Utorok, 5. júl, 2022 | Meniny má Cyril, Metod

Vodič autobusu z Polomky chce dokázať svoju nevinu

Prokurátor viní vodiča autobusu, ktorému hrozí väzenie na štyri až desať rokov.

Vodič autobusu Ján Minarovič.Vodič autobusu Ján Minarovič. (Zdroj: SME - JÁN KROŠLÁK)

Pri zrážke autobusu s vlakom v Polomke zahynulo 12 lyžiarov z Bánoviec nad Bebravou a viac ako dvadsať ich kolegov a priateľov bolo zranených. Vodič autobusu, ktorý vošiel na železničné priecestie, dokazuje súdu a priateľom, že tragédiu nezavinil.

Agentúrne spravodajstvo sme nahradili autorským článkom denníka SME

POLOMKA. Mená obetí, výpočet ich smrteľných zranení, mesiace práceneschopnosti tých, ktorí mali šťastie a prežili s ťažkými zraneniami a vzlyky pozostalých v súdnej sieni.

Takto sa v piatok začal po vyše jeden a pol roku súdny proces s Jánom Minarovičom, vodičom autobusu, ktorý havaroval koncom februára minulého roku v Polomke. Po náraze vlaku, ktorý zošrotoval autobus plný lyžiarov z Bánoviec nad Bebravou, zahynulo 12 ľudí a viac ako 20 bolo zranených.

Vodič sa bráni

„Som nevinný," vyhlásil Minarovič. „Nemal som nikdy dopravnú nehodu a prešiel som všetky štáty v Európe. Profesionálny šofér sa nemôže pred priecestím nepresvedčiť, že nejde vlak," dodal a pozostalí obetí v súdnej sieni nespokojne zašumeli. „V priebehu pojednávania dokážeme, že nehodu nezavinil obžalovaný," zdôraznil jeho obhajca.

Pozostalí po obetiach polomskej tragédie sú nahnevaní „Sú takmer dva roky po tragédii, pri ktorej sme prišli o najbližších a ešte stále nespávame. S myšlienkou na to, čo sa stalo zaspávame, aj sa budíme. Vinník si užíva život na slobode a spokojne chodí na dovolenky," povedal Dušan Slížik, ktorý prišiel pri nehode o brata a jeho manželku.

Minarovič rozprával o tragédii pomaly, evidentne poučený obhajcom, ako má vypovedať.

„Pred priecestím som sa pozrel doľava, potom doprava a tiež pred seba. Vlak som nevidel, ani nepočul," hovoril o čase krátko pred zrážkou s motorovým vlakom vodič.

Pridal plyn, nemal zaradenú rýchlosť

Autobus plný lyžiarov z Bánoviec nad Bebravou zastal na priecestí. Vodič pridal plyn. Až vtedy zistil, že nemá zaradenú rýchlosť.

„Keď som chcel zaradiť rýchlosť, začul som trúbenie. Pozrel som sa a videl som blížiaci sa vlak. Inštinktívne som pridal plyn, zaradil som rýchlosť a pohol som sa. Bolo to asi sekundu dve. Prišiel náraz a vyletel som zo sedačky. Vyšiel som cez predné okno. Vlak bol prednou časťou na autobuse. Začal som pomáhať vyťahovať ranených."

Autobus plný lyžiarov z Bánoviec nad Bebravou smeroval koncom februára minulého roku do lyžiarskeho strediska Bučník v Polomke. Takmer 40 ľudí bolo už takmer v cieli cesty, keď do nich narazil na neoznačenom železničnom priecestí vlak.

Pokrútené kusy plechu, zadné kolesá vo vzduchu a predok vlaku priamo vo vnútri na sedačkách autobusu. Niekoľko desiatok ton vážiaci kolos rútiaci sa takmer 70-kilometrovou rýchlosťou, nemohol zabrzdiť a narazil priamo do stredu autobusu stojaceho na priecestí. Vlak tlačil jeho zvyšky viac ako 20 metrov. Priestor pre rušňovodiča sa stal súčasťou autobusu.

Výpoveď vlakvedúceho

Okrem vodiča autobusu súd vypočul aj vlakvedúceho Miroslava Jančoviča a rušňovodiča Radoslava Vajdu.

