Pondelok, 12. apríl, 2021 | Meniny má EsteraKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 16:14

Vodič autobusu z Polomky chce dokázať svoju nevinu

Prokurátor viní vodiča autobusu, ktorému hrozí väzenie na štyri až desať rokov.

Vodič autobusu Ján Minarovič.Vodič autobusu Ján Minarovič. (Zdroj: SME - JÁN KROŠLÁK)

Pri zrážke autobusu s vlakom v Polomke zahynulo 12 lyžiarov z Bánoviec nad Bebravou a viac ako dvadsať ich kolegov a priateľov bolo zranených. Vodič autobusu, ktorý vošiel na železničné priecestie, dokazuje súdu a priateľom, že tragédiu nezavinil.

Agentúrne spravodajstvo sme nahradili autorským článkom denníka SME

POLOMKA. Mená obetí, výpočet ich smrteľných zranení, mesiace práceneschopnosti tých, ktorí mali šťastie a prežili s ťažkými zraneniami a vzlyky pozostalých v súdnej sieni.

Takto sa v piatok začal po vyše jeden a pol roku súdny proces s Jánom Minarovičom, vodičom autobusu, ktorý havaroval koncom februára minulého roku v Polomke. Po náraze vlaku, ktorý zošrotoval autobus plný lyžiarov z Bánoviec nad Bebravou, zahynulo 12 ľudí a viac ako 20 bolo zranených.

Vodič sa bráni

„Som nevinný," vyhlásil Minarovič. „Nemal som nikdy dopravnú nehodu a prešiel som všetky štáty v Európe. Profesionálny šofér sa nemôže pred priecestím nepresvedčiť, že nejde vlak," dodal a pozostalí obetí v súdnej sieni nespokojne zašumeli. „V priebehu pojednávania dokážeme, že nehodu nezavinil obžalovaný," zdôraznil jeho obhajca.

Pozostalí po obetiach polomskej tragédie sú nahnevaní „Sú takmer dva roky po tragédii, pri ktorej sme prišli o najbližších a ešte stále nespávame. S myšlienkou na to, čo sa stalo zaspávame, aj sa budíme. Vinník si užíva život na slobode a spokojne chodí na dovolenky," povedal Dušan Slížik, ktorý prišiel pri nehode o brata a jeho manželku.

Minarovič rozprával o tragédii pomaly, evidentne poučený obhajcom, ako má vypovedať.

„Pred priecestím som sa pozrel doľava, potom doprava a tiež pred seba. Vlak som nevidel, ani nepočul," hovoril o čase krátko pred zrážkou s motorovým vlakom vodič.

Pridal plyn, nemal zaradenú rýchlosť

Autobus plný lyžiarov z Bánoviec nad Bebravou zastal na priecestí. Vodič pridal plyn. Až vtedy zistil, že nemá zaradenú rýchlosť.

„Keď som chcel zaradiť rýchlosť, začul som trúbenie. Pozrel som sa a videl som blížiaci sa vlak. Inštinktívne som pridal plyn, zaradil som rýchlosť a pohol som sa. Bolo to asi sekundu dve. Prišiel náraz a vyletel som zo sedačky. Vyšiel som cez predné okno. Vlak bol prednou časťou na autobuse. Začal som pomáhať vyťahovať ranených."

Autobus plný lyžiarov z Bánoviec nad Bebravou smeroval koncom februára minulého roku do lyžiarskeho strediska Bučník v Polomke. Takmer 40 ľudí bolo už takmer v cieli cesty, keď do nich narazil na neoznačenom železničnom priecestí vlak.

Pokrútené kusy plechu, zadné kolesá vo vzduchu a predok vlaku priamo vo vnútri na sedačkách autobusu. Niekoľko desiatok ton vážiaci kolos rútiaci sa takmer 70-kilometrovou rýchlosťou, nemohol zabrzdiť a narazil priamo do stredu autobusu stojaceho na priecestí. Vlak tlačil jeho zvyšky viac ako 20 metrov. Priestor pre rušňovodiča sa stal súčasťou autobusu.

Výpoveď vlakvedúceho

Okrem vodiča autobusu súd vypočul aj vlakvedúceho Miroslava Jančoviča a rušňovodiča Radoslava Vajdu.

Vlakvedúci slúžil na trati medzi Breznom a Červenou skalou iba prvýkrát, pričom pred tým absolvoval zaškoľovaciu jazdu.

Z toho dôvodu si nepamätal ako sa volala vlaková stanica, na ktorej pred tým stáli iba vedel, že noví cestujúci nepristupovali. Preto šiel do zadného stanovišťa, teda miestnosti pre vlakvedúceho, odkiaľ nevidel do priestoru pre cestujúcich.

Na súde v Brezne však vlakvedúci opísal posledné sekundy pred nárazom inak ako pri prvej výpovedi 22 . apríla 2009. Vtedy uviedol, že počul opakované výstražné trúbenie vlaku a po ňom nasledoval náraz. Dnes pred súdom tvrdil, že cítil prudké brzdenie a potom náraz.

„Vtedy som chcel na všetko zabudnúť a teraz sa mi to pomaly v hlave vynára, počul som trúbenie, cítil silné brzdenie a náraz", vysvetlil rozdiel medzi výpoveďami Jančovič. Vlakvedúci tiež opísal, že niekoľkonásobné zatrúbenie mu prišlo čudné, z rušňovodičom sa nerozprával lebo bol na inom konci vlaku.

