BANSKÁ BYSTRICA. Predstavenie autorského tímu Viery Dubačovej ako režisérky a herečky a Jara Viňarského, tanečníka a choreografa, možno smelo nazvať divadlom jedného herca a jedného tanečníka, ktorých role sú vzájomne prepletené a počas celého deja sú obaja hercami i tanečníkmi. Ak by sa podľa názvu zdalo, že ide o výsledok umeleckej tvorby na motívy literárnej predlohy poľského dramatika Ingmara Villquista Helverova noc, verne kopírujúce predlohu, treba povedať, že tomu tak nie je.
Zo samotnej predlohy autori činoherno-tanečného predstavenia prevzali len esenciu, či atmosféru, ale aj mená hlavných hrdinov - postihnutého Helvera a jeho adoptívnej matky Karly. Obaja, bojujúci s podmienkami, v ktorých sa nachádzajú a ktoré jednoducho a veľmi pôsobivo vytvára scéna výtvarníka Dušana Krnáča, sa chtiac či nechtiac ocitajú v oklieštení, v stiesnenom priestore.
Metaforické obrazy a alegória na všetko a všetkých, ktorí sú iní, prinášajú zamyslenie nad
FOTO: FRANTIŠEK KOLÁŘ
tým, kedy jeden človek preberá moc nad druhým a ako to zákonite vedie k deštrukcii. Predstavenie Helver a tí ostatní je skromné na text, či hovorené slovo, no o to viac priestoru ponecháva výrazovým prostriedkom tela a dopĺňa ich videoprojekciou. Viera Dubačová ako Karla pripravená splniť akékoľvek prianie svojho dieťaťa a Jaro Viňarský ako Helver postupne si uvedomujúci svoju moc a meniaci sa v tyrana, podali aj fyzicky obdivuhodný a presvedčivý výkon. Ich dielo nesie v sebe silný emocionálny náboj, ale aj aktuálny odkaz pre súčasnosť.