Vlakvedúci slúžil na trati medzi Breznom a Červenou skalou iba prvýkrát, pričom pred tým absolvoval zaškoľovaciu jazdu.

Z toho dôvodu si nepamätal ako sa volala vlaková stanica, na ktorej pred tým stáli iba vedel, že noví cestujúci nepristupovali. Preto šiel do zadného stanovišťa, teda miestnosti pre vlakvedúceho, odkiaľ nevidel do priestoru pre cestujúcich.

Na súde v Brezne však vlakvedúci opísal posledné sekundy pred nárazom inak ako pri prvej výpovedi 22 . apríla 2009. Vtedy uviedol, že počul opakované výstražné trúbenie vlaku a po ňom nasledoval náraz. Dnes pred súdom tvrdil, že cítil prudké brzdenie a potom náraz.

„Vtedy som chcel na všetko zabudnúť a teraz sa mi to pomaly v hlave vynára, počul som trúbenie, cítil silné brzdenie a náraz", vysvetlil rozdiel medzi výpoveďami Jančovič. Vlakvedúci tiež opísal, že niekoľkonásobné zatrúbenie mu prišlo čudné, z rušňovodičom sa nerozprával lebo bol na inom konci vlaku.

Podobne ako vlakvedúci ani rušňovodič nepovažoval nechránené priecestie napriek lyžiarskemu stredisku za frekventované.

„V našom popise je to účelová komunikácia, pre potreby poľnohospodárov a lesníkov", povedal o priecestí rušňovodič Vajda.

Z pohľadu vyriešenia celého prípadu tragédie v Polomke bude zrejme rozhodujúci opis toho čo sa dialo vo vlaku tesne pred nehodou. Rušňovodič si nepamätá koľkokrát trúbil.

Najskôr vypovedal, že videl prichádzať k priecestiu modrý autobus a keď zistil, že vchádza na priecestie začal trúbiť a následne zatiahol núdzovú rýchlobrzdu. Potom však povedal, že trúbil ako vždy podľa predpisov pri prvom výstražnom kolíku, ktorý je na mieste z ktorého na priecestie ešte nevidieť.

Rovnako si rušňovodič nepamätal počet zatrúbení a ich poradie vo vzťahu k zatiahnutiu rýchlobrzdy. Vie to, že keď videl neodvratnosť zrážky hodil sa na zem aby si zachránil život.

polka2.jpg

Trosky boli všade

Hasič Oto Hudec z Banskej Bystrice takú tragédiu, ako bola polomská, ešte nevidel. Po niekoľkohodinovom zásahu v Polomke skončil aj so štyrmi kolegami v rukách psychológov. Dodnes na to nešťastie nemôže zabudnúť. Snažil sa o profesionálny prístup, ale o tom, čo sa stalo, hovoril tak, ako keby sa mu to odohrávalo pred očami práve teraz.

„Bolo to strašné. Trosky boli úplne všade. Vyzeralo to, ako keby vybuchol granát. Vedeli sme, že tam už nemôže byť nikto živý. Zodvihli sme vrak a postupne sme vynášali mŕtvych ľudí. Keď bol autobus prázdny, vracali sme sa pre zvyšky tiel. Zasahujem veľa rokov, ale toľko nešťastia som ešte nevidel," hovorí Oto Hudec.

Jozef Jankovič sedel v deň havárie pred ordináciou. „Čo sa stalo? Stratili sme polovicu najlepších priateľov," smutne krútil hlavou.

Ani viac ako rok a pol po tragédii verejnosť nevie, čo sa v osudný okamih na železničnom priecestí stalo. Vodič autobusu Ján Minarovič tvrdí, že sa snažil zaradiť rýchlostný stupeň. Niektorí Bánovčania hovoria, že sa rozprával a nevenoval sa jazde.

O vine, či nevine Jána Minaroviča rozhodne brezniansky okresný súd. Vodič môže dostať trest do desať rokov.

