BANSKÁ BYSTRICA. Viac ako 74 tisíc návštevníkov zo Slovenska, ale i Maďarska a 1744 kilometrov prebrázdených koľajníc, to je bilancia projektu obnovy pancierového vlaku Štefánik. Ten počas dvoch rokov zavítal takmer do všetkých kútov našej krajiny. Dnes si zaslúžený odpočinok užíva v areáli Železničných opravovní a strojární vo Zvolene. S myšlienkou obnovy a spojazdnenia pancierového vlaku prišli v roku 2009 pracovníci Múzea SNP v Banskej Bystrici v spolupráci s klubom historickej techniky zo Zvolena. Po dvoch mesiacoch rekonštrukčných prác a niekoľkých skúšobných jazdách sa Štefánik po prvýkrát predstavil pri príležitosti osláv 65. výročia Slovenského národného povstania aj širokej verejnosti. Návštevníci mohli vidieť štyri vozne, medzi nimi aj guľometný, tankový či repliku delového, ktoré bol dlhé roky umiestnené v Múzeu SNP v Banskej Bystrici, v areáli ŽOS a parku mesta Zvolen. „Chceli sme ľuďom prezentovať niečo raritné a jedinečné. Ohlasy boli úžasné, zrealizovali sme štyri jednodňové prezentačné podujatia s návštevnosťou viac ako 40 tisíc ľudí," povedal Dalibor Lesník, realizátor projektu. Pre veľký úspech podujatia usporiadali tento rok celoslovenskú tour. K štyrom dobovým bojovým vozňom pripojili ďalšie tri expozičné, ktoré ponúkali výstavu o SNP, partneroch projektu a predstavenie účastníkov povstaleckých bojov. Organizátori sa každý rok snažili odprezentovať vlak iným spôsobom a v náväznosti na históriu. V roku 2009 to bola ukážka bojov pri obci Stará Kremnička, v roku 2010 sa zas po deväť mesačných prípravách ohlušujúce strely zo zbraní nadšencov vojenskej histórie ozývali pri obci Dobrá Niva. Na oboch miestach Štefánik reálne bojoval.
„V budúcom roku by sme spravili jednodňovú prezentáciu v rámci Slovenska, ktoré sme už plošne pokryli počas posledných dvoch rokov. Do úvahy prichádza aj Česká republika, ale závisí to do veľkej mieri od technického stavu vozňov," povedal Lesník. Tie pri rekonštrukcii zmenili vnútorné drevené časti, dopálené boli skorodované kusy, odňali sa nápravy a nanovo boli vyliate ložiská.
Štefánik je spolu s Hurbanom a Masarykom jeden z trojice pancierových vlakov, ktoré bojovali v SNP. K ich stavbe pristúpila československá armáda pre nedostatok ťažkej vojenskej techniky, ktorá by ich chránila a podporila v boji. Všetky tri vlaky boli zostavené za rekordne krátky čas, len za päť týždňov.