Podobne ako vlakvedúci ani rušňovodič nepovažoval nechránené priecestie napriek lyžiarskemu stredisku za frekventované.

„V našom popise je to účelová komunikácia, pre potreby poľnohospodárov a lesníkov", povedal o priecestí rušňovodič Vajda.

Z pohľadu vyriešenia celého prípadu tragédie v Polomke bude zrejme rozhodujúci opis toho čo sa dialo vo vlaku tesne pred nehodou. Rušňovodič si nepamätá koľkokrát trúbil.

Najskôr vypovedal, že videl prichádzať k priecestiu modrý autobus a keď zistil, že vchádza na priecestie začal trúbiť a následne zatiahol núdzovú rýchlobrzdu. Potom však povedal, že trúbil ako vždy podľa predpisov pri prvom výstražnom kolíku, ktorý je na mieste z ktorého na priecestie ešte nevidieť.

Rovnako si rušňovodič nepamätal počet zatrúbení a ich poradie vo vzťahu k zatiahnutiu rýchlobrzdy. Vie to, že keď videl neodvratnosť zrážky hodil sa na zem aby si zachránil život.

polka2.jpg

Trosky boli všade

Hasič Oto Hudec z Banskej Bystrice takú tragédiu, ako bola polomská, ešte nevidel. Po niekoľkohodinovom zásahu v Polomke skončil aj so štyrmi kolegami v rukách psychológov. Dodnes na to nešťastie nemôže zabudnúť. Snažil sa o profesionálny prístup, ale o tom, čo sa stalo, hovoril tak, ako keby sa mu to odohrávalo pred očami práve teraz.

„Bolo to strašné. Trosky boli úplne všade. Vyzeralo to, ako keby vybuchol granát. Vedeli sme, že tam už nemôže byť nikto živý. Zodvihli sme vrak a postupne sme vynášali mŕtvych ľudí. Keď bol autobus prázdny, vracali sme sa pre zvyšky tiel. Zasahujem veľa rokov, ale toľko nešťastia som ešte nevidel," hovorí Oto Hudec.

Jozef Jankovič sedel v deň havárie pred ordináciou. „Čo sa stalo? Stratili sme polovicu najlepších priateľov," smutne krútil hlavou.

Ani viac ako rok a pol po tragédii verejnosť nevie, čo sa v osudný okamih na železničnom priecestí stalo. Vodič autobusu Ján Minarovič tvrdí, že sa snažil zaradiť rýchlostný stupeň. Niektorí Bánovčania hovoria, že sa rozprával a nevenoval sa jazde.

O vine, či nevine Jána Minaroviča rozhodne brezniansky okresný súd. Vodič môže dostať trest do desať rokov.

Archívne video

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  2. Vlastný zlatý poklad môže byť dobrou ochranou pred infláciou
  3. Prešovská spoločnosť MAXECO sa presadila na medzinárodnom trhu
  4. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  5. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať
  6. Nové medzinárodné príležitosti vo vzdelávaní 2021 – 2027
  7. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19
  8. Novinka, ktorá sa neodmieta: Niké predstavuje Bonus bez limitu
  9. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko
  10. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov?
  1. Prešovská spoločnosť MAXECO sa presadila na medzinárodnom trhu
  2. Helping people with apps and social networks in Kosice
  3. Vlastný zlatý poklad môže byť dobrou ochranou pred infláciou
  4. Virtuálny Suptech workshop o Blockchain technológiách
  5. Ranný rituál plný zdravia pre celú rodinu
  6. Koľko ovocia by ste mali denne zjesť? Máme odpoveď
  7. Wüstenrot poisťovňa dosiahla čistý zisk 1,8 milióna eur
  8. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  9. Skúšanie a monitorovanie technických systémov na FVT
  10. Prekonalo Vaše dieťa COVID-19?
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 30 772
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 27 511
  3. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 23 710
  4. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen? 22 592
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 15 490
  6. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 14 702
  7. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 10 832
  8. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 10 247
  9. Aj sladkosti môžu byť zdravé. Viete, ako ich spoznáte? 8 275
  10. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 7 540
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Ospravedlňujeme sa za dočasnú nedostupnosť archívnych diskusií. Náš diskusný systém vylepšujeme do novej podoby a všetky diskusné vlákna budú dostupné v priebehu nasledujúcich dní.

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

V meste Brezno pribudlo ďalšie kovové srdce, ktoré slúži ako zberná nádoba na plastové vrchnáky. Výnos z nich mesto použije na pomoc ľuďom v núdzi.

9 h

Na vrchu Malý Zvolen sa vážne zranil skialpinista.

9 h

Za frontom k nám začne prúdiť studený, pôvodom arktický vzduch, pričom bude aj veterno a veľmi chladno, ojedinele až rekordne.

14 h
Ilustračná fotka.

V online diskusii MY s Vami šéf futbalového zväzu aj štátny tajomník športovej sekcie!

9. apr

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Posádka Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby (VZZS) zasahovala popoludní v Turzovke.

10. apr

Obyvatelia obce Brehy podali podnet na kontrolné meranie hluku.

7. apr

V treťom stupni varovania však bude od pondelka osem okresov kraja.

7. apr

Žilinčanom bude k dispozícii už len 12 mobilných odberných miest.

11 h

Už ste čítali?