskôr do 31.decembra 2009.
Druhá šanca pre prvú etapu
Na rokovaní 26.júla zástupcovia investora informovali majiteľov nehnuteľností, čo treba asanovať, ktoré pozemky sú určené na trvalý, alebo na dočasný záber. Spoločnosť HHP projekt s.r.o. Brno, organizačná zložka Slovensko v týchto dňoch pripravuje a postupne rozposiela vlastníkom dotknutých nehnuteľností návrhy zmlúv o budúcich zmluvách. Sú podmienkou pre vydanie stavebného povolenia. Do roku 2013 je totiž stále možnosť uchádzať sa o čerpanie prostriedkov z fondov EÚ pre stavbu I/66 Brezno-obchvat, trasa od Baniska po Baldovský most. Ide o úsek, ktorý odľahčí centrálnu časť mesta od frekventovanej kamiónovej dopravy smermi Čierny Balog, Tisovec a na Horehronie.
Námestie je „zabité" dopravou a smogom
Podľa oficiálnej štatistiky z roku 2008, svetelnou križovatkou pri hoteli Ďumbier prejde za dvadsaťštyri hodín l4 tisíc 300 áut. Prognóza predpokladá, že ich počet do roku 2015 stúpne o 30 percet. „Obchvat by celkovo vylúčil z mesta 40 až 45 percent súčasnej dopravnej záťaže. Ak k výstavbe nedôjde, situácia sa bude len zhoršovať. Momentálne sa snažíme riešiť aspoň prehustenú Švermovu a ulicu ČSA jednosmerkou pre osobné vozidlá s prepojením na Malinovského ulicu," naznačil Ján Gréner, vedúci odboru rozvoja mesta, životného prostredia a stavebného poriadku MsÚ Brezno.
Podľa niektorých vlastníkov dotknutých pozemkov a nehnuteľností, zmluvy o budúcich zmluvách vyhovujú len investorovi. Dožadujú sa priamo kúpnych zmlúv.
„Naťahuje sa to roky, a v stále nevieme na čom sme. Plánovali sme že rozšírime dielne, museli sme to vzdať. Osobne trvám na náhradných priestoroch. Nechcem za svoj majetok peniaze, ale rovnocenný pozemok a na ňom náhradný objekt. Taký istý ako som postavil, ani o tehlu navyše," povedal napríklad Vladimír Giertl, majiteľ na Mostárenskej ulici.