BANSKÁ BYSTRICA. Na banskobystrických sídliskách, predovšetkým Sásovej, je najmä vo večerných hodinách problém nájsť voľné parkovacie miesta. Zaparkovať počas dňa pri Rooseveltovej nemocnici je tiež komplikované, autá sú odstavené pri okrajoch ciest v celom okolí objektu. S týmto názorom viacerých občanov súhlasí aj Renáta Hláčiková, vedúca odboru komunálnych služieb mesta Banská Bystrica. Kandidáti na post primátora mesta sa vyjadrili k problematike parkovania a majú predstavu, ako by sa podľa nich dala riešiť obnova mestských komunikácií.
Podľa nezávislého kandidáta Ivana Apfela je s parkovaním na sídliskách, najmä v Sásovej, taká "zúfalá situácia," že mnohí využívajú dosť drahé platené parkovacie miesta. "Navrhujem, aby sa platené miesta prenajímali aj naďalej, za cca 100 eur na päť rokov tak, aby si to mohol dovoliť každý." Na to je však potrebné vybudovať nové parkovacie miesta. "Najefektívnejšie je založiť mestskú firmu, zamestnať šikovných Bystričanov, nakúpiť asfalt a za niekoľko rokov máme nové parkovacie miesta, chodníky aj cesty lacno a bez úniku peňazí," povedal Apfel. Parkovanie pri Rooseveltovej nemocnici by Apfel riešil "ukrojením" zo svahu, rozšírením plochy a "autá môžu parkovať po šírke. Tým sa zdvojnásobí kapacita."
"Parkovanie je vážnym problémom mesta. V minulosti sme nevyužili možnosť, ktorú som navrhoval - vybudovať podzemné parkovisko pod Námestím SNP a tiež mesto nezabezpečilo v zmysle platného územného plánu príjazdové komunikácie do zadných traktov budov v centre mesta," povedal Milan Kepeňa (Slobodné fórum). Ako pokračoval, problémom parkovania na sídliskách je, že sa s rozvojom bytovej výstavby nezabezpečila zároveň výstavba podzemných parkovísk a parkovacích viacpodlažných garáží, čo platí aj v prípade Roosveltovej nemocnice. "Mesto musí dať priestor podnikateľom, aby za dobrých podmienok vybudovali parkovacie plochy. Opravy zdevastovaných mestských komunikácií je potrebné riešiť prostredníctvom fondov z Európskej únie," dodal Kepeňa.
"Využitím vhodných mestských pozemkov by sa našiel priestor pre vytvorenie stráženého parkoviska, to je jedna vec. Druhá vec je obmedzenie vyhradeného parkovania, ktorým by sa uvoľnili určité parkovacie kapacity. Takže, vyriešenie parkovania v Sásovej pri troške vôle a účelovom využití peňazí vybratých z parkovania vidím veľmi reálne," uviedol Marian Kotleba (Ľudová strana Naše Slovensko). "Pri údržbe miestnych komunikácií i chodníkov sa dajú veľmi dobre využiť aktivačné práce. Ich dôsledným využitím sa dá ušetriť mnoho peňazí," pokračoval Kotleba s tým, že má na mysli čistenie komunikácií a podobne. "A ušetrené peniaze sa dajú dať napríklad zasa na opravu týchto chodníkov alebo komunikácií. To je to isté ako s parkovaním, peniaze treba využívať účelovo," dodal Kotleba.
"Investície do infraštruktúry mesta možno získavať z eurofondov. Mesto potrebuje spracovať projekt na revitalizáciu infraštruktúry, na ktorý by mala byť v budúcom roku vypísaná výzva," povedal nezávislý kandidát Peter Gogola. Statická doprava už nie je podľa jeho slov riešiteľná rozširovaním súčasných parkovacích plôch, "a to hneď z niekoľkých dôvodov - žiadne voľné plochy už nie sú a okrem toho by sme to museli robiť na úkor zelene, čo nie je dobrý nápad. Riešením sú parkovacie domy a automatizované parkovacie systémy. Mesto musí nájsť pre tento biznis investorov a vytvoriť s nimi verejno-súkromné partnerstvá vkladom pozemku do spoločného projektu," dodal Gogola.
"Mesto má vo vlastnej réžii zabezpečiť modernizáciu komunikácií, ktorých súčasťou má byť aj môj dopravný model mesta a vytvorenie novej stacionárnej dopravy - parkovísk ako v meste, tak aj v mestských častiach. To je však pre parkovanie stále málo a mesto musí vytvoriť priestor pre vybudovanie parkovacích domov v spolupráci so súkromným sektorom," povedal Ľubomír Vážny (Smer-SD, SNS, ĽSHZDS).
Kandidát Jozef Sásik (SĽS) možnosť vyjadriť sa k tejto problematike nevyužil.