Archívne video

Najčítanejšie na My Bystrica

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín
  2. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  3. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  4. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  5. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  6. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  8. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  1. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín
  2. OverenaSpolocnost.sk - novinka v oblasti účtovných auditov
  3. Nadšenie zo skúsenosti prenášajú v dm na zákazníka
  4. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  5. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  6. Kamery do auta: Čo dokážu a akú by ste si mali vybrať?
  7. Meranie rýchlosti v úsekoch už nebude pre vodičov problémom
  8. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 16 294
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 862
  3. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 12 267
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 449
  5. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti 6 439
  6. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín 5 774
  7. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 5 526
  8. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 926

Blogy SME

  1. Jana Melišová: KRÁTKO O RODIČOVSTVE…
  2. Elena Antalová: Ohovárať iných "fasa", divák "ďakuje" za bulvár naživo.
  3. Věra Tepličková: Osvetové aktivity alebo Malá inšpirácia zo zahraničia
  4. Soňa Bulbeck: O nevidteľnej ministerke a viditeľnej kultúre...
  5. Silvia Valkovič: Leto
  6. Ivan R. V. Rumánek: Nerealizovaná "moravčina" (Jazyk je všetko 25)
  7. Peter Papík: Nový grafikon-správna cesta? Podľa mňa nie.
  8. Daniel Bíro: Ako sa vyvracajú hoaxy. Rozhovor s novinárom Vladimírom Šnídlom
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 23 662
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 13 694
  3. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 213
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 9 362
  5. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 874
  6. Martin Greguš: Práca za 216 eur s DPH/hod? Pozrite si závery z kontrol v mestských podnikoch. Metropolitný inštitút - za dva roky na bežné výdavky o milión EUR viac 3 156
  7. Marián Kozák: Stretnutie s mojimi spolužiakmi z vysokej školy v Nitre po 16 rokoch 3 111
  8. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 984
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Podkonice a Medzibrod v jarnej časti sezóny 2021/2022

Hodnotíme jarnú časť sezóny 2021/2022 z pohľadu našich účastníkov III. a IV. ligy.


4. júl

Dvadsaťstranový časopis pre všetkých milovníkov krížoviek, logických hier a lúštenia nájdete vložený v regionálnych novinách MY v týždni od 4. júla.


4. júl
Stanislav Varga už nie je trénerom MFK Dukla Banská Bystrica

Dva týždne pred štartom Fortuna ligy nastali u nováčika spod Urpína zmeny.


TASR 3. júl
Momentka z tréningu MFK Dukla Banská Bystrica

Pre športového riaditeľa Dukly to bola jediná a ideálna voľba.


(sč) 1. júl

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

K nezvládnutej organizácii sa vyjadrili aj usporiadatelia z agentúry Profi Event.


7 h

Bezpečnosť prevádzky nikto nekontroluje.


4. júl

Dôvodom hromadného prepúšťania v OFZ je vysoká cena elektriny.


4. júl

Naďalej platí mimoriadna situácia, je uzavretý pre autá, cyklistov a chodcov.


4. júl

Blogy SME

  1. Jana Melišová: KRÁTKO O RODIČOVSTVE…
  2. Elena Antalová: Ohovárať iných "fasa", divák "ďakuje" za bulvár naživo.
  3. Věra Tepličková: Osvetové aktivity alebo Malá inšpirácia zo zahraničia
  4. Soňa Bulbeck: O nevidteľnej ministerke a viditeľnej kultúre...
  5. Silvia Valkovič: Leto
  6. Ivan R. V. Rumánek: Nerealizovaná "moravčina" (Jazyk je všetko 25)
  7. Peter Papík: Nový grafikon-správna cesta? Podľa mňa nie.
  8. Daniel Bíro: Ako sa vyvracajú hoaxy. Rozhovor s novinárom Vladimírom Šnídlom
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 23 662
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 13 694
  3. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 213
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 9 362
  5. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 874
  6. Martin Greguš: Práca za 216 eur s DPH/hod? Pozrite si závery z kontrol v mestských podnikoch. Metropolitný inštitút - za dva roky na bežné výdavky o milión EUR viac 3 156
  7. Marián Kozák: Stretnutie s mojimi spolužiakmi z vysokej školy v Nitre po 16 rokoch 3 111
  8. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 984